Siroop van................paardebloemen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Siroop van................paardebloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Binnenkort staan de groene weiden er weer wol van, Hynsteblommen. Oftewel Paardebloemen in het Nederlands. Ze tooien de groene weiden elk voorjaar weer in gele woestijnen. Vorig jaar, door de MKZ, leek het wel dat de Paardebloemen aan een inhaalrace bezig waren. Voor meer informatie surf nog eens naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=327
(Waar de berichten van Maarten en Hennie er tussen uit zijn).

Wil je Paardebloemenhoning oogsten, moet je sterke volken hebben. Vooral het tijdstip van optimale haalsterkte is belangrijk. Net even na de Paardebloemdracht valt hier in het Noorden zo'n beetje de klad in het drachtaanbod.
Soms is de paardebloem te vroeg en de volken te traag in hun ontwikkeling (net zoals vorig jaar) en kan er geen grote oogst worden gerealiseerd. Een goede tip is dan het laten afvliegen van haalbijen op goede sterke volken. Op deze manier kan toch de Paardebloemdracht worden benut.

Nu al zie ik hier en daar hun gele hoofdjes staan. Ik kreeg er en krijg er nog steeds opnieuw een warm gevoel van als ik de eerste Paardebloemen zie staan bloeien. Ik heb ze, vanaf de aanvang dat ik imker, heilig verklaard. Iedereen die de paardebloemen schade berokkend is mijn vijand. En als ik kinderen zie spelen die de sappige stelen laten krullen in water tot de vreemdste figuren, beschouw ik als wrede barbaren.
Heel tuinierend Nederland die deze mooie gele zonnige bloem bestempelt als een onkruid vind ik een gruwel. Dan maar niet te denken hoeveel prachtige bloemhoofdjes met ontelbare lint- en buisbloempjes verdwijnen in de cirkelende maaimachine.

De Paardebloem is voor mij een drachtplant met een extra dimensie. Balsemieneke heeft daarover in Bijen (Jaar 2001 blz. 136) als eens eerder geschreven. (Waar is ze toch gebleven? Ik hoop dat ze binnenkort haar extra dimensies weer rond laat strooien over de drachtrubriek van het forum).
Een dimensie bij de Paardebloem in dat artikel is ze vergeten en dat is de de heerlijke siroop van Paardebloemen, althans dat zegt men. Die siroop ga ik maken, zodra we bij de eerste regel van dit bijenstukje zijn beland.
Voor het recept surf naar:
http://www.landleven.nl/receptenmrt.html (Voorbij de kervelsoep)

Natuurlijk gebruiken wij als imkers geen suiker, maar paardebloemenhoning, zodat het met recht kan worden genoemd, Siroop van de Paardebloem 2002!

J.P.

Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 31/03/2002 20:04:46
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Siroop van................paardebloemen

Bericht door Oude Essink »

Hoi Jelte Pieter,
mooi verhaal van je over de paardenbloem; bij mij staan ze al een paar dagen volop te bloeien en vanmiddag lukte het mij een foto te fabriceren met bij en, wat minder vaak goed gaat, duidelijk de stampers erop . De omvang is wat groot, maar dat moet maar een keer voor de scherpte; onder zit nog een kevertje te wurmen:
Afbeelding

leuk je weer vaker te zien: paasvakantie?
Wat je enquête betreft: als je twee jaar eerder was geweest had ik mij gemeld voor een tiental korven van allerlei soort! Arbeidsintensief maar erg boeiend.
De bij op de paardenbloem is overigens een dochter van een Carnica K.I. moer van Renson; die man kan er wat van!
hennie oes

Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 12/04/2002 21:08:17
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hoi Hennie,

Ik merk dat je je bijen heb gelabeled. Ik begrijp dat dat een vrij intensief karweitje is.

Je hebt nu helemaal geen korven meer in gebruik?
Maakte je anders je eigen korven?
En wat was er precies zo arbeidsintensief aan het houden van korven?

Ik merk dat de natuur in Maurik enige tijd voor ligt. Bij mij in Fryslan zijn we nog lang niet beland bij de massale bloei van de Paardebloem.

J.P.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Jelte Pieter,
Over het labelen van bijen laat ik je eerst een afbeelding zien:

Afbeelding
Gould (the honeybee pg.63) beschrijft deze labeling om aan te tonen, dat de inspanning tijdens het vliegen maat is voor het bepalen van de afstand.

