Verslag bijenmarkt Leiden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
heidecap
Contacteer:

Verslag bijenmarkt Leiden

Bericht door heidecap »

Afbeelding

De Leidse bijenmarkt wordt ook wel Milieumarkt genoemd. En dat terecht, want er stond werkelijk van alles en nog wat als het maar met de natuur te maken heeft.

Afbeelding

Ergens aan het begin van de bijenmarkt stond een stand van de "Imkersvereniging Leiden en omstreken" Hier stond een demonstratiekast, werden er nestmogelijkheden voor solitaire bijen verkocht, maar er werd bijvoorbeeld ook was gesmolten.
Ook liep er een "halve bij" rond die me aan "Hugo" (uit Belgie) deed denken ...

Afbeelding

Enkele meters verderop was er een demonstratie hoe je van was kaarsen maakt. Hier kon je uiteraard ook zelf de proef op de som nemen ...

Afbeelding

Liep je nog iets verder door dan kwam je bij een demonstratie korfvlechten.
Dit was DE verzamelplaatst voor prominenten ...
Kees van Holland (2e van rechts) bijvoorbeeld stond vaker een sigaar aan te steken bij de korfflechters dan dat hij bij zijn eigen stand (op de achtergrond) stond ...

Afbeelding

In de buurt van de korfflechters stond teeltgroed Marken met een ander prominent figuur : Aad Wolvers
Aad, in gestreepte trui kon mij precies vertellen waarom ik iedere week steeds vaker door mijn bijen gestoken werd.
Zijn eerste vraag was namelijk : gebruik je handschoenen ?
Op mijn Ja-antwoord adviseerde hij mij m'n handschoenen eens te wassen omdat het bijengif in de handschoenen steken uitlokt !
Aad was 's ochtends reeds al z'n aangeblazen doppen kwijt. Wel viel er bij hem nog over te larven. Hiervoor had hij 2 prachtvolken paraat ... Verder zag ik hem driftig bestellingen noteren van al die imkers die verder willen met prachtige, zachtaardige Buckfastbijen ...

Afbeelding

De observatiekast bij de stand van "Buckfast Marken"...

Afbeelding

Andere "prominente" aanwezigen waren Jeroen en Sonja Brand plus kids, die superenthousiast depothouder van het Ambrosiusgilde Rotterdam zijn ...

Afbeelding

De markt werd opgeluisterd door een aantal vrolijke muziekanten ...

Afbeelding

In de "Hortus" was een bijna doorlopende demonstratie van imkers die hun kasten met Buckfastbijen hadden opgesteld bij een partytent.
Goed bedacht! De bijen waren al zeer zachtaardig, daarnaast konden de bezoekers alle kasthandelingen volgen vanachter de plastic ramen van de tent...

Afbeelding

Wie denkt dat er niet aan de kinderen gedacht is heeft het mis :
Er was een poppekast ...

Afbeelding

... je kon je laten schminken ...

Afbeelding

... of hoogstpersoonlijk tussen de kleine geitjes lopen ...

Afbeelding

Tenslotte werd er ook gedacht aan de "inwendige mens". Je kon broodjes kopen, krentebollen, poffertjes en zelfs haring !!!

Bijna alles op deze z e e e r complete markt kwam terecht op de schouders van vrijwilligers. Mensen, bedankt !!!!

Wat mij betreft echt een topper, deze bijenmarkt in Leiden ...

Thomas
Plaats reactie