Imker in de Ardennen gezocht.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Hilde V
Contacteer:

Imker in de Ardennen gezocht.

Bericht door Hilde V »

Is hier toevallig een imker die in de Belgische Ardennen actief is? Ik ben net begonnen met bijen houden en heb enkele vragen ivm het inwinteren hier.
Hugo
Contacteer:

Re: Imker in de Ardennen gezocht.

Bericht door Hugo »

Hilde V schreef:
Is hier toevallig een imker die in de Belgische Ardennen actief is? Ik ben net begonnen met bijen houden en heb enkele vragen ivm het inwinteren hier.
In het Hare Krishna-klooster in Durbuy zit een imker die al enkele jaren ervaring met bijen heeft en die heel wat imkersliteratuur heeft verslonden (figuurlijk - uit de bib van onze gilde).
mvg,
Hugo (1/2 bij)

ps. Kan je tegelijk even mediteren over de spirituele kanten v/h imkersbestaan.

Nobodies prefetc
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hilde, wij zitten al jaren met een bijenstand in de Ardennen. Heb je specifieke vragen kan je die altijd stellen.
Wat het inwinteren betreft is er weinig verschil met Vlaanderen of Nederland alleen moet je er rekening mee houden dat de beste honing hier in augustus geslingerd wordt (behalve dit jaar). Dit betekent dat er iets later ingewinterd wordt, bij ons moet de inwintering gebeurd zijn voor 21 sept.
De gewone regeltjes als voederen bij valavond, niets laten rondslingeren, niet te veel ineens geven... zijn hier misschien nog meer van toepassing omdat er nogal wat rovers op de loer liggen.
Het afschermen van de kasten na de inwintering is ook belangrijk, zeker als je in bosrijk gebied zit. Het zou niet de eerste keer zijn dat een bende everzwijnen langs de kasten komt schuren [:)]
Hilde V
Contacteer:

Bericht door Hilde V »

marc schreef:
Dit betekent dat er iets later ingewinterd wordt, bij ons moet de inwintering gebeurd zijn voor 21 sept.

Het afschermen van de kasten na de inwintering is ook belangrijk, zeker als je in bosrijk gebied zit.
Bedankt voor de info. Ik dacht dat het inwinteren hier vroeger moest gebeuren wegens de vroegere inval van de koude en de hoogte (600m). Niet dus. Dan wacht ik toch maar nog een week ofzo. Ze staan er nu nog maar net, komende uit de Limburg.
Bedoel je met afschermen er palen rond zetten tegen het geschuur vd zwijnen? Waar is uw stand ergens id Ardennen? Ik zit in de buurt van La Roche.
Groeten Hilde
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hilde, enkel in de bossen of struikgewas is afschermen nodig. Everzwijnen volgen een vast looppad dat nu al duidelijk zichtbaar is, mogelijk zitten ze bij jou niet in de buurt, je ruikt ze ook. Alle (stevige) afschermingen zijn goed.
600 m hoogte betekent gemiddeld 40 sneeuwdagen in de Ardennen, je zit dan dicht bij de Baraque Fraiture en moet zeker niet te lang wachten met inwinteren. In normale jaren wordt op 15 aug. de laatste keer geslingerd en begint ook het prikkelen dat langzaam overgaat in het eigenlijke inwinteren, dus 21 sept halen we meestal niet.
Ik zit wat lager tegen de Franse grens op 400 m hoogte in een natuurreservaat (met veel wild), vandaar ook mijn opmerking over everzwijnen.
By the way : je kan bij de Hare Krishna's in Petite-Somme (Durbuy) lekker vegetarisch eten [;)]
Lendertzgasse
Contacteer:

Bericht door Lendertzgasse »

Hallo Hilde, ik woon al 25 jaar in de Oostkantons (veel sneeuw en veel regen( 1250mm op 650 m.)We hinken wel misschien en beetje(soms ook veel) achterop in het voorjaar, maar meestal staan we op het einde van het "bijenseizoen" op gelijke voet met de imkers uit Vlaanderen, Nederland en Duitsland.
Wil je meer weten,kan je telefoneren.(080642457)
Groeten uit Rocherath het hoogste gelegen dorp van Belgie.
Henri Gelissen
Hilde V
Contacteer:

Bericht door Hilde V »

Wil je meer weten,kan je telefoneren.

Bedankt voor uw telefonisch advies! Wat moet ik nog een boel leren. Ik ben het totale anti-prototype imker vrees ik en ik hoop dat er onder de imkers nog technische klunzen zitten want dat aspect schrikt me wel een beetje af. Het fijnste deel voor mij is het kijken naar die bijen in volle activiteit, gluren in hun kast en hun werk bewonderen. Bon, hoe dan ook, ik ga uw wijze raad opvolgen, mijn volk bijvoederen voor de winter, behandelen (deze keer nog even niet-biologisch, maar dat zal veranderen na deze eerste overhaaste aankoop van Apistan)en de kast wat isoleren en zien of ze het halen. Ik ben benieuwd naar het voorjaar. Groeten
Hilde
Plaats reactie