Labelen van bijen is een hele klus en als ze dan ook nog in een korf zitten kun je er moeilijk bij en dat is in het kort waarom korfimkeren bewerkelijk is. Iets willen doen met de bijen, de moer ,de honing of raten betekent: de hele korf afbreken na het volk te hebben uitgejaagd. In mijn omgeving kon ik mijn volken laten zwermen; als dat niet kan levert ook een trefzekere zwermverhindering meerwerk op. anderzijds voel en merk je, dat de diertjes zich in een korf, waar zij de raten naar eigen smaak hebben uitgebouwd beter thuis voelen.

Afbeelding
om de raten zo uitgebouwd te krijgen moet je sturen tijden de bouw.

Daarnaast heeft het korfimkeren iets nostalgisch en brengt je gevoelsmatig dichter bij het natuurgebeuren.
De Gravenhorster heeft een raamsysteem bedacht: je kunt je voorstellen, dat de bijenafstand daarin niet tot zijn recht komt en dus wordt alsnog alles aan het stro en aan elkaar gekit en vallen de voordelen weg. Honing uit een Gravenhorster halen wordt een afgrijselijke knoeiboel . De Uddeler vierkante korf werkt ook met raampjes; al meer geperfectioneerd en daarom handzamer.
Behalve genoemde twee modellen had ik ook een bankorf en een zwanenhals ; Deze korven kreeg ik niet goed zelf gemaakt; ik denk dat daar veel ervaring en zo mogelijk een familietraditie voor nodig is; De gewone ronde korf en de wat bredere Lünenberger maakte ik wel zelf; een leuke klus als je op markten staat en nog wat toelichting kunt geven aan publiek. Meer weten? Vragen staat vrij.
Hennie oes

Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 12/04/2002 21:16:24
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Beste Jelte Pieter,
Je doet nogal enthousiast over de paardebloem,nu is deze in het vroege voorjaar ook een mooie opsteker voor de bijen.Alleen om de nectar af te geven heeft hij een behoorlijk hoog vochtigheid's gehalte in de lucht nodig.
Als de schrale Oosten wind in het voorjaar begint te overheersen,kan het hele Noorden geel van de paardebloemen wezen,maar je ziet geen bij op de bloem.
Dat is mijn ervaring,paardebloemen tot aan de kim,maar geen enkel oranje stuifmeelklompje aan een bijenpoot.
De waterwilg en de esdoorn staan, althans bij mij heel wat hoger in aanzien als leverancier van de voorjaar's honing, tenminste als het weer en de bijenvolken er klaar voor zijn. De honing van de twee laatst genoemde drachtplanten is zachter van smaak,de honing waar in de nectar van de paardebloem overheerst, heeft soms wat een bittere smaak.
Het weer kan niet mooier zijn dan dezer dagen,maar een laagje sneeuw behoort ook nog tot de mogelijkheden. Wat de natuur in petto heeft weten we gelukkig maar niet.
Minne.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Bêste eko-imker Minne!

Ik ga nu maar weer over in het Nederlands.
Ik deel de mening, dat Paardebloemhoning bitter smaakt of zoals Joustra (ook een Fries) het ooit eens zei Paardebloemhoning stinkt niet. Sterker nog ik vind het kwalitatief een prima honing en een hele aangename wat zoete geur. Ik heb zonet zelf nog een potje Paardebloemhoning opengemaakt. Wat zeg ik, notabene het laatste potje van mijn eerste honingoogst zo'n twee jaar geleden. Ik koester het met grote liefde. En als ik dan die geur opsnuif'¦'¦,snf, snf, snf'¦'¦'¦'¦'¦dan raak ik even helemaal in extase en denk terug aan dat moment dat we een familiemidweek hadden in Nieuw-Heten. Je kent dat misschien wel.
Eind april/begin mei. Bloedje heet en één en al zon. En dat in Nederland! Terug van de midweek vakantie opende ik één van mijn twee bijenvolken op de Hynsteblom. En allemaal van die sterk geurende honing trof ik aan in de bovenste kamer, die ik naar enkele weken heb geslingerd.
Maar dat het niet altijd 'je van het' is, blijkt natuurlijk wel uit de minder goede jaren, zoals vorig jaar toen de Paardebloem niet bijzonder was.
Dat oostenwind zorgt voor de nectarstop bij de Paardebloem kon best eens waar zijn. Daarom mag de Paardebloem de resterende week, wanneer droge oostenwind wordt verspeld nog niet gaan bloeien. Dan gaat één van mijn lievelingskruiden verloren voor de bijen. Dat zou zonde zijn nu de Wilg zijn beste beentje voor heeft gezet.

