Zaaien van Reseda

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
marc
Contacteer:

Zaaien van Reseda

Bericht door marc »

Ik heb nu al 2 jaar op rij een strook wouw (Reseda) ingezaaid maar telkens komt er niets van terecht.
Het is nochthans een prachtige langbloeier, zorgt voor een ware bijenkermis.
Zijn er speciale zaaitechnieken of kent iemand zaaitips die kunnen helpen ?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Zaaien van Reseda

Bericht door Jaap v.Popering »

Wat is het probleem .?
Kiemt het zaad niet of komt het zaad niet boven , of groeit het niet , of verdwijnt de plant weer . Om advies te kunnen geven wil ik wat meer weten .welke datum het gezaaid is , hoe oud het zaad was , hoe het eventueel bewaard is , hoe diep is er gezaaid , is er kunstmest op gestrooid en wanneer .

Afbeelding
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Er komt gewoon niets uit Jaap. De grond werd 3e week april gefreesd en hierop werd met de hand ingezaaid.
Vorig najaar stond er mosterd als groenbemester op het land, deze werd in het voorjaar onder geploegd.
Verdere bemesting gebeurde er niet. Het zaad werd in het voorjaar aangeschaft (vreeken.nl). We zitten hier in een zware klei-leemstreek.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ik weet niet of je nog wat zaad over hebt, dan zou je de kiemproef kunnen doen .
Maar ik denk dat je grond te los geweest is . In het voorjaar geploegd en dan frezen en gelijk zaaien is er grote kans dat het zaad veel te diep gevallen is .
Beter is in de herfst ploegen en dan niet te diep frezen , enige tijd laten liggen totdat de grond weer ingezakt is en dan niet dieper dan een 1/2 cm inzaaien .

Jaap v P
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Bedankt Jaap, volgend jaar maar weer proberen.
Twee andere vraagjes : zaait wouw zich terug uit voor het volgende jaar ?
Wouw is normaal eenjarig, maar ik heb in de bijentuin 2 struiken staan die elk jaar weer terug komen en dus vast zijn. Het zijn duidelijk dezelfde struken die terug groeien. Ze leveren ook lichtgeel stuifmeel ipv oranjerood. Om welke variëteit gaat het hier ?

Ik kreeg nog een ander antwoord via mail : eerst zaaien in potjes en later uitplanten, altijd succes.
Goed voor een paar plantjes maar te moeilijk voor een gans veldje denk ik.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Ach,moeilijker als een tiental zal het niet zijn :naughty:
Wel bewerkelijker. :D
Petro
marc schreef: Ik kreeg nog een ander antwoord via mail : eerst zaaien in potjes en later uitplanten, altijd succes.
Goed voor een paar plantjes maar te moeilijk voor een gans veldje denk ik.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ik heb even een en ander geraadpleegd .

Laat ik nu gedacht hebben dat de opzet van een forum de openbaarheid is , daarom vind ik antwoorden via de mail niet gepast .

Hier worden de bloemzaden nooit in voorjaarsgrond gezaaid omdat de kans te groot is dat de zaden kiemen en dan te veel uitdrogen zodat het zaad verloren gaat . En dan wordt de grond maar enkele centimeters diep losgemaakt om te zaaien .
Het zaad kan normaal de volgende jaren weer opkomen omdat dit oliehoudende zaden zijn, maar beter is het om , als het zaad rijp is oogsten en goed drogen om in de lente opnieuw uit te zaaien .
Wat bij ons gezaaid wordt is ; Reseda odorata terwijl jij waarschijnlijk ; Reseda luteola hebt die bloemen zijn lichtgeel tot geelgroen . De manier om te zaaien is hetzelfde .

Petro
Lei Hensels besluit in zijn Drachtplantengids over Reseda ; Ter plaatse zaaien , want de jonge plantjes laten zich niet verplanten .

Afbeelding

En om zo'n veldje te planten is het misschien mogelijk om allen die het forum bezoeken uit te nodigen :be2: :D

Jaap v P
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Zoals Jaap zegt:
-reseda is een eenjarige sterk geurende bijenplant, kan zich uitzaaien maar gaat in ons klimaat of na een te klam voorjaar uiteindelijk dood
-wouw is een vaak overjarige plant ietsje minder geur en nectar maar ook heel goed, en in Nederland ook verwilderd inheems, bv in de duinen of langs spoordijken. Werd veel gekweekt voor de kleurstoffen. Wouw wordt ok wel vaak reseda genoemd, hetgeen tot verwarring leidt met reseda odorata.
gr,
m
Cor Van Pelt
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Cor Van Pelt »

Hallo Jaap, Dat is een peachtige foto. Waar is die genomen? Is dat youw huis op de achtergrond. Net binnen de dijk?
Als jullie allemaal gaan zaaien,kom ik ook!

Groeten uit Alberta.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Cor Van Pelt schreef:Hallo Jaap, Dat is een peachtige foto. Waar is die genomen? Is dat youw huis op de achtergrond. Net binnen de dijk?
Als jullie allemaal gaan zaaien,kom ik ook!

Groeten uit Alberta.
Nee Cor , mijn huis is dit niet in woon midden in het dorp . Die foto heb ik wel binnen twee kilometer van mijn woning af genomen .

Jaap v P
Plaats reactie