Alsnog een nazwerm wanneer ik......?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Minco
Contacteer:

Alsnog een nazwerm wanneer ik......?

Bericht door Minco »

Bij mijn volk is er een voorzwerm afgekomen.De begeleidende haalbijen
zijn alle terug gekeerd omdat mijn Moer geknipt was en dus niet meer
is[V]
Ik heb nu alle doppen gebroken op twee na met het idee om met een daarvan een kunstzwerm te maken en de andere te laten zitten als enige
dop in het hoofdvolk.In de hoop dat die Moer zal blijven enz.
Maar ik heb mijn twijfels over het feit of ik het zwermen daarmee
kan stoppen.De verhouding haalbijen is bijvoorbeeld enorm groot.
Wat kan ik verwachten en wie kan misschien zeggen wat misschien een
nog betere oplossing is.
Bijvoorbeeld het volk gewoon moerloos maken en wachten tot de zwermdrift over is.Want wat ik ook weer heb begrepen is dat ze nu ook zeer moeilijk in deze stemming een nieuwe Koningin accepteren,denkende aan die kunstzwerm die ik als reserve heb met een dan hopelijk aan de leg zijnde Moer. Om in te voeren als er toch een nazwerm af komt.
Kortom twijfels van een beginner.

Groetjes aan imkerend nederland,Minco.

Groetjes,Minco.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Alsnog een nazwerm wanneer ik......?

Bericht door Hans van der Post. »

Jammer dat je de doppen hebt gebroken. Zeven dagen later had je een nazwerm gehad dus op de zesde dag zou je een kunstzwerm hebben kunnen maken met een jonge moer uit een zwerm cel. Nu weet je niet wanneer die doppen uitkomen en..... het volk zet doppen aan! op het broed van de oude moer ondanks dat er twee doppen zijn blijven staan.
Je kunt beter de twee doppen wegbreken dan weet je zeker wanneer de redcellen - die aangezet zijn toe je doppen brak - uit komen.
De geknipte moer zou met een kluitje bijen op de grond liggen zou maar eens gaan zoeken. Misschien is ze langs een staander van de bijenstand om hoog gekropen en zit met wat bijen te kleumen.
Hans.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Van die twee doppen zal er toch binnen zeven dagen een gaan tuten en de ander gaan kwaken?
Laten staan dus, zou ik zeggen.
Die kwaker zou ik op de plaats van de oude kast zetten en de tuter in oude kast ernaast. Dan heb je twee evengrote volken , maar wel anders van samenstelling. Die tuter krijgt het broed mee en heeft huisbijen om dat te verzorgen. De kwaker heeft geen broed en krijgt vliegbijen.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Frans,
De door jou voorgestelde methode zou kunnen werken als je in de gelegenheid bent om dagelijks meerdere keren per dag te gaan luisteren. Pensionados, Prepensionados, PreVutters... etc..
Een weekend imker, zoals ik, kan onmogelijk dagelijks om 12.00 uur gaan luisteren en vervolgens ook op dat moment gaan handelen. De methode van Hans geeft enige zekerheid omtrent het tijdstip van geboorte nieuwe koningin. Toch?
groet,
HK
Minco
Contacteer:

Bericht door Minco »

Frans vanTongeren schreef:
Van die twee doppen zal er toch binnen zeven dagen een gaan tuten en de ander gaan kwaken?
Laten staan dus, zou ik zeggen.
Die kwaker zou ik op de plaats van de oude kast zetten en de tuter in oude kast ernaast. Dan heb je twee evengrote volken , maar wel anders van samenstelling. Die tuter krijgt het broed mee en heeft huisbijen om dat te verzorgen. De kwaker heeft geen broed en krijgt vliegbijen.
Beste Frans,
Jouw idee spreekt me aan.
Zal het uit proberen,bedankt.

Groet van Minco.

Groetjes,Minco.
Minco
Contacteer:

Bericht door Minco »

Hans van der Post schreef:
Jammer dat je de doppen hebt gebroken. Zeven dagen later had je een nazwerm gehad dus op de zesde dag zou je een kunstzwerm hebben kunnen maken met een jonge moer uit een zwerm cel. Nu weet je niet wanneer die doppen uitkomen en..... het volk zet doppen aan! op het broed van de oude moer ondanks dat er twee doppen zijn blijven staan.
Je kunt beter de twee doppen wegbreken dan weet je zeker wanneer de redcellen - die aangezet zijn toe je doppen brak - uit komen.
De geknipte moer zou met een kluitje bijen op de grond liggen zou maar eens gaan zoeken. Misschien is ze langs een staander van de bijenstand om hoog gekropen en zit met wat bijen te kleumen.
Hans.
Beste Hans,

Ze zijn inderdaad weer aan het verzorgen geslagen.Brengen stuifmeel
binnen.Geen baardvorming meer.Maar gezond haalgedrag.Kortom er zijn
zoals je al zei redcellen.Deze observatie twee dagen na mijn handelen.
Overigens,ik heb zelf het afzwermen van de voorzwerm niet mogen meemaken en heb het van horen zeggen.Pas na ongeveer vijf dagen want
niemand kan mij vertellen op welke exacte dag het plaats vond.
Heb de zwerm gezocht maar niet gevonden.Zou volgens anderen vijf
meter van de kast in een conifeer zijn gaan hangen.Een ander zag een
wolk bijen cirkelen en weer terug keren naar de kast.Hieruit distileer ik dat de geknipte Moer onverwachts ver is gekomen maar
niet meer naar een andere plaats mee kon.Nadat de speurbijen een definitieve plek hadden gevonden.
N.B. De kast zit bomvol bijen en de koningin is weg.De haalbijen zijn
terug gekeerd.Want anders zou inhoud van de kast met de helft
verminderd zijn?!

Groetjes,Minco.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Huib,
Je schreef o.a.:
Een weekend imker, zoals ik, kan onmogelijk dagelijks om 12.00 uur gaan luisteren en vervolgens ook op dat moment gaan handelen.
Natuurlijk ben je een druk baasje, maar ... je tijdstip van controle en handelen lijkt me niet goed.
Naar tuters en kwakers moet je na 17.00 uur gaan luisteren. Wie weet ben je om 19.00 uur weer thuis.
Dan kun je de kast open maken om doppen te breken; zou je dat (als pensionado) om 12.00 uur doen.., dan vliegt er een zwerm onder je handen vandaan !
Frans
(die toch nog hoopt op een lang pensioennnn !)
Plaats reactie