Hallo Imers,
Ik heb 3jaar geleden heb ik en hobby boer aan een bijenvolkje geholpen,om dat die man het zo mooi vind heb ik dat maar gedaan en die mensen die willen zo natuurlijk mogelijk leven.Dus ook met de bijen en de honing.Nu belde die man mijn vanmiddag op dat de bijen haast allemaal buiten de kast zaten of ik er even naar wou kijken.Dus kom ik daar en inderdaat heel veel bijen zaten en hingen aan de vliegplank,ik heb de kast los gemaakt om er in te kijken,en ja hoor tot aan de nok gevuld met bijen het was dan wel 7raams kast met twee broedbakken op elkaar.Ik heb eerst gekeken of er zwermdoppen waren aan gezet maar geen een gevonden en wat mij ook op viel is dat er in bijna alle ramen eitjes in lagen van de zelfde leeftijd dus ik dag dat het volk al had gezwermd maar ik zag ook geen af gevreten doppen zitten,en toen zag ik in een keer een geel stipje bewegen en ja hoor daar loop ze! De Koningin waar ik drie jaar
geleden was mee begonnen,dit volk is in die drie jaar maar 3 of 4 keer naar gekeken waar van 3 keer voor de honing te slingeren en ook een kunstzwerm makenkeer en een keer voor het in winteren en varoa bestrijding,en die 2 na komelingen van die koningin hebben de winter niet over leefd en wat op viel dat ze alles vol gekit hadden en toen ik het volk zo nu en dan is na keek of wat dan ook! gebeurde dat niet zo ver als ik het weet,waar zou dat nou aan liggen???
Nou dat was me een klus!!![|)]
B.Speet
Zo zie je maar weer!!!