korf en varroabestrijding.

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

korf en varroabestrijding.

Bericht door henkv » ma 28 jul 2003, 20:11

Beste medeimkers.

Soms kom je op een bijenmarkt waar ze een korfvolk hebben staan waarvan je voor een lutelijk bedrag het gewicht van kunt raden. Laat ik ook eens een keer het geluk aan mijn zijde hebben en het gewicht op 5 gram na goed had. Ondergetekende werd 's avonds verblijd met een telefoontje en er werd vriendelijk gevraagd of ik een dezer dagen de bijenkorf met inhoud op wilde halen. Zo, na een jaar of 17 imkeren het eerste korfvolk. Dus een prachtig bijenvolk viel mij te deel, en ook nog van hetzelfde ras waar ikzelf mee imker. Nu heb ik een misschien wel een gekke vraag? Hoe behandel je een korfvolk tegen de varroamijt. Thymovarstripjes dien je op het volk te leggen en niet eronder, zoals de handleiding voorschrijft. Maar zoals iedereen weet zit er in een koft geen luikje dat je even open doet om het stripje erop te leggen. Er zijn beslist veel korfimkers onder de forumleden die hierop een antwoord hebben.

Groetjes Henk Vermeulen.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf en varroabestrijding.

Bericht door Piet Jager » ma 28 jul 2003, 20:52

Dag Henk,

Korf op de kop zetten! Het volk wat opblazen met rook. Aan de boven- of onderkant van de Apistanstrip een klein gaatje maken ter grootte van een worstprikkertje. Worstprikkertje er door steken en iets langer houden dan de ruimte tussen de raten. Vervolgens de strip op de juiste plaats zo diep mogelijk tussen de raten laten zakken. Met een punttangetje het stokje een kwartslag draaien, zodat de uiteinden in de raat vast komen te zitten. Korf voorzichtig weer omkeren.

That's all

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: korf en varroabestrijding.

Bericht door wilde » ma 28 jul 2003, 22:31

Piet, Apistanstrips behoren momenteel in Nederland niet meer gebruikt te worden vanwege resistentie van de mijten tegen dit middel, maar dat wist je ook al lang. Waarom dan toch adviseren?
Ik behandel mijn korven met oxaalzuur, als ze broedloos zijn, dus drie-en-een-halve week na een voorzwerm en in de periode half december tot half januari. De korf wordt op een verhoogde vliegplank met gaasdeksel gezet. Het gaas is iets kleiner dan de onderkant van de korf. De verdamper gaat door de vliegspleet naar binnen met gebruikmaking van een speciaal verkleinblok. Het werkt prima. Als je het op prijs stelt wil ik er wel een foto van maken en deze alsnog toevoegen aan dit bericht.
Als je geen verdamper hebt kan ook met de bloemenspuit een oxaalzuurverdunning op de bijen worden gespoten. Een korf is niet zo groot en met een beetje oefenen met de sterkte van de straal, kun je denk ik bijna alle bijen bereiken. Zie voor de verdunning het onlangs uitgegeven overzichtelijke boekje. Een aanwinst voor iedere imker, ja en dan nog afkomstig van dat verguisde instituut ... Of zou het toch wel meevallen met die club?
Gemakkelijker zou mierenzuur zijn, maar dat lijkt me niet goed mogelijk langs de onderkant. Eventueel te proberen met een paar bierviltjes, want de korf die jij net kreeg zal niet broedloos zijn, en oxaalzuur werkt niet op het gesloten broed.
Groetend, Albert

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf en varroabestrijding.

Bericht door Piet Jager » ma 28 jul 2003, 22:42

Piet, Apistanstrips behoren momenteel in Nederland niet meer gebruikt te worden vanwege resistentie van de mijten tegen dit middel, maar dat wist je ook al lang. Waarom dan toch adviseren?
Albert,

Omdat je in dit geval van drie kwaden, de minst kwade en eenvoudigste moet kiezen.

Je schrijft zelf:
Gemakkelijker zou mierenzuur zijn, maar dat lijkt me niet goed mogelijk langs de onderkant. Eventueel te proberen met een paar bierviltjes, want de korf die jij net kreeg zal niet broedloos zijn, en oxaalzuur werkt niet op het gesloten broed.
!Piet

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: korf en varroabestrijding.

Bericht door henkv » di 29 jul 2003, 12:26

Beste Piet en Wilde.

Badankt voor jullie reacties.
Piet, je noemde in je bericht Apistan. Nou ja mijns inziens is dat wegegooid geld als ik de gepubliceerde berichten mag geloven. Maar het idee van het middel tussen de raten brengen is wel goed. Zelf had ik hier even niet aan gedacht.

