verdwijnziekte rond Holten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Frans vanTongeren

verdwijnziekte rond Holten

Bericht door Frans vanTongeren »

In DE TWENTSCHE COURANT TUBANTIA stond op 13-080'03 het volgende (Fr.: ingekorte) bericht:

Bijen getroffen door '˜verdwijnziekte'
In Hessen (Duitsland) is zestig procent van de bijen dood, maar de Nederlandse bijenpopulatie heeft het eveneens zwaar te verduren. Door een mysterieuze ziekte legt ook een groot aantal van de bijen in en om Holten het loodje.
'˜Zelf ben ik deze winter bijna al mijn volken verloren en ik hoor verschillende collega-imkers die er net zo aan toe zijn. Er zijn er ook die helemaal niets meer over hebben', vertelt imker G.W. Aaltink uit Holten.
De oorzaak van de ongewoon hoge bijensterfte in en rondom Holten is nog onduidelijk. '˜De vereniging van imkers denkt dat het de varroamijt is, maar dat geloof ik niet. De mijt nestelt zich in het broed, die moet je kunnen zien. Er zijn er ook die denken dat het om het Kashmirvirus of om Amerikaans vuilbroed gaat, maar de meeste imkers, ikzelf ook, denken dat het om een nieuwe ziekte gaat', zegt Aaltink.
Het Kashmirvirus zou meegevoerd zijn naar Nederland door import van Nieuw Zeelandse bijen. Het is wel geïdentificeerd als de veroorzaker van de grote bijensterfte in Duitsland, maar '˜dat is de eerste keer dat het virus in Europa is geconstateerd', zegt Aaltink.
Onder de imkers staat de ziekte inmiddels bekend als de '˜verdwijnziekte', omdat bij de één alles verdwijnt terwijl de buurman nergens last van heeft. Wat de oorzaak van het virus ook mag zijn, voor de imkers in en rondom Holten wordt 2003 in elk geval geen goed jaar.
Plaats reactie