Wellicht, wellicht heeft bijensterfte met het volgende te maken...
-
Zeven volken wilde ik gaan inwinteren en na de lindehoningoogst
heb ik ieder volk een kilo suiker per week opgevoerd; de koningin kan dan gestimuleerd worden om winterbijeneitjes te gaan leggen.
Bij controle, vier dagen geleden, bleken drie volken darrenbroedig te zijn geworden en de bijen daarvan heb ik op de overige vier laten afvliegen. Dat verliep zonder slag of stoot.
Ik zat toen opgescheept met 60 BK ramen en alle voeding daarin heb ik door de bijen laten uitlikken; elk uur twee verse raampjes buitenhangen op twee schragen.
Er zaten twee bakken bij van Gerrit; door zijn ziekte had hij weinig aandacht aan zijn bijen kunnen geven.
Dit had gevolg gehad. De raampjes waren loodzwaar en pikzwart geworden.
Die twintig ramen ben ik met een heet mes te lijf gegaan en heb nu twintig plakken zwart krentenbrood beschikbaar.
Tijd genoeg om na te denken en ik bedacht dat wij, imkers, als interieurverzorgers moeten gaan werken voor de bijen die zelf over veel werksters beschikken.
Het is onnatuurlijk dat bijen zolang in eenzelfde woning blijven wonen. Imkers die aan zwermverhindering doen, zouden extra aandacht aan het interieur moeten besteden en zwart de deur uitdoen. Als ik een bij was en in zo'n zwart woonoord zou moeten wonen ,zou ik diep verdrietig worden.
Alles..is er keihard geworden. Iets vervormen zal intens veel energie en tijd kosten. De geur is verschrikkelijk en ziektes plakken aan de muren.
Zelf ben ik vrij precies met de raampjes; als die raten aardig zwart worden, haal ik ze eruit en door voorzwermen te laten afkomen, produceert ieder volk tien nieuwe goudgele raampjes per jaar.
-
Ik keek naar de resultaten van het onderzoek van Romee en Piet
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2326
en zag dat een imker met veel volken meer sterfgevallen overkomt dan een imker met weinig volken(1t/m5).
Iemand met veel volken kan niet alles bijhouden. Gebrek aan interieurverzorging en daardoor vervuiling in de kast kan een bijdrage leveren voor het 'kosten van de bieenkop'.
oorzaak bijensterfte: 'woning-nood'
-
-
Re: oorzaak bijensterfte: 'woning-nood'
Frans
Bij mij geld dat als een raam twijfelachtig
is met het doorlaten van licht en het raam
leeg is, de smelter in.Er schijnen imkers te
zijn die trots zijn op overjarige ramen, bij
mij geld dat hooguit voor het raamwerk en dus
niet voor de raat, ziektes kunnen dan hun gang
gaan.Het te lang gebruik van raat zal ook