J.P.

Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 03/04/2002 21:00:52
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Een citaat van Minne:
Dat is mijn ervaring,paardebloemen tot aan de kim,maar geen enkel oranje stuifmeelklompje aan een bijenpoot
Gisteren (3-4-2002)maakte ik bij zonnig weer maar schrale oostenwind een paar opnames van de vliegplank en zie:
Afbeelding
Ligustica komt van de paardebloem op 3 - 4- 2002

Daarnaast was er ook stuifmeel van Wilg, kers, peer en tuinmengsels. Dit mooie klompje is ontegenzeggelijk afkomstig van de paardebloem die welliswaar nog niet tot heinde en ver voor gele velden zorgt maar toch al genoeg voor meerdere mooie klompjes!
Mijn eerste imkerervaring betreft ook de Paardebloem. Ik had de kasten op het fruit staan; gemaaid was er niet; dus veel paardebloemen. Ik dacht fruithoning te oogsten maar omdat het de eerste keer was liet ik de oogst onderzoeken en het bleek voornamelijk paardebloem te zijn; jammer voor de teler. Maar de honing was verrukkelijk; geurig en zachtzoet.
hennie oes

Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 12/04/2002 21:18:27
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hennie, we delen dezelfde restervaringen!!!!

J.P.

P.S. Werkelijk hele schitterende foto's Hennie.

Edited by - J.P.D. on 04/04/2002 13:03:19
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

HYNSTEBLOMMEN

Het voorjaar was begonnen in Fryslân. Een zoel windje deed grashalmen bewegen als 'wetter in motion'. In het weiland liep een figuur; een stevige jongeling in laarzen, met meedeinend zwart haar.
Hij bukte en streelde de bloemen die daar goudgeel bloeiden. Hynsteblommen op z'n Fries!
Verder liep hij, tot aan een slootje met wilgebomen aan de kanten. Hij keek op en zag katjes bloeien als speldenkoppen in het geel.
Toen verstarde hij. Daar aan het meterbrede water zag hij iemand die soepele stengels van paardebloemen liet opkrullen in het vocht. Hij hoorde haar zachtjes lachen.
'Dit mag niet', riep JP, 'dat is plantengeweld! Barbarij..!
Het meisje draaide zich om en Jelte zag dat zij niet eenjarig was, maar in de kracht van jeugd. Goudkleurige haren waaiden mee in zuidenwind.
'Ben ik een barbaar, dat kunt u toch niet menen'.
JP keek .. in haar sprankelende ogen.
'Nou ja', zei hij 'die bloemen moet u wèl laten staan'.
'Ze zijn toch niet van u. Ze zijn van ons', lispelde ze, 'ze zijn vooral voor mooie Fryske paarden die er glinsterend van glanzen'.
'Maar ze zijn ook voor de bijen', bracht Jelte uit. 'Die bent ze nodig!
'Oh.., van bijen. U bent zeker 'BIJKER'.
'Dat ben ik', zei Jelte.
'Heeft u al een koningin', vroeg ze met wat omfloerste stem.
Éh..stotterde de jonge Fries. Ze is uitgezwermd, maar ik denk dat ik haar nu heb gevonden.
Zij reikte hem haar hand.
'Breng mij, imker.. , breng mij naar de korf'
Hij voelde bijenliefde stromen door zijn bloed.
ó wordt mijn Hynsteblomme', fluisterde hij, 'mooiere lintenbloempjes zag ik nooit en hij streelde haar lokken.
-
(opgefleurd met 'steenkolenfries)

Edited by - frans vantongeren on 05/04/2002 10:58:47
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik bin Frâns erkentelik om dit alles yn my wekker te skodzjen. Ik tink dat er it wol lêze kin. Ik wit dat hy sels hast ynwenner fan Fryslân west hat en dat er fieders it Frysk wol '˜aardich' fynt (as ik sjoch nei it gebrûk fan it Frysk yn syn teksten.En dat is beslist gjin 'steenkolenfries'. Gean sa troch soe ik sizze).
Zijn er toch nog mensen die uit onderstaande tekst niks wijs worden. Mail me en ik vertaal het!

Understeand ferhaal spilet him by myn bijenstâl ´f. Der steane wylch en hynstblommen gen´ch. Derefter is de meterbrede sleat.

'Foarsichtich hear!'
Plaats reactie