Pesticidenverbod na giftig bijenboek.
'Als de bijen sterven, zijn de dagen van de mensen geteld'
Burengerucht / Frankrijk
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Burengerucht / Frankrijk
Wat zegt het krantenartikel ?
Sinds vorig jaar wordt ook ons canola zaad behandeld met Gaucho, Helix, Assail of Prosper, allemaal systematische insecticiden. Het moet een verbetering zijn t.o.v. Lindaan maar Gaucho werkt niet goed genoeg tegen de aardvlooien en zal komend voorjaar waarschijnlijk niet veel verkocht worden.
Er gaan wilde verhalen rond over Gaucho (imedicloprid is geloof ik de werkzame stof, het wordt ook in de aardappelteelt gebruikt), maar er is zo ver ik weet nog niets aangetoond.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Sinds vorig jaar wordt ook ons canola zaad behandeld met Gaucho, Helix, Assail of Prosper, allemaal systematische insecticiden. Het moet een verbetering zijn t.o.v. Lindaan maar Gaucho werkt niet goed genoeg tegen de aardvlooien en zal komend voorjaar waarschijnlijk niet veel verkocht worden.
Er gaan wilde verhalen rond over Gaucho (imedicloprid is geloof ik de werkzame stof, het wordt ook in de aardappelteelt gebruikt), maar er is zo ver ik weet nog niets aangetoond.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
-
- Contacteer:
"Frankrijk is kampioen gifspuiten in Europa en na de VS en Japan zelfs van de wereld. Het ministerie van landbouw maakte vorig jaar een einde aan een door de Raad van State opgelegd moratorium op het gebruik van Gaucho.Wat zegt het krantenartikel ?
Imkers die met besmette volken werkten, klagen over opgezette klieren en tranende ogen. De pesticiden zijn zo diep in het ecosysteem van La douce France doorgedrongen dat zelfs de regen er sporen van bevat"
Wie meer wil weten over het gebruik van gaucho en /of andere pesticiden kan terecht op: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=gaucho
!Piet
-
Dag Piet,
Zal het stukje scannen; het artikel is de moeite waard !
-
zondag heb ik het stukje geplaatst:
Pesticidenverbod na giftig bijenboek
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3161
Zal het stukje scannen; het artikel is de moeite waard !
-
zondag heb ik het stukje geplaatst:
Pesticidenverbod na giftig bijenboek
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3161
Piet,
Had Ed Pieterse niet de plannen om die middelen eens nauwkeurig te
analyseren en er in 2004 op terug te komen?.Ik herinner mij de discussie van zomer 2003.
Uit de stukken uit 2002 blijkt dat vooral de Hommel veel last heeft
van Admire.Jammer dat die verwijzing er niet was in zomer 2003.
Des-orientatie na in aanraking geweest te zijn met de spuitvloeistof
is het aan ons vertelde verhaal,daarom toepassen(kritisch) in een periode dat bijen en hommels niet vliegen.Het probleem met hommels is dat ze vroeg aktief zijn dus is het wel noodzakelijk om 's-nachts de
betreffende middelen toe te passen,dan echter kan het probleem van opdrogen of niet een rol spelen en van invloed zijn op de werking.
Wel frappant dat RIA nog melding maakt van LINDAAN EN DE TOEPASSING DAARVAN.
Piet je noemde Frankrijk de kampioen gebruik gewasbeschermingsmiddelen
Is dat per Hectare?En geldt dat voor zowel landbouw,tuinbouw en misschien ook zelfs het gebruik van veterinaire middelen in de diersector?Ik ken die cijfers nog niet.
Groet,
A-3
Had Ed Pieterse niet de plannen om die middelen eens nauwkeurig te
analyseren en er in 2004 op terug te komen?.Ik herinner mij de discussie van zomer 2003.
Uit de stukken uit 2002 blijkt dat vooral de Hommel veel last heeft
van Admire.Jammer dat die verwijzing er niet was in zomer 2003.
Des-orientatie na in aanraking geweest te zijn met de spuitvloeistof
is het aan ons vertelde verhaal,daarom toepassen(kritisch) in een periode dat bijen en hommels niet vliegen.Het probleem met hommels is dat ze vroeg aktief zijn dus is het wel noodzakelijk om 's-nachts de
betreffende middelen toe te passen,dan echter kan het probleem van opdrogen of niet een rol spelen en van invloed zijn op de werking.
