zeeaster
Moderator: maartenkleijne
zeeaster
Hallo, graag zou ik meer informatie krijgen over de zeeaster.
We weten dat het een goede drachtplant is. Maar zijn er bepaalde temperaturen nodig zoals bij de linde ? Verder heb ik ook weleens gehoord, dat de bijen de dijk niet over zouden gaan op zoek naar de zeeaster. Langs het wad zou de zeeaster voorkomen, maar welk gedeelte heeft de meeste zeeaster.
Groeten, Laus Lammerts.
We weten dat het een goede drachtplant is. Maar zijn er bepaalde temperaturen nodig zoals bij de linde ? Verder heb ik ook weleens gehoord, dat de bijen de dijk niet over zouden gaan op zoek naar de zeeaster. Langs het wad zou de zeeaster voorkomen, maar welk gedeelte heeft de meeste zeeaster.
Groeten, Laus Lammerts.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: zeeaster
De zeeaster of zulte is een zeer goede drachtplant, ik vind de honig oook erg lekker maar smaken verschillen net als bij de paardebloem. De bijen zijn in staat deze dracht bij warm augustusweer over grote afstanden op te halen. Een mooie zeeedijk zal daarbij geen probleem zijn.
Op Texel is het de laatste jaren minder geworden maar nog steeds niet weinig. De imkervrienden op de eilanden, langs het wad of in Zeeland mogen er meer over vertellen.
Op Texel is het de laatste jaren minder geworden maar nog steeds niet weinig. De imkervrienden op de eilanden, langs het wad of in Zeeland mogen er meer over vertellen.
-
- Contacteer:
Laus,
De zeeaster staat veelal met de voeten in de modder en afhankelijk waar je staat en hoe die modder eruit ziet, krijg je wel eens een vervelende grondsmaak aan de honing. Zelf ben ik er niet zo wild op! Maar het kan voor de bijen een aardige late dracht zijn.
!Piet
De zeeaster staat veelal met de voeten in de modder en afhankelijk waar je staat en hoe die modder eruit ziet, krijg je wel eens een vervelende grondsmaak aan de honing. Zelf ben ik er niet zo wild op! Maar het kan voor de bijen een aardige late dracht zijn.
!Piet
-
- Contacteer:

Er is veel te vinden over zeeaster met http://www.google.nl, een paar links:
http://www.waddenzee.nl/dutch/navigatie ... ED0358.HTM
http://www.antwerpennoord.be/schorren/n ... er_nl.html
http://www.jabikspaad.nl/nl/flora/zeeaster.html
http://www.hooglands.nl/trouw.htm
Recept met zeeaster en ook met HONING:
Zeeaster met roergebakken Quorn
Dit heb je nodig: 350 g Quorn, 1 el mosterd, 1 el vloeibare honing of appeldiksap, zout, versgemalen zwarte peper, 150 g zeeaster, 2 bosuitjes, 2 el olijfolie.
Zo maak je het gerecht: Maak in een kom een marinade van de mosterd, honing of appeldiksap, zout en peper, schep de Quorn erdoor en laat de marinade 10 minuten intrekken. Spoel de zeeaster goed af met koud water en laat uitlekken in een vergiet. Snij de bosuitjes in ringen. Verhit in een wok de olie en bak daarin al omscheppend de Quorn circa 3 minuten. Schep de Quorn op een bord. Doe nu de zeeaster in de wok en bak al omscheppend circa 2 minuten. Laat daarna nog ongeveer 2 minuten gaar worden tot alle vocht is verdampt. Schep bosui en Quorn door de zeeaster en verwarm nog ongeveer een minuut. Serveer met kerrierijst.
bron: http://www.xs4all.nl/~jlieftin/jankeu/drhjk229.html
Uhhhhh, wat is quorn ???
Hoi Hennie,
De drachtplantengids mist nog een foto van de zeeaster.
Zou je de foto naar Hans kunnen mailen als 'zeeastero.jpg'
de 'o' staat voor overzicht.
Huib Koel
De drachtplantengids mist nog een foto van de zeeaster.
Zou je de foto naar Hans kunnen mailen als 'zeeastero.jpg'
de 'o' staat voor overzicht.
Huib Koel

- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hennie, in je recept heb je 150 gram zeeaster nodig. Dat is relatief weinig. De zeeaster wordt bij ons veel gegeten als groente. Het gewas wordt ook op zilte gronden in cultuur verbouwd. De plant wordt gegeten als de blaadjes tot ongeveer 10 cm boven de grond staan. Alleen het blad wordt dus geconsumeerd. Het is een seizoenproduct, dat binnenkort verkrijgbaar is. Wij eten het dikwijls bij vis, maar dan zonder toevoegingen (150 á 200 gr. per persoon), net gaar koken, dus niet te lang en serveren met een klontje boter. Het is iets zout van zichzelf, eventueel wat nootmuskaat toevoegen als je dat lekker vindt.
