omzetten van dracht naar broed

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Imkerij Westland
Contacteer:

omzetten van dracht naar broed

Bericht door Imkerij Westland »

Al enige jaren vraag ik mij af wat exact de reden kan zijn dat een volk haar dracht/voer omzet in broed of gewoon opslaat.
We weten dat er bij vroeg voeren (aug.) in het najaar, een groot deel van het wintervoer omgezet wordt in broed maar op een gegeven moment komt daar een kentering in en wordt het opgeslagen als wintervoer.
Toch merk je dat het ene volk hier anders mee omgaat dan het andere.
Naar mijn idee zijn er een groot aantal externe factoren die hier invloed op hebben, zoals;
-binnenkomst van vers stuifmeel
-omgevingstemperatuurs
-licht intensiteit

Toch moeten de samenstelling van het volk hier invloed op hebben;
-groote van het volk
-voorraad stuifmeel reeds aanwezig
-voorraad honing/suiker reeds aanwezig
-leeftijd koningin ?

Kan iemand mijn vermoedens bevestigen en wellicht onderbouwen?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: omzetten van dracht naar broed

Bericht door Hans van der Post. »

Al enige jaren vraag ik mij af wat exact de reden kan zijn dat een volk haar dracht/voer omzet in broed of gewoon opslaat.
We weten dat er bij vroeg voeren (aug.) in het najaar, een groot deel van het wintervoer omgezet wordt in broed
Dat er volken zijn die hun toegediende wintervoorraad omzetten in broed is bekend maar komt niet vaak voor. Volgens mij is dit een eigenschap van het volk. Ik heb namelijk zo'n volk (moer) een tweede winter weer ingewinterd en weer werd het voer in bijen omgezet. Terwijl andere volken het "netjes" als wintervoorraad opsloegen.Verder ga ik nadat ik de honing in de eerste week van augustus heb afgehaald , voeren! Elke acht dagen 5 L. suikerwater 2 op1. Nooit gemerkt dat als ik vroeg begon de volken dit voer gingen omzetten in broed. Er komen problemen als ik te laat begin (begin september) dan wordt doordat het broednest sterk geslonken is het voer op alle lege plekken opgeslagen en wordt niet goed verzegeld. Het is toch zo dat voorjaars/zomerbijen hun voorjaar- en zomerdracht halen voor de winterbijen? De bijen die in augustus worden geboren hebben geen omkijken naar de wintervoorraad! Alles wat je anders doet, dan gebruikelijk een volk zou doen of laten, druist tegen de natuurlijke levenswijze van bijen in. Die is niet verander sinds wij ons met bijen bemoeien!(selecteren) Op een of ander wijze zal het bijenvolk reageren en waar wij imkers dan weer op ingrijpen. Enz.enz. enz. enz'¦'¦'¦'¦
Hans.
Plaats reactie