Combi-beute omgebouwd naar de simplex raammaten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Combi-beute omgebouwd naar de simplex raammaten

Bericht door Kroese »

Deze zomer heb ik al mijn volken overgehangen in de omgebouwde Combi bakken.
De oorspronkelijke Combi Dadant bak hoogte is 308 mm. Voor mij is dit een geschikte hoogte, omdat ik met Dubbel Honing Kamer (DUHOKA) formaat ramen werk. Deze ramen zijn 290 mm hoog en 360 mm breed(simplex breedte)
De oorspronkelijke binnen maten van de bak zijn: 474 mm(toplat Dadant)452 Lengte X 375 Breedte. De breedte van de bak is prima voor 10 ramen met een hart op hart afstand van 37 mm. Om de lengte aan te passen, heb ik net als in de spaarkast er verkleinende blokken in gemaakt. Zie de tekeningen.

(Als u op de kleine foto's klikt, krijgt u de grote foto te zien.)

Afbeelding

De bodem heb ik zelf ontwikkeld. De originele kunstof bodem en het bijbehorende dak bevielen mij niet. De overlappende randen namen voor mijn doel te veel ruimte in. Ook wilde ik toch liever hardhout gebruiken, i.v.m. de duurzaamheid en de stevigheid. Ook wilde ik een uitneembaar rooster hebben. Makkelijker met schoonmaken. Ook het bestrijden met mierenzuur of oxaal van onderen is dan makkelijker. Tijdens de behandeling met deze zuren kan het gaas er eventueel uitblijven.

De vliegplank heb ik "inpandig" gemaakt. De vliegplank (7 Cm) zit dus onder de bak, en is dus altijd droog. Geen uitstekende delen dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als honing kamers heb ik zo'n bak doorgezaagd. Zo heb ik dan 2 bakken van 150 mm hoog voor onze normale HK ramen.

Ook kun je natuurlijk een niet omgebouwde Dadant bak met Dadant ramen op, of onder zetten. Of zelfs een Duitse normaal bak met de bijhorende ramen. Of deze bak weer met blokken aanpassen voor de standaard Simplex broedramen.
Veel mogelijkheden, maar je moet wel een beetje kunnen knutselen.
Maar dat moet iedere imker toch evengoed wel kunnen.

Op mijn website kunt de knop "Fotos" drukken, en daar ook de tekeningen vinden.

http://home.hetnet.nl/~buckfast/

Hennie....
Plaats reactie