In de winkel heet het geen zeeaster maar ´lamsoor´. Daar lijken de blaadjes ook inderdaad op. Om de verwarring nog groter te maken bestaat lamsoor ook nog als echte naam van een andere schorreplant.
Een andere veel gegeten schorregroente is zeekraal, ook slechts jong te eten. Beide groenten worden bij ons in de buurt in restaurants ook veel geserveerd.
Eet smakelijk, Albert
In de winkel heet het geen zeeaster maar ´lamsoor´. Daar lijken de blaadjes ook inderdaad op. Om de verwarring nog groter te maken bestaat lamsoor ook nog als echte naam van een andere schorreplant.
Een andere veel gegeten schorregroente is zeekraal, ook slechts jong te eten. Beide groenten worden bij ons in de buurt in restaurants ook veel geserveerd.
Eet smakelijk, Albert
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
hallo,
Sorry ik kon het niet laten
http://www.waddenzee.nl/dutch/navigatie ... ED0676.HTM
Groeten Harmen
Sorry ik kon het niet laten
http://www.waddenzee.nl/dutch/navigatie ... ED0676.HTM
Groeten Harmen
- wilde
- Contacteer:
Harmen, ik begrijp niet goed wat je niet kon laten. De site maakt niet duidelijk wat lamsoor is.Sorry ik kon het niet laten
De 2-jarige aster, die meestal als vaste plant door kan groeien, en die hier eerder bedoeld wordt als drachtbron (met foto), is de zogenaamde Zulte (Aster tripolium). Het is een lid van de grote familie der composieten. De plant groeit op zoute gronden zoals schorren.
Van de plant worden bij ons in Zeeland de jonge blaadjes gegeten als groente.
Ik had vandaag iets te vieren, en ben net terug van een restaurant, en waarachtig het is er al. De blaadjes lagen keurig op mijn bord bij het voorgerecht. Het heet hier 'lamsoor'.
Op de schorren komt echter ook een plant voor die hier in Zeeland wel schorrebloem genoemd wordt. De echte Nederlandse naam is '˜Lamsoor' (Limonium vulgare). Het is een lid van de strandkruidfamilie en de bloem werd vroeger wel geplukt als droogbloem. Ik meen dat het nu niet meer mag om de soort te beschermen. De plant wordt nu ook gekweekt en is dus hier en daar te koop. Ook deze plant is een goede late drachtplant voor bijen.
Groeten, Albert de Wilde
Op verzoek van Jelte Pieter, die er veel verstand van schijnt te hebben, heb ik de oude Latijnse naam Statice limonium gewijzigd in de huidige gangbare indelingsnaam 'Limonium vulgare'.
JP, ik schrijf mijn leeftijd al met een 6 om te beginnen, en gebruik nog wel eens oude namen, erg hè? Ik ben dol op de flora van Thijsse en die is ook oud. Ik heb hem al 48 jaar, de blaadjes liggen los, de kaft is stuk, het papier is vergeeld, maar wat een boek!. Mijn uitgebreide ecologische flora geeft inderdaad de andere naam en vermeldt zelfs de oude niet meer. Ik heb nog meer flora's, bijv. de laatst uitgegeven flora van de KNNV, maar die heeft een dwarsformaat en is niet goed te hanteren. Hij staat in de kast, maar dat is dan ook zijn hoofdbestemming vermoed ik. Ik denk dat ik toch trouw blijf aan Thijsse, als flora de beste van allemaal. Zo kan het nog wel eens gebeuren dat oude namen in volle glorie opnieuw verschijnen.
JP, als je meer van het plantje wilt vertellen lijkt mij de aangewezen weg om zelf een reactie te geven.
Bijgewerkt door - wilde op 03/04/2003 23:17:46
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo Albert,
Ik geloof dat je het antwoord op de vraag al zelf beantwoord hebt.
De site waar ik naar verwees ging inderdaad inhoudelijk niet over lamsoor. Toch vond ik het een leuke site over bijen op ons eilanden
vandaar
Groeten Harmen
Ik geloof dat je het antwoord op de vraag al zelf beantwoord hebt.
De site waar ik naar verwees ging inderdaad inhoudelijk niet over lamsoor. Toch vond ik het een leuke site over bijen op ons eilanden
vandaar
Groeten Harmen
- wilde
- Contacteer:
Harmen, ik was wat te vlug en incorrect met mijn antwoord over de site. Als je klikt op 'lamsoor' krijg je wel degelijk een beschrijving van beide planten. Sorry.......
Met groet, Albert
Met groet, Albert