Wilde, Je adviseerde om oxcaalzuur te gebruiken. Zal ik toch even drie kilometer met mijn bijen moeten reizen naar Belgie. Ik woon bijna op de grens. Oxcaalzuur mag in Nederland helaas niet toegepast worden. Maar met het gisteren afgekondigde vervoersverbod Amerikaans vuilbroed in onze regio ( val zelf net buiten het gebied ) zal ik maar niet gaan reizen met mijn korf. En, uiteraard mag je de landsgrens niet passeren zonder gezondheidsverklaring.
Maar ja Oxcaalzuur, is misschien een goed idee om over enkele maanden toe te passen. Waarom zouden we ook heiliger moeten zijn als de Paus. Zoals ik al vertelde. Drie kilometer van mij vandaan mag het wel. Overgens in Belgie mogen ze niet met Thymovarplaatjes werken, omdat dat middel daar weer niet is toegelaten. Snappen jullie het nog, ikke niet. Dus zullen we maar voor de gezondheid van onze bijen kiezen, uiterard wel rekening houdend met middelen die onderzocht zijn in een of ander land en waarvan vast staat dat ze niet schadelijk zijn voor mens en dier. ( geen te hoog residu in de honing achterlatend )

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: korf en varroabestrijding.

Bericht door marianvoor » di 29 jul 2003, 15:05

Henk,
Waarom niet de Lavendelmethode van Minne Bonnema / Eko Bijkers geprobeerd?
Een eenvoudiger methode is er volgens mij niet te bedenken. Ik heb mijn bijen met lavendelolie goed de winter door geloodst; ze hebben weinig mijt. Volgens mij krijg je ze toch niet helemaal mijt-vrij.
Ik heb geen korven, maar de olie op een bierviltje onder de korf schuiven, moet toch kunnen?
Lavendelolie kan je puur op je huid smeren en helpt tegen brandwonden weet ik uit eigen ervaring. Dus het is ongevaarlijk in gebruik.
Je moet, zoals de Eko Bijkers schrijven echt de zuivere olie gebruiken, CHI is één van de beste merken. Het is te krijgen bij verschillende drogisterijen en natuurwinkels. Je moet er wel naar vragen, want de hoek "aromatherapie" is niet zo groot.
1 Druppel Lavendelolie vermengd met 2ml. Amandelolie geeft een heerlijke massageolie. Masseer je vrouw er maar eens mee, je zal eens zien hoeveel ze van je houdt. (Probeer het maar niet met oxaalzuur.)
Een geurige groet van
Marian (halve aromatherapeute).



marian voorneman

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: korf en varroabestrijding.

Bericht door Frans vanTongeren » di 29 jul 2003, 19:01

Marian is voor mij een aanwinst op het forum. Haar verfrissende humor doet forumverveling verdrijven!
Als ik lavendelolie op zak had en ik kwam haaaar tegen, dan...!

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: korf en varroabestrijding.

Bericht door henkv » di 29 jul 2003, 20:56

Beste Marian.

Hartelijk dank voor je advies. Vooral het laatste advies over massageolie.
Maar stel dat het mijn vriendin bevalt, zal ik dan nog tijd krijgen om mijn bijtjes te verzorgen???????? Ik gok het er maar een keertje op. Wetende dat ze het bijenleven en alles wat er mee te maken heeft heel interesant vindt.

Groetjes Henk Vermeulen

e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Re: korf en varroabestrijding.

Bericht door e.hoebrechts » wo 30 jul 2003, 07:41


Wilde, Je adviseerde om oxcaalzuur te gebruiken. Zal ik toch even drie kilometer met mijn bijen moeten reizen naar Belgie..../.. te Zoals ik al vertelde. Drie kilometer van mij vandaan mag het wel. Overgens in Belgie mogen ze niet met Thymovarplaatjes werken, omdat dat middel daar weer niet is toegelaten.
Beste Henk,

Ik moet je helaas teleurstellen. Wettelijk gezien zijn er in Belgie 3 varroa geneesmiddelen geregistreerd: APISTAN, APIVAR en PERIZIN.
Apistan mag niet meer toegepast worden omwille van resistentie, bij ons een jaartje (seizoentje) eerder opgedoken dan bij jullie.
De officiele behandeling bestaat er nu uit te behandelen met apivar (amitraz) strips na de laatste slingerbeurt , gevolgd door een bedruppeling met perizin in een broedloos volk.
Alle andere produkten zijn eigenlijk niet toegelaten, sommigen worden gedoogd (Als we (= gezonheidsinspektie) er niets van merken, dan vragen we er niet naar en doen we alsof er niets aan de hand is.Als we er wel iets van vinden in bvb honing, dan is de desbetreffende imker de pineut)
De gedoogde produkten zijn Thymovar, en mierenzuur.
Voor volgend bijenjaar zal mierenzuur toegelaten gaan worden in de Nassenheider verdampingsmethode.De registratie is in haar finale fase.
Voor de produkten zoals thymovar, oxaalzuur,... is er nog geen registratie in het vooruitzicht.
Dus als je met oxaalzuur wil behandelen, doe dat dan rustig bij u thuis in alle illegaliteit, want 3 km verderop ben je ook in overtreding.

Erwin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten