Vandaag een paar 100 kunstdoppen gemaakt voor het invoeren van de nieuwe koninginnen.
Zo heb ik er voorlopig genoeg en kan ik er een paar weggeven.
Deze methode bevalt me erg goed.
Oude koningin eruit kunstdop met nieuwe leggende koningin er direct in.
Ik maak de doppen op een rondhout van 7 a 8 mm zodat de koningin zich net niet kan keren in de dop en maak een gat onderin de dop van 2 mm waardoor de koningin door de voedsterbijen gevoerd kan worden.
Het rondhoutje loopt iets taps toe zodat de kunstdop wat makkelijker lost.
Ik maak de doppen ongeveer 7 cm lang zodat ze goed omgeslagen kunnen worden en vastgezet met een punaise op de bovenlat.
Het rondhoutje 24 uur van te voeren in water laten volzuigen.
Mooie was ev afval kunstraat smelten in een metalen kroes op een niet te hoge temperatuur en 2 of 3 keer dopen.(afhankelijk van de temperatuur)
Een beker met koud water er naast om het rondhoutje steeds weer af te koelen en water te laten opnemen, anders lost de kunstdop niet goed meer.
Later met een priem of spijker een gat onderin prikken.
Ik denk dat dit beter werkt als een kooitje met suikerdeeg omdat er niet aan de poten van de koningin getrokken kan worden en het een paar uur duurt voordat de koningin bevrijdt is.
Onbeschadigde poten is voor een koningin heel belangrijk anders kan ze niet goed eieren leggen.
Dit aan de poten trekken kan niet alleen ontstaan als bijen agressief zijn t.o.v. de koningin maar kan ook optreden omdat de bijen haar graag willen bevrijden.
Sinds ik deze methode toepas heb ik geen verliezen meer gehad.
Ik trek me ook niets aan van de maand van invoeren
Ook gekochte koninginnen voer ik zo in.
Dirk
dertiende
Invoeren van nieuwe koninginnen
-
- Contacteer: