De genetische code

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

De genetische code

Bericht door Piet Jager »

Het kraken van een code is genoegzaam bekend en ook het waarom. In de natuur is het al niet anders. Ziektekiemen proberen de genetische code te kraken die de cel moet beschermen. Ziektekiemen passen zich steeds aan, maar de beveiliging ook. Tijdens de bevruchting wordt genetisch materiaal van vader en moeder gemixt. Elk nieuw wezen krijgt haar eigen genetische code, die in de strijd om het bestaan zich moet bewijzen. Ziektekiemen zullen echter altijd opnieuw proberen de genetische code te kraken.

Ook in programma's van Microsoft zitten soms gaten, die uiteraard onmiddellijk worden gedicht. Een gat in de genetische code kun je echter alleen met lapmiddelen (bestrijdingsmiddelen) en entschema's tijdelijk beheersen. Op de lange termijn is dit een heilloze weg.

Wezens waarvan de genetische code door ziektekiemen is gekraakt, worden op termijn met uitsterven bedreigd. Dit zijn natuurlijke processen. Wezens waarvan de genetische code niet kan worden gekraakt, zijn eveneens natuurlijke processen.

Met ons, goed '“ beter '“ best, denken en het vele is goed in plaats van het goede is veel, houden we ons zelf voor de gek. Genoeg is genoeg, het meer is toch nooit vol. Het commercieel gewin kent echter geen grenzen.

In de bijenteelt zijn we de patronen in de bio-industrie gevolgd. Selectie / stammen- en lijnenteelt all over the world. Nog steeds probeert de mens de natuur naar zijn hand te zetten en probeert zij invloed uit te oefenen op de samenstelling van het genetisch materiaal tijdens de bevruchting d.m.v. gecontroleerde paringen. Geen natuurlijke mix meer, maar een aangepaste genetische samenstelling met alle gevolgen van dien. Gatenkaas dus!

!Piet (....wegens tekort aan energie, is dit mijn laatste bijdrage!)
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: De genetische code

Bericht door m.kolsters. »

Ja Piet tekort aan energie,als je de waarheid spreekt luistert er toch niemand.
Maar als je een leugen op het forum zet ,krijg je wel reactie.
Doe dit jaar maar rustig aan Piet.
Dan heb je volgend jaar weer moet.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Volgens dezelfde principes zijn er ziekteresistente aardappelrassen gekweekt. Het is niet zozeer het principe, maar de kwaliteiten waarop geselecteerd is. Bovendien kun je bij bijen niet spreken van een monocultuur zoals bij maïs. Imkers zijn (ik denk na architecten) de meest eigenwijzen. Ieder zijn eigen teelt met eigen genetische kwaliteiten, waaronder huis- tuin- en keukenbijen. Ook dat leidt tot genetische variatie. Gelukkig zijn we geen werknemers van honeybee incorporated.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Gatenkaas dus!
Hallo Piet,
In de loop van vele jaren, waarin wij nu meedraaien op dit forum, hebben wij veel discussies gehad over het onderwerp, dat jij in jouw "laatste bijdrage" aansnijdt. Jouw bijdragen waren steeds doordacht, grondig en met de Natuur als uitgangspunt. Het is niet de eerste keer dat ik je laat weten, hoezeer ik jouw visie en onderbouwing daarvan steeds bewonderd heb. Nu verras je ons opnieuw met een eenvoudig geformuleerde, alles samenvattende slotconclusie van wat jij na vele jaren vindt. Ik zie dit een beetje als een testament voor het forum van een gelouterd en wijs imker; ik voor mij onderschrijf volledig jouw conclusie en hoop, dat jouw zienswijze vruchtbaar blijft in ons verdere handelen met "BIJEN".
Een van de wetten van de natuur is, dat de wassende zon nieuwe energie brengt; ik hoop, dat de komende Lente ook jou dit effect mag hebben. In die zin wens ik je een gezellige jaarwisseling en een beter 2009.

Afbeelding
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Hennie (en misschien in de lente weer Piet?)

Hoe zien jullie dit dan praktisch vertaald naar het bijenhouden?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Dat zou kunnen starten met een mentaliteitsverandering, waarbij niet de imker en zijn gewin voorop staan, maar de bij en zijn functioneren in de natuur. De bij moet aangepast zijn aan de omgeving waarin zij leeft; de bij moet vooral die kwaliteiten hebben die nodig zijn om zich in klimaat en voedselomstandigheden van haar leefgebied te handhaven; de voedselomstandigheden zo goed mogelijk terug voeren naar de oorspronkelijke natuurlijke omstandigheden; aanbod verspreid over de seizoenen en afdoende voorzien van nectar en pollen. Goede harmonie tussen voedselaanbod en hoeveelheid volken in een bepaald gebied. Ophouden met het gesleep van rassen en bijen naar gebieden waar zij niet thuis horen; zo goed mogelijk terugkeren naar de natuurlijke selectie en aanpassingsmogelijkheden van bijen waarmee wij imkeren. Niet kunnen aanpassen of niet aangepast zijn is een ramp voor bij, omgeving en imker.
Het koesteren van deze "Natuurbij" staat voor een deel haaks op de eisen van de beroepsimkerij en bestuivingsbehoefte van de landbouw; Zij zullen blijven streven naar een "Cultuurbij" die aan haar eisen kan voldoen. Het vinden van een goed evenwicht tussen beide is de moeilijkste opdracht en uitdaging sind medio de 19e eeuw enerzijds het gesleep met rassen en telen van "goede moeren" begonnen is en anderzijds de "moderne teeltwijzen" hele drachtgebieden verloren lieten gaan.

Afbeelding
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Hmmm natuurlijke(re) selectie betekent uitval. Mogelijk veel uitval. Blij zijn met overlevers ipv bezorgd om sterfte. En je moet dan wel een goede mentaliteit hebben om daar mee om te gaan.

L
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ja, de mens probeert de natuur naar zijn hand te zetten. Dat kan ten kwade en ten goede gaan. Als de mens dat nooit gedaan zou hebben, zouden we dan op het niveau zitten waar we nu op zijn? Als ik dan bijvoorbeeld alleen al aan voedsel denk: de mens heeft het lang geleden door kruisingen en selectie al voor elkaar gekregen dat we volwaardige graangewassen hebben gekregen, enz. Zo dus ook met de veestapel en dus met de bijen. We willen het liefst een zachtaardige bij, die veel honing haalt. Dat door al die kruisingen een bij met een te kleine genenpoel ontstaat is betreurenswaardig.
Met de genetische manipulatie is het hetzelfde: het kan ten goede en ten kwade gaan. De geest is uit de fles en dus niet meer te stoppen. Laten we hopen dat dit niet uit de hand gaat lopen. Toch zie ik wel veel voordelen: doordat de mens hier meer inzicht in krijgt en in staat is om hierin te manipuleren zal de mens meer ook in staat zijn om bepaalde (erfelijke) ziekten uit te bannen. En dat is natuurlijk ook wat waard.
Piet, ik vind het jammer te lezen dat jij je laatste bijdrage voor het imkerforum hebt gedaan. Je leverde altijd waardevolle bijdragen aan het forum. We zullen deze gaan missen. Ik hoop ook dat de lente je weer nieuwe energie (voor onder andere het forum) zal geven. Anders wou ik je bij deze hartelijk bedanken voor wat je voor het imkerforum hebt gedaan en de positieve invloed, die je hierin hebt gehad. Piet, het ga je verder goed en ik wens je veel sterkte toe.

Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie