L.S.,
Laatst kon ik een paar oude jaargangen groentjes kopen. Frapppant, het taalgebruik en de mores van 1979 lijken meer op die van 1949 dan op die van 2008 met dezelfde 30 jaar ertussen, maar dat terzijde. De paniek over de naderende Varroa is ook zeer boeiend om te lezen...
Er blijken allerlei data over sterftecijfers in de groentjes te staan...heeft iemand die wel eens op een rij gezet? (Romee?)
L
Historische data sterfte?
-
- Contacteer:
Re: Historische data sterfte?
Een aardige opsomming van jaren met sterfte in diverse landen staat in het Maandblad van de Vlaamse Imkersbond jaargang 94 (2008), nummer 6, pagina's 17-19.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
OK. Zelf heb ik geen Vlaams tijdschrift (meer). Maar Nederland staat daar ook bij mag ik aannemen?
JP
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Lennard,Er blijken allerlei data over sterftecijfers in de groentjes te staan...heeft iemand die wel eens op een rij gezet?
tja wat zou je ermee kunnen?? Het is misschien wel eens interessant om te kijken of er toen ook een verhoogde sterfte was in het westen van het land, destijds......Maar toen ging het om het begin van een epidemie met eigenschappen die daar bij horen. Lijkt mij dat de situatie nu en toen niet te vergelijken zijn.
jp
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
JP dat klopt...maar ik heb zo'n idee dat de sterftecijfers van de laatste 100 jaar heel nuttig zijn om een perspectief te geven aan de recente sterftecijfers...
L
L