Vandaag legde ik met 'mien wief' een traject af van 'het 'Graafschapspad' (115km) en zag in Borculo een reusachtige linde bloeien aan het water van de Berkel. Ze geurde heerlijk en ik streelde de bladeren van de 'opslag' aan de voet van de boom.
Groot, fluweelzacht en glimmend waren ze. Ik zag dat het blad met regelmaat bedekt was met glimmende plekjes. Toen er niemand keek ,likte ik er snel even langs en proefde de zoetheid van suiker.
Mijn vrouw die alles ziet, riep uit: 'Wat doe je nou weer. We hebben toch broodjes meegenomen!'
-
In de 'Imkersencyclopedie' las ik dat nectar,(een suikerhoudende vloeistof), op diverse plaatsen van de plant via nectariën wordt afgescheiden.
In de bloem: florale nectariën
Buiten de bloem: extra florale nectariën
(Ik zal het mijn bijen uitleggen.)
Bijgewerkt door - Frans vantongeren op 16/06/2002 21:35:14
linde en extraflorale nectariën
Moderator: maartenkleijne
-
Re: linde en extraflorale nectariën
ik woon in oisterwijk, een dorp vol lindes. het leek wel of ze maar in knop bleeeven staan, de laatste weken! steeds als ik door het dorp fietste of liep, keek ik hoopvol omhoog: nog steeds alleen knoppen, maar wel de hele bril vol zoetigheid.
misschien zijn ook mijn bijen opde hoogte, want ze hebben al van alles binnengebracht voor de knoppen eindelijk openbarstten!
josee
misschien zijn ook mijn bijen opde hoogte, want ze hebben al van alles binnengebracht voor de knoppen eindelijk openbarstten!
josee
-
Re: linde en extraflorale nectariën
Arjen Neve (uit Leiden) weet in de imkers-encyclopedie (blz.142) nog meer te vertellen over nectarsecretie:
Bij de meeste bloemen vindt de afscheiding van nectar plaats tijdens de bloei.
-
Bij een minderheid doen zich afwijkingen voor!
a. De afscheiding begint al vóór de bloem zich opent (b.v. boksdoorn)
b. De afscheiding begint enige tijd nà het opengaan van de bloem (b.v. LINDE)
c. De afscheiding stopt vóórdat de bloem is uitgebloeid (Arjen noemt helaas gèèn voorbeeld)
d. De afscheiding blijft doorgaan, nadat de bloem is uitgebloeid. Dat heet postflorale secretie. b.v. klimop.
Arjen schrijft zijn blaadje vol. Het blijkt dat planten uniek zijn, want eenieder heeft zijn/haar EIGENAARDigheden.
Dààr zal ik u niet mee vermoeien!
-
De ZON beïnvloedt de nectarsecretie.
De suikers in de nectar zijn produkten van de fotosynthese die op haar beurt afhankelijk is van zonne-energie.
(Fr. : Daarom, denk ik, zie je bijen altijd de ZONZIJ van bloeiende planten opzoeken. Daar zal, denk ik, de meeste suiker worden geproduceerd.)
Bijgewerkt door - Frans vantongeren op 29/06/2002 18:14:51
Bij de meeste bloemen vindt de afscheiding van nectar plaats tijdens de bloei.
-
Bij een minderheid doen zich afwijkingen voor!
a. De afscheiding begint al vóór de bloem zich opent (b.v. boksdoorn)
b. De afscheiding begint enige tijd nà het opengaan van de bloem (b.v. LINDE)
c. De afscheiding stopt vóórdat de bloem is uitgebloeid (Arjen noemt helaas gèèn voorbeeld)
d. De afscheiding blijft doorgaan, nadat de bloem is uitgebloeid. Dat heet postflorale secretie. b.v. klimop.
Arjen schrijft zijn blaadje vol. Het blijkt dat planten uniek zijn, want eenieder heeft zijn/haar EIGENAARDigheden.
Dààr zal ik u niet mee vermoeien!
-
De ZON beïnvloedt de nectarsecretie.
De suikers in de nectar zijn produkten van de fotosynthese die op haar beurt afhankelijk is van zonne-energie.
(Fr. : Daarom, denk ik, zie je bijen altijd de ZONZIJ van bloeiende planten opzoeken. Daar zal, denk ik, de meeste suiker worden geproduceerd.)
Bijgewerkt door - Frans vantongeren op 29/06/2002 18:14:51