Op 17 juni schreef ik in de linde reeks dat ik een kast wilde verplaatsen. Dat heb ik dezelfde avond nog gedaan. Vandaag heb ik weer eens in de broedkamer gekeken.
Op het middelste raam uit de bovenste broedkamer trof ik naast 5 gesloten moerdoppen ook een aantal redcellen aan. De reactie om die doppen weg te breken heb ik toen maar even onderdrukt. Verdere inspectie leverde nog ongeveer 30 redcellen op, verspreid door de hele broedkamer.
De autorit van ca 15 km heeft me waarschijnlijk de moer gekost.
Wat is nu een wijze actie? Ik heb alle doppen nog maar even laten zitten.
Gaat dit volk zwermen zodra de eerste moer uitloopt? Of komt dit volk niet in zwermstemming doordat het moerloos is geworden?
Helaas kan ik ze niet intensief in de gaten houden omdat ze een eind van huis staan.
groet,
Hennie
27/6 10:29 Bericht aangepast, stond in de verkeerde rubriek
moerloos
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: moerloos
Als je niks doet gaan ze zeker zwermen.
Ik zou het volk op 1 dop zetten (de mooiste) en als reserve een raam met doppen en wat bijen in een drieramer mee naar huis nemen.
Succes met de lindehoning, het ziet er veelbelovend uit.
Ik zou het volk op 1 dop zetten (de mooiste) en als reserve een raam met doppen en wat bijen in een drieramer mee naar huis nemen.
Succes met de lindehoning, het ziet er veelbelovend uit.
-
- Contacteer:
Bedankt Maarten,
De lindedracht ziet er zeker veelbelovend uit. Als de halve kast niet wegvliegt dan moet ik komend weekend zeker slingeren.
Hopelijk ben ik vanmiddag nog op tijd. Ik weet namelijk niet sinds wanneer de doppen dicht zijn.
groet,
Hennie
De lindedracht ziet er zeker veelbelovend uit. Als de halve kast niet wegvliegt dan moet ik komend weekend zeker slingeren.
Hopelijk ben ik vanmiddag nog op tijd. Ik weet namelijk niet sinds wanneer de doppen dicht zijn.
groet,
Hennie
-
- Contacteer:
Hallo Hennie,
Al eens aan gedacht om een moer rooster te plaatsen voor een weekje? De dames zullen het dan onder elkaar wel uitmaken wie de sterkste is. Je bespaart jezelf dan de beslissing welk nu de beste en mooiste dop is.
Veel succes nog met je volk.
mvg
buckfast_beekeeper
Al eens aan gedacht om een moer rooster te plaatsen voor een weekje? De dames zullen het dan onder elkaar wel uitmaken wie de sterkste is. Je bespaart jezelf dan de beslissing welk nu de beste en mooiste dop is.
Veel succes nog met je volk.
mvg
buckfast_beekeeper