arnicahoning
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
arnicahoning
Beste forummers,
Onlangs kwam ik honing tegen met de aanduiding ARNICAHONING.
Nu valt dit natuurlijk te bewijzen door de honing te laten onderzoeken op stuifmeel van de arnicaplant,
er moet dan minimaal 80% pollen van de arnicaplant in de honing aanwezig zijn. Lijkt me moeilijk omdat de bijen ook op andere planten vliegen.
Weet iemand meer over het feit of deze aanduiding correct kan zijn!
Groet,
Roel
Nu valt dit natuurlijk te bewijzen door de honing te laten onderzoeken op stuifmeel van de arnicaplant,
er moet dan minimaal 80% pollen van de arnicaplant in de honing aanwezig zijn. Lijkt me moeilijk omdat de bijen ook op andere planten vliegen.
Groet,
Roel
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: arnicahoning
Ik zag eens een klein veldje arnica in het wild waar druk op gevlogen werd. En dacht: arnicahoning dat zo geweldig zijn.
Arnica wordt ook commercieel gekweekt als geneeskruid, dus waarom niet arnica honing?
Arnica wordt ook commercieel gekweekt als geneeskruid, dus waarom niet arnica honing?
gr,
m
m
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Roel, ik weet niet waar je dit gezien hebt, maar bij Dwingeloo, Eemster (Boterveen) is een arnicakwekerij van ongeveer twee hectare. Ik kan me dus voorstellen, dat je daar wel arnicahoning van af kunt halen.
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
In het boek over pollenanalyse staat dat bij voorbeeld ; Linde honing bij 20 % pollen Linde genoemd mag worden . Bij Phacelia pas bij 90 % , maar waar kan ik het getal van 80 % van Arnicahoning vinden ??Ruinerweg schreef:Beste forummers,
Groet,
Roel
Jaap v P
- alef pieter
- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Nee, Arnica is een andere plant. En over de toepassing ga ik liever niet in discussiealef pieter schreef:even aanpassen?
Arnica is dat niet de tinctuur die je maakt van de echinacea plant?
helpt bij verstuuking en blauwe plekn ensu.
De rode zonnehoed hebben jullie het toch over?

-
- Contacteer:
Jaap,
Dit wist ik niet, ik dacht dat het percentage altijd minimaal 80% moest zijn.
Maar wanneer mag je Arnica nu Arnicahoning noemen.
Ik weet wel dat delen van de plant of de bloem nooit inwendig gebruikt mogen worden omdat daar grote gezondheidsrisico's aan schijnen te zitten. Het wordt altijd uitwendig gebruikt in zalven en tincturen.
Ik heb nu e.e.a. kunnen vinden over Arnica (valkruid!) Het zou de bloeddruk kunnen verhogen, misselijkheid geven, ademhalingsstoornissen en hartritmeveranderingen etc. kunnen geven, braken opwekken etc.
Dus of Arnicahoning -als het al bestaat- een gezond produkt is waag ik te betwijfelen.
In het drachtplanten vademecum wordt Arnica als een zeer matige drachtplant beschouwd: een 1 voor nektar en 0 voor pollen.
Groet,
Roel
Dit wist ik niet, ik dacht dat het percentage altijd minimaal 80% moest zijn.
Ik weet wel dat delen van de plant of de bloem nooit inwendig gebruikt mogen worden omdat daar grote gezondheidsrisico's aan schijnen te zitten. Het wordt altijd uitwendig gebruikt in zalven en tincturen.
Ik heb nu e.e.a. kunnen vinden over Arnica (valkruid!) Het zou de bloeddruk kunnen verhogen, misselijkheid geven, ademhalingsstoornissen en hartritmeveranderingen etc. kunnen geven, braken opwekken etc.
Dus of Arnicahoning -als het al bestaat- een gezond produkt is waag ik te betwijfelen.
In het drachtplanten vademecum wordt Arnica als een zeer matige drachtplant beschouwd: een 1 voor nektar en 0 voor pollen.
Groet,
Roel
Laatst gewijzigd door Ruinerweg op za 11 sep 2010, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- alef pieter
- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Ik geloof niet dat Nectar heel veel met de samenstelling van betreffende plant te maken heeft . Hier worden regelmatig percelen met Papaver en Tabak door mijn Bijen bevlogen en ik heb nog nooit gehoord dat er iemand ergens last van gekregen heeft .Ruinerweg schreef:Japp,
Dit wist ik niet, ik dacht dat het pecentage altijd minimaal 80% moest zijn.
Groet,
Roel
Aangaande de becijfering over nectar en pollen zou ik niet al te veel waarde aan hechten .
Elk jaar komt op zichzelf , Als je elk jaar diverse bloemen bekijkt leert de ervaring dat er zijn die het ene jaar veel , en het andere jaar bijna geen nectar of stuifmeel produceren . Van grote invloed hierop zijn ; de temperatuur , luchtvochtigheid , de vochthuishouding in de grond en het zonlicht .
Jaap v P
-
- Contacteer:
Jaap,
Over geloof wordt eeuwen gestreden, ik wil dingen graag weten!
In jouw analyse over nektar en pollen gift kan ik best een heel eind meegaan. Maar sommige bloemen geven ondanks klimatologische omstandigheden, grondsoort etc. nu eenmaal heel erg weinig. Als de bijen het van de madeliefjes moeten hebben is het niet best.
En mijn vragen blijven staan, honing van o.a. liguster, St. jacbskruidkruid en rhododendron schijnen toch niet bijster gezond te zijn. Ik zit me dan af te vragen of honing van arnica of honing met een groot deel arnica dan wel zo gezond is.
Groet,
roel
Over geloof wordt eeuwen gestreden, ik wil dingen graag weten!
In jouw analyse over nektar en pollen gift kan ik best een heel eind meegaan. Maar sommige bloemen geven ondanks klimatologische omstandigheden, grondsoort etc. nu eenmaal heel erg weinig. Als de bijen het van de madeliefjes moeten hebben is het niet best.
En mijn vragen blijven staan, honing van o.a. liguster, St. jacbskruidkruid en rhododendron schijnen toch niet bijster gezond te zijn. Ik zit me dan af te vragen of honing van arnica of honing met een groot deel arnica dan wel zo gezond is.
Groet,
roel