Wel frappant dat RIA nog melding maakt van LINDAAN EN DE TOEPASSING DAARVAN.
Piet je noemde Frankrijk de kampioen gebruik gewasbeschermingsmiddelen
Is dat per Hectare?En geldt dat voor zowel landbouw,tuinbouw en misschien ook zelfs het gebruik van veterinaire middelen in de diersector?Ik ken die cijfers nog niet.
Groet,
A-3
-
- Contacteer:
Dag Adri,
Hoe de gifverhoudingen per hectare in de land- en tuinbouw en de diersector in genoemde landen er precies uitzien, weet ik ook niet. Misschien staat het in dat Franse giftige bijenboek. Het belangrijkste is te weten, dat veel rijke landen ook veel pesticiden gebruiken. Als er echter calamiteiten ontstaan, worden de tegenstanders meestal gemobiliseerd. Het gerucht gaat echter, dat de schrijver zijn boek wil gebruiken voor zijn politieke aspiraties.
!Piet
Hoe de gifverhoudingen per hectare in de land- en tuinbouw en de diersector in genoemde landen er precies uitzien, weet ik ook niet. Misschien staat het in dat Franse giftige bijenboek. Het belangrijkste is te weten, dat veel rijke landen ook veel pesticiden gebruiken. Als er echter calamiteiten ontstaan, worden de tegenstanders meestal gemobiliseerd. Het gerucht gaat echter, dat de schrijver zijn boek wil gebruiken voor zijn politieke aspiraties.
!Piet
Piet,
Ik heb nog geen politieke inspiraties maar heb wel interesses in dat soort mondiale gegevens.Veel data omtrent pesticiden ea zijn vervuild.
In Nederland zeggen betrokkenen bijv dat export en import van middelen
niet juist verwerkt zijn.
Bovendien gaat veel Nederlands fruit naar Frankrijk om dan weer terug
te komen of gereexporteerd(doorgevoerd)te worden als Frans fruit.Alleen vrachtautochauffeurs schijnt zoiets op te vallen.
Namelijk aan voordeur lossen en aan achterdeur weer laden.
Bovendien zou wel eens kunnen blijken dat onze telers relatief heel
goed met bestrijdingsmiddelen omgaan.Dat betekent niet dat er veel verbeterd kan worden of dat de consument beter geinformeerd kan worden.Het voorbeeld van RIA vwb de honing illustreerd dat het beste.
Gebruik maken van de naam van Canadese honing en deze vermengen met
andere 1:99 En dan nog zeggen 'dat is de handel'
Maar dat Frankrijk veel gewasbeschermingsmiddelen verbruikt is gezien het oppervlak logisch.De hoge score van Japan verbaasde me maar dat komt wellicht door de intensieve teelten.
Veel landen echter zullen tgv van gebrekkige administratie geen duidelijke informatie willen geven en dan is het moeilijk vergelijken ook in geval van bijensterfte tgv insecticiden.
Groet,
A-3
Ik heb nog geen politieke inspiraties maar heb wel interesses in dat soort mondiale gegevens.Veel data omtrent pesticiden ea zijn vervuild.
In Nederland zeggen betrokkenen bijv dat export en import van middelen
niet juist verwerkt zijn.
Bovendien gaat veel Nederlands fruit naar Frankrijk om dan weer terug
te komen of gereexporteerd(doorgevoerd)te worden als Frans fruit.Alleen vrachtautochauffeurs schijnt zoiets op te vallen.
Namelijk aan voordeur lossen en aan achterdeur weer laden.
Bovendien zou wel eens kunnen blijken dat onze telers relatief heel
goed met bestrijdingsmiddelen omgaan.Dat betekent niet dat er veel verbeterd kan worden of dat de consument beter geinformeerd kan worden.Het voorbeeld van RIA vwb de honing illustreerd dat het beste.
Gebruik maken van de naam van Canadese honing en deze vermengen met
andere 1:99 En dan nog zeggen 'dat is de handel'
Maar dat Frankrijk veel gewasbeschermingsmiddelen verbruikt is gezien het oppervlak logisch.De hoge score van Japan verbaasde me maar dat komt wellicht door de intensieve teelten.
Veel landen echter zullen tgv van gebrekkige administratie geen duidelijke informatie willen geven en dan is het moeilijk vergelijken ook in geval van bijensterfte tgv insecticiden.
Groet,
A-3