Zwerm in een pijp.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Zwerm in een pijp.

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Zaterdag werd ik gebeld. Er zit een zwerm op nr 2.
'Oke, ik ga wel even.'
Ik kom bij een huis met een klein tuintje met daar in een rodondendron en wat violen. Alles wat ik zie, geen zwerm.
De vrouw des huises komt naar buiten en zegt dat de zwerm in de schoorsteen zit. 'Das hoog.' was mijn eerste reactie. De pijp werd niet meer gebruikt en er zaten ook geen aansluitpunten meer in huis. De enige openening zat dus aan de bovenkant op het dak.
Na het verwijderen van een schoorsteenkap en een eerste inspectie wist ik één ding: 'Dit wordt lastig.'
Op de bijenstal ben ik een BK gaan halen met 2 dekplanken, een spanband wat uitgebouwde ramen een raampje met open broed en nog een honingraam dat ik net die middag had geslingerd.
Toen eerst een dekplank op de schoorsteen gelegd met het voergat op de pijp waar de zwerm was ingetrokken. Toen de BK met ramen er boven op gezet en weer een dekplank met het voergat open. Spanband er om en klaar.

Maandag avond ben ik weer gaan kijken en... de verleiding om met z'n alleen naar de volledig gemeubileerde woning boven op de pijp te verhuizen was te groot gebleken. De zwerm zat netjes in de kast.
Op het dak het hele circus in een zesramer overgezet en deze nog even op de schoorsteen gezet.

In de pijp zaten nog wel wat bijen dus ik met mijn hand er in om daar even te voelen wat er nog zat. Ik wist dat er eeder een bijenvolk in had gezeten maar volgens de bewoner was 'alles' er uitgehaald. Dat bleek dus niet het geval. Na 30cm hield de pijp op en werd de schoorsteen schacht breder. Ik heb er 2 platen oude raat uitgehaald van zo'n 70 cm lengte. De raten waren al deelsgevuld met losse honing en nieuw stuifmeel. Gelukkig nog geen eitjes. Het zal wel een nazwerm zijn.

Of ik de koningin heb weet ik natuurlijk niet zeker maar de meeste bijen gingen de kast in en niet meer de pijp. De pijp heb ik met de bloemspuit met waten en tijm eerst een ander geurtje gegeven en vervolgens met piepschuim dicht gemaakt zodat er niet weer een zwerm in trekt.

De bewoners hebben met belanstelling deze aktie gevolg en hebben beloofd de volgende keer alleen te zullen bellen als er een zwerm in de rodondendron zat.

Jaap
dickvanleeuwen
Contacteer:

Re: Zwerm in een pijp.

Bericht door dickvanleeuwen »

Ha die Jaap,
Het schoorstenvolk waar ieder jaar weer zo veel zwermen uit kwamen, door jou bezworen?

Ergens schrijft je:
Toen eerst een dekplank op de schoorsteen gelegd met het voergat op de pijp waar de zwerm was ingetrokken. Is het niet meer waarschijnlijk, "waar de zwerm was uitgetrokken"?

Maargoed, ik ben benieuwd naar jouw volkje!
Jaap van Assenbergh
Contacteer:

Nee het is niet het volk waarvan ieder jaar bij ons in de beurt een zwerm af komt. Deze was in Tricht.

En de zwerm is er ingetrokken. Deze mensen hebben 2 jaar geleden een volk laten verwijderen ('k weet niet hoe en door wie) en er hele platen raat uit verwijderd. De pijp hebben ze echter niet dicht gemaakt en er zaten nog 2 flinke platen raat in. Vandaar dat deze zwerm er waarschijnlijk in is gegaan.

Jaap
dickvanleeuwen
Contacteer:

In zijn opslag van oude raat heeft een collega imker uit Geldermalsen al enkele jaren zwermen ontvangen. Ik heb wel eens gelezen dat zwermen vaak op de zelfde plek neerstrijken en op oude raat afkomen. Ik ben nog steeds benieuwd of de, op jouw wijze "bezworen" zwerm ook in de kast zit.
Jaap van Assenbergh
Contacteer:

Ik ook.:D Ik vermoed dat het een nazwerm is. Er zitten nu nog geen eitjes in. Er wordt wel lekker gevlogen. Stuifmeel en losse honing zijn al volop aanwezig. Volk bezet 3 ramen.

Ik zal voor de definitieve uitslag nog even geduld moeten hebben.
Rond de pijp is niets meer te zien. [^]

Jaap
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ik werd eergisteren gevraagd om bij iemand een zwerm uit de schoorsteenpijp te halen. Vorig jaar zat er ook één en deze is toen doodgespoten door iemand anders.
Ik heb gekeken. Het waren kleine bijtjes (ik denk de zwarte bij). De schoorsteen was niet meer in gebruik en van binnen uit afgetimmerd. Het leek me nogal een toer om deze bijen er uit te krijgen maar niet helemaal onmogelijk. Ik kreeg die mensen zo enthousiast dat ze besloten om de zwerm er eerst maar te laten zitten. Tenslotte ongeveer 40.000 huisdieren erbij, waar je verder niets aan hoeft te doen, leek hun wel een leuk idee toe. Mochten er toch problemen van komen dan kan er altijd nog wat aan gedaan worden. Ik zal dan als zwarte Piet in een imkerpak in de schoorsteen moeten afdalen.
Zijn buurman raakte ook enthousiast en zou me bellen als er weer een zwerm kwam. Hij wil dan dit zwermpje in een kast in de tuin hebben.
Nou..., ben ik goed bezig of niet???

Met vriendelijke groet,
Wim
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Wim Joosten schrijft:
Ik werd eergisteren gevraagd om bij iemand een zwerm uit de schoorsteenpijp te halen. Vorig jaar zat er ook één en deze is toen doodgespoten door iemand anders.[:(!]

Zijn buurman raakte ook enthousiast en zou me bellen als er weer een zwerm kwam. Hij wil dan dit zwermpje in een kast in de tuin hebben.
Nou..., ben ik goed bezig of niet???[:)][:)]
Met vriendelijke groet, Wim.

En zo hoort het!
Hans
Jaap van Assenbergh
Contacteer:

Vrijdagavond even in mijn schoorsteen volkje gekeken.
Het volkje had redcellen aangezet op mijn lokraampje met eitjes en open broed. Op de kast zat een behoorlijke baard met bijen.
Conclusie: Operatie gelukt, patient dood.[:(]

Zaterdag: Heel rustig op de vliegplank. Voorzichtig nog even gekeken en tot mijn verbazing was de kast nagenoeg leeg. Naast deze kast stonden nog twee afleggers met leggende jonge koningen. Dezen ook even gecontroleerd en het viel me op dat ze aanzienlijk in grootte waren toegenomen. Ik vermoed dat mijn schoorsteen volkje zich heeft samengevoegd met deze twee volkjes.

Jaap
dickvanleeuwen
Contacteer:

Het moet niet gekker worden, dadelijk zit die koningin gewoon nog op jou te wachten in die schoorsteen? :D
Jaap van Assenbergh
Contacteer:

Lijkt me niet. Om de pijp is geen bij meer te bekennen. De ingang is trouwens afgesloten met meerdere schijven piepschuim.

Jaap
Plaats reactie