Speenkruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Speenkruid

Bericht door maartenkleijne »

Speenkruid is een vroege bloeier, tegelijk met of iets na de botanische krokussen. Voor de bijen is het een hooggewaardeerde drachtplant.
Het is geen probleem om hem in de tuin te laten voortwoekeren want na de bloei is ie verder onzichtbaar. Hij woekert zowel door zaad als wortelstok.
Speenkruid heeft de naam vooral op natte kleiige grond te groeien. Dat is deels een misverstand. Het plantje is uit het landschap verdwenen door menselijke consumptie. De knolletjes zijn eetbaar en hebben de naam heel goed te werken tegen poliepen en aambeien. Ook de blaadjes werden veelvuldig als sla geoogst. Dat kan lang goed gaan maar op een dag zijn de speenkruidplantjes gewoon op. Behalve op zeer natte plaatsen waar de mensen niet zo goed bij konden of in zware grond waar de laatste knolletjes moeilijk te pakken te krijgen waren.
Speenkruid kan uitbundig groeien op bijna alle niet al te onvruchtbare plaatsen. Alleen op echt zonnige plaatsen waar een dichte zode wordt gevormd waar het speenkruid niet door komt in het vroeg voorjaar legt speenkruid het loodje.
Omdat speenkruid groeit en bloeit voordat de blaadjes aan de bomen komen kan het het ook goed doen op schaduwrijke plaatsen tot zelfs in een beukenbos. Maar bosranden en open plekken in het bos langs wegen en paden zijn favoriet. Bovendien is het kleine plantje sterk genoeg om boven een dikke laag dorre bladeren uit te piepen.

In een vaste plantentuin groeit het perfect overal waar niet gespit wordt. Schoffelen kan prima nadat het blad is afgestorven want de knolletjes zitten vrij diep.
Het is interessant om te zien hoe speenkruid zijn eigen microklimaat schept. Ik heb het een paar keer geplant op een zeer droge plek zandgrond in de volle zon. De eerste jaren leidt het dan een noodlijdend bestaan, maar na een paar jaar zorgen de knolletjes en met name de afstervende oude knolletjes voor een vochtige humeuze bodem direct rond de plantjes, is het klaar met tobben en beginnen ze uitbundig te groeien en bloeien en zich uit te zaaien. De droogte is dan geen probleem meer vooral omdat de groei in het vroege voorjaar plaats vindt op tijden dat de grond nog niet al te droog is.
De imkers kunnen hier weer een grote bijdrage leveren aan natuurontwikkeling door op al die plaats waar speenkruid in de loop der jaren is verdwenen hier en daar een klein stekje neer te zetten in de wetenschap dat dat zich in de loop der jaren sterk zal uitbreiden.
Dit weekend was ik met een tasje speenkruidstekjes in het bos onderweg om er om de 100 meter eentje te planten. Ik kwam de boswachter tegen die mij van harte succes wenste: '˜ik help het je hopen!'. Er zijn natuurlijk ook boswachters die menen dat zoiets floravervalsing is. Daarom doe ik het meestal een beetje stiekem.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Speenkruid

Bericht door wilde »

Maarten, je bent wel erg enthousiast over speenkruid. Het is inderdaad een leuk plantje maar bij mij in de tuin, waar het goed groeit op de klei, heb ik er echter nog nooit een bij op gezien. Datzelfde geldt ook voor het eerder genoemde groot hoefblad.
Het speenkruid begint bij mij nu nog maar net te bloeien. Ik begrijp dus niet goed waarom een dergelijke plant bij jou een goede drachtplant zou zijn, terwijl mijn bijen er de neus voor ophalen. Zo het aan het Buckfastras liggen? Nee natuurlijk, mogelijk is de aanwezigheid van andere - meer aantrekkelijke - drachtbronnen de reden. Mijn conclusie is daarom dat het zg. armoe-drachtplanten zijn, alles beter dan niets.
Planten die nog niet genoemd zijn, en die met name door hommels zeer intensief bezocht worden bij mij zijn: stinkend nieskruid (botanische vorm, vanaf januari al bloeiend) en longkruid (ook voor bijen), dat nu begint.

Groeten, Albert de Wilde
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Maarten is voor mij de man, waar 'natuur' op rekenen kan!
*
De liefde voor kruid is bij hem net zo groot als de liefde voor kruit van mis(t)ser Bush!
Ooit ging Maarten rond met een zakje klaverzuring en ook nu probeert hij 'natuur in bos' weer te verrijken.
Lezer.., lees maar mee:
Dit weekend was ik met een tasje speenkruidstekjes in het bos onderweg om er om de 100 meter eentje te planten
Dat te kunnen lezen, geeft mij een goed gevoel; datzelfde gevoel als ook in mijn tuin .. er gele sterren staan te blinken in de zon!
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Vandaag begon het speenkruid in mijn tuin volop te bloeien.
Meer weten over speenkruid!
Surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=306
Plaats reactie