We weten allemaal dat bijen water halen. In de handboeken staat vaak dat we moeten zorgen voor schoon water in de omgeving van de bijenstal.
Wat mij steeds weer opvalt is dat de bijen een duidelijke voorkeur hebben voor water en water, waarbij het schoonste water niet geprefereerd wordt. Toevallig heb ik in de tuin nogal veel plekken waar de bijen water kunnen halen. B.v. een vijvertje met vrij schoon water waar ik nog nooit een bij gezien heb, terwijl diverse 'prutbakjes' er vlak bij veelvuldig door bijen worden bezocht.
In de vroeg ochtend zie ik vaak bijen in de struiken aan achtergebleven regendruppels lurken, waarbij sommige struiken zoals rozemarijn de voorkeur hebben. Ook de dauw op het gras is populair.
Aan de top staat echter een bakje met zonnedauw op het balkon. Daar zijn altijd bijen op te vinden die aan het halfverteerde veenmos zuigen. Je ziet vaak bijen die aankomen per ongeluk landen op een ander bakje er vlak naast dat ook nat is maar daar is ze dan niet tevreden mee en verhuist alsnog naar het zonnedauw bakje.
Ik zie trouwens in de tuin ook vaak bijen aan rottend blad zuigen.
water halen
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer: