Eerder beloofde ik de plaatjes van de zeeaster (Aster tripolium) te zullen leveren, maar dan wel pas volgend jaar.
Gisteren moest ik in Goes zijn. Toen ik daar op een industrieterrein rondreed zag ik tot mijn verbazing een flinke plek zeeasters staan, zelfs nog hier en daar in bloei. Die plek heet van oudsher '˜de Poel'. Het was er altijd een natte bende, nauwelijks te beheren door de boeren, maar voor natuurliefhebbers is dat juist aantrekkelijk. Het is nog steeds iets zilte grond, waardoor dit soort planten er nog lang kon staan na afsluiting van zeearmen en kreken. Dit is er vermoedelijk een restant van.
Ik had echter geen camera bij me, dus vandaag ben ik nog eens op het gemak teruggegaan. Het was een uur of 11 in de ochtend en ijzig koud. Er waren naast veel geheel uitgebloeide planten nog exemplaren die zelfs nog volop knoppen bezaten.
De zeeaster is een composiet die maximaal ongeveer 1 meter hoog wordt, maar veel exemplaren blijven lager. De planten beginnen pas aan het eind van de zomer volop te bloeien. Voor dracht op deze plant moet het goed weer zijn vanaf half augustus tot eind september. De honing schijnt een zweetvoetenlucht te hebben, maar verder wel smakelijk te zijn.
De bloem is heel licht lila en moeilijk om in de juiste kleur vast te leggen. Er was een wazig zonnetje en dat was precies geschikt voor die kleur, maar er was veel wind. Dat vergt een snelle sluitertijd en dat gaat weer ten koste van de gewenste kleinere diafragmaopening.
Een plantendeel dat ik meenam naar huis om betere close-ups te maken, had ik net zo goed kunnen laten staan, want toen ik thuis kwam, was het inmiddels geheel zonnig met fel blauwe lucht. De '˜betere' foto's gaven een bijna witte bloem te zien. Ik moet het dus doen met de eerste foto's, die qua kleur zeker niet tegenvielen. De serie was voor de zekerheid wel erg groot. Ik kan met het opslagmedium van de camera ruim 100 foto's maken in een goede resolutie. Dan komt thuis het probleem van de selectie, want je kunt niet alles bewaren.
Klik op een plaatje voor een vergroting.

Op het rechtse plaatje is te zien dat er door jarenlange verzoeting ook bijvoorbeeld lisdodde groeit in een greppel. Als het terrein volgend jaar nog braak ligt zal er eens tijdig zoeken naar mogelijke andere interessante '˜bij'verschijnselen, zoals de astermonnik, de vlinder die de zeeaster gebruikt als waardplant. Misschien zijn er ook nog wat wilde bijtjes te zien. Het terrein is minstens een hectare groot.

Het is een leuk bloempje dat ook mooie zaadpluizen geeft. Er stond een stevige bries en toch woei er nauwelijks zaad weg. Het was waarschijnlijk nog niet de juiste tijd.

Aan Hans zal ik nog wat andere foto's (staand formaat) sturen voor de drachtplantengids.
Aanvulling 24okt03:
Het linker plaatje van de laatste twee bevat de bloemen in bijna alle vormen van rijpheid. De knoppen hebben mooie rode kelkblaadjes aan de buitenkant. De pas<