Woensdagavond haal ik mijn bijen terug van het fruit. Deze week moet ik ook nog een paar kunstzwermen maken.
Kan in de ochtend nadat ik de bijen heb teruggehaald de kast al openen? Vinden de niet ingevlogen bijen de kast terug? Ze hebben immers het daglicht nog maar nauwelijks gezien op hun nieuwe standplaats.
Als dat niet kan moet ik de zwermen al op het fruit maken en dat komt mij op zich slecht uit. Ik wil het vooral zo doen dat de vliegbijen niet terug vliegen naar de oorspronkelijke kast.
Wie geeft raad en vast bedankt.
Waneer kan de kast open?
Moderator: Hans van der Post.
Re: Waneer kan de kast open?
Jacob,,jacob mus schreef:
Kan in de ochtend nadat ik de bijen heb teruggehaald de kast al openen? Vinden de niet ingevlogen bijen de kast terug?
Ik wil het vooral zo doen dat de vliegbijen niet terug vliegen naar de oorspronkelijke kast.
Wie geeft raad en vast bedankt.
De meest voor de hand liggende oplossing is voor het maken van afleggers of kunstzwermen die maken op de standplaats fruit. Al wat je daar in de kunstzwerm veegt aan vliegbijen blijven dan gegarandeerd in de zwerm indien je hem minimum een paar km verwijderd.
Open je de kasten de ochtend na een verplaatsing dan vliegen vliegbijen 't allenkante op omdat ze gewoon nog niet georiënteerd zijn op hun nieuwe standplaats en weten niet in welke kast terug binnengaan. Gevolg: rondvliegende bijen, vechtpartijen op de vliegplanken enz.
Ik heb dit éénmaal gedaan en heb er nog spijt van.
mvg,
Bieboerke
Re: Waneer kan de kast open?
Goedenavond, Jacob,jacob mus schreef:
Als dat niet kan moet ik de zwermen al op het fruit maken en dat komt mij op zich slecht uit. Ik wil het vooral zo doen dat de vliegbijen niet terug vliegen naar de oorspronkelijke kast.
Een interessant probleem. Misschien een luxe probleem ? Waarom maak je woensdag aan het eind van de dag geen kunstzwerm en doe de kast waar de kunstzwerm in gaat meteen dicht. Als je dan tegen de schemer de kasten verplaatst naar jouw thuisstand en deze dan opent, zouden de vliegbijen de volgende ochtend weer afvliegen op de oorspronkelijke kast ? Ik gok er op van niet.
Groeten, Thomas