Heide en verdwijnziekte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
mui1

Heide en verdwijnziekte

Bericht door mui1 »

De heide honingt niet las ik net op het forum.
Na mijn wandeling langs de bijen van o.a.imkers uit Nunspeet en Doornspijk verbaast me dit niks.
Bijen aan de Klaterweg te Nunspeet moeten de honing lopend gaan halen zo lijkt het en staken massaal zonder of met halve vleugels het zandpad over richting de Heide.
Het is droevig om te zien dat er net zo veel bijen lopend als vliegend richting hei onderweg zijn.
Hoezo verdwijnziekte straks in najaar of winter zou ik zeggen.
Imkers laat die paar druppels heidehoning toch zitten en doe nu en liefst veel eerder aan varoa bestrijding.
Laat je ze staan klaag dan niet over verdwijnziekte want als U de bijen van de heide ophaalt zijn de loopbijen nog op de terugweg als ze de heide al gevonden hebben.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Heide en verdwijnziekte

Bericht door Bart de Coo »

Ben het denk ik wel met je eens, Wilfred. Misschien moest ik inderdaad een dezer dagen maar een naar de hei gaan om thymovarplaatjes op de volken te leggen.

Dit is volgens mij het juiste moment daarvoor. We konden onlangs lezen over een onderzoeksresultaat in een artikel in Bijenhouden. Wageningen* had onderzocht wanneer de winterbijen geboren worden. Dat was van half september tot half oktober. Als je eerste winterbijen ongeveer half september uitlopen, dan worden die eitjes dus nu gelegd. Dus is het zaak om nu te bestrijden.

Een ding snap ik trouwens niet. Je schrijft over enorme hoeveelheden krabbelaars. Maar wat denk je, is dat de schuld van de hei of de schuld van de imker? Ze zeggen namelijk wel eens dat er op de heide veel 'pathogenen' (ziekmakers) rondwaren. Of bedoelde je met die krabbelaars alleen maar te zeggen: 'Ach joh, geef de moed toch op, ga inwinteren!'

(* Ik schrijf 'Wageningen', maar ik bedoel natuurlijk de onderzoeksclub die tot voor kort 'PPO Bijen' heette en nu zo iets lelijks en onuitspreekbaars als aanspreektitel heeft verzonnen, dat ik het met enige tegenzin opschrijf. Wat was het ook alweer? 'Bijen et wur' of zo? Brrrrrr.)

Groet,

Bart de Coo
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

(* Ik schrijf 'Wageningen', maar ik bedoel natuurlijk de onderzoeksclub die tot voor kort 'PPO Bijen' heette en nu zo iets lelijks en onuitspreekbaars als aanspreektitel heeft verzonnen, dat ik het met enige tegenzin opschrijf. Wat was het ook alweer? 'Bijen et wur' of zo? Brrrrrr.)
Bart niet zo ouderwets...valt me van je tegen..[;)]

jp
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

JP ik heb het vermoeden dat je alleen heel veel keer op het forum wil komen dit slaat nergens op.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Nee hoor Tinus..

Gewoon een grapje. Moet kunnen lijkt me....

JP
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Nee JP als wie dan ook een vraag heeft moet je gewoon een antwoord geven en niet verwijzen naar,het zijn niet allemaal helden op het forum.
Ik ben de 60 al ruim voor bij en dat geld voor de meeste imkers,het zijn niet allemaal computerhelden.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Akkoord.
Leeftijd is een punt waar men mee rekening dient te houden.

Ja maar...Bart is nog een jonge vent!
Een dartelende ree. Lang nog niet stram in de benen.
Geen stramme muisvingers.

JP

PS echter het begint bijna op kroegtaal te gelijken. Dus laten we hier mee ophouden.
Kees van Gortel
Contacteer:

Bericht door Kees van Gortel »

Wilfred,

"ontkomen aan de heide", kan ik niet (als heideimker wil ik dat ook niet). We wonen er op een paar honderd meter vandaan. De laatste jaren niet of nauwelijks last van de verdwijnziekte. Ook nu zie ik praktisch geen krabbelaars. Zelf de laatste jaren het idee dat het goede aanbod van nectar en stuifmeel van de heide eerder een zegen dan een vloek is.
Oké, de volken gaan klein de winter in, maar komen wel de winter uit (laatste jaren).
Als de heide gaat honingen, dan is het eind volgende week al voor een groot deel gebeurd.

Ben benieuwd naar ervaringen van andere heide imkers die toch jaarlijks genoodzaakt zijn om laat te bestrijden. Vorig jaar waren er verschillende met hoge strefte cijfers, maar zijn er ook met andere ervaringen???

hgr.

Kees

http://www.imkerijdeouwestok.nl
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Kees vraagt naar ervaringen met laat bestrijden, dus na de heidedracht. Die zijn bij mij eigenlijk nogal positief. Ik schreef hierboven weliswaar dat nu op dit moment de eerste eitjes voor je winterbijen gelegd worden en dat het dus zaak zou zijn om nu te gaan bestrijden. Toch hoeft dat niet per se. Als je volken volop heidehoning aan het halen zijn, dan is dat bovendien niet mogelijk. Ook ik heb de indruk dat de heide een belangrijke bijdrage kan leveren aan de vitaliteit van je winterbijen. Nectar en stuifmeel is in beginsel altijd postitief, toch?

Een voorwaarde om met laat bestrijden goed weg te komen zou kunnen zijn, dat je eerder in het jaar goed op de mijten hebt gelet. Dus verschillende keren per jaar darrenraat verwijderen en broedloze volken behandelen met oxaalzuur. Dan kun je je een late bestrijding best veroorloven.

(Om even te reageren op irritaties hierboven. Tinus schrijft dat niet iedereen een held is op de computer en dat JP dus moet oppassen met geintjes. Zit wat in, denk ik. Waarop JP zegt dat ik een jonge vent ben en daarmee impliceert dat ik best tegen een stootje moet kunnen. Zit ook wat in, denk ik. Wat JP er vergeet bij te vermelden is, dat we samen al jaren op dit forum actief zijn en enigszins aan elkaar gewaagd zijn, zal ik maar zeggen. Dus Tinus hoeft zich niet zo'n zorgen te maken, alhoewel hem dat natuurlijk siert. Bedankt Tinus! Maar ik red me wel.

O ja, Gerard. JP schreef niet 'dartelend reetje', hij schreef 'een dartelende ree'. Toespelingen op mijn lekkere kontje blijven dus geheel voor jouw rekening[:p]:D[;)].

Maar laten we hier gauw mee ophouden en terugkeren tot de orde van de dag: heide en verdwijnziekte.)

Groet,

Bart de Coo
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Als je efficient laat bestrijdt, of een bij hebt die het bij late bestrijding goed uit houdt, dan hoef je in voorjaar en zomer niet of weinig te bestrijden, denk ik. (ik bestrijd 1-malig, zo laat dat het ook weer vroeg is en als ik 5 Varroa zie op een lade is het veel).

Ik reis zelf niet meer naar de heide, ik vind de honing niet lekker en als je bij andere imkers staat krijg je door vervliegen of roof ook vreemde Varroa naar binnen. Of bacterien en schimmels. Er is ook een grote kans dat de situatie ongunstig is: met de recente regen en wind hebben ze honger, als de heide niet honingt ook en als er wel een vette dracht is steken ze energie in halen ipv verzorging van een groot broednest, als je niet oplet verhoningt dat ook nog. Stuifmeel van de heide is denk ik wel goed voor bijen maar een beetje eenzijdig, zeker als volken door slecht weer al weinig stuifmeel op voorraad hebben.

Dat gezegd hebbende, ik vind het reizen naar de heide wel een mooie escapade, gesjouw bij zonsopgang tussen het stille paars en een dikke capucino in Elspeet al dan niet met gegroefde imkerveteranen die dat al 40 jaar doen.

L
Plaats reactie