De bijen staan momenteel op ruim 15 hectare bladramenas, aardappelen en phacelia.
Vliegen bijen eigenlijk ook op de bloemen van aardappelen?
groeten
Pim Lemmers
aardappelen
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: aardappelen
2 jaar geleden heb ik in Drenthe uitgebreid rondgescharreld bij veel hectares schitterend bloeiende aardappelen: roze velden, witte velden en paarse velden. Tot mijn verbazing was er geen enkel insect op te zien.
Anderzijds: er wordt flink gespoten op aardappelen, dus misschien is het maar goed dat deze velden gemeden worden.
Anderzijds: er wordt flink gespoten op aardappelen, dus misschien is het maar goed dat deze velden gemeden worden.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Aardappel
De aardappel hoort tot de omvangrijke familie van de Nachtschade; in tegenstelling tot andere leden zijn de bloemen van de aardappel volledig gedegenereerd; kunnen zelfs niet meer tot vruchtzetting komen (d.w.z. dat je uit de mooie zwarte bessen geen nieuwe planten kunt telen).
Van oorsprong komt de plant uit het Andesgebergte ( Bolivia e.o.); honingbijen waren daar nog niet. Toen de Spanjaarden de plant naar Europa brachten, hebben zij nagelaten de bestuivers mee te nemen. De bloem levert geen Nectar meer en ook het pollen is gedegenereerd en heeft geen voedingswaarde meer voor de eventuele insecten. Deze vliegen er dus niet op, hoe mooi een veldje er ook uit ziet; want laten wij eerlijk zijn, de bloem van de aardappel is een sieraad onder de Nachtschades.
Vaak heeft de bloem een paarse gloed. Hier een witte variant:

hennie oes

De aardappel hoort tot de omvangrijke familie van de Nachtschade; in tegenstelling tot andere leden zijn de bloemen van de aardappel volledig gedegenereerd; kunnen zelfs niet meer tot vruchtzetting komen (d.w.z. dat je uit de mooie zwarte bessen geen nieuwe planten kunt telen).
Van oorsprong komt de plant uit het Andesgebergte ( Bolivia e.o.); honingbijen waren daar nog niet. Toen de Spanjaarden de plant naar Europa brachten, hebben zij nagelaten de bestuivers mee te nemen. De bloem levert geen Nectar meer en ook het pollen is gedegenereerd en heeft geen voedingswaarde meer voor de eventuele insecten. Deze vliegen er dus niet op, hoe mooi een veldje er ook uit ziet; want laten wij eerlijk zijn, de bloem van de aardappel is een sieraad onder de Nachtschades.
Vaak heeft de bloem een paarse gloed. Hier een witte variant:

hennie oes

- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Tja waar hebben we zo langzamerhand niet over geschreven????
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... achtschade
j.p.
By the way Hennie, ik vind je foto's een aanwinst voor het blad Bijen. Het geeft dat grijze blad wat fleur.
Kijk maar eens op:Ik meende dat nachtschade een nietig plantje in bijenogen was. Maar dat is dus niet waar!!!
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... achtschade
j.p.
By the way Hennie, ik vind je foto's een aanwinst voor het blad Bijen. Het geeft dat grijze blad wat fleur.