Over geloof wordt eeuwen gestreden, ik wil dingen graag weten!
In jouw analyse over nektar en pollen gift kan ik best een heel eind meegaan. Maar sommige bloemen geven ondanks klimatologische omstandigheden, grondsoort etc. nu eenmaal heel erg weinig. Als de bijen het van de madeliefjes moeten hebben is het niet best.
En mijn vragen blijven staan, honing van o.a. liguster, St. jacbskruidkruid en rhododendron schijnen toch niet bijster gezond te zijn. Ik zit me dan af te vragen of honing van arnica of honing met een groot deel arnica dan wel zo gezond is.
Groet,
roel
Je zal toch ook wel eens iets van een ander aan moeten nemen , zelf gebruik je ook de term van ; Jacobskruiskruid en rododendron schijnen , ook daar is geen enkel bewijs van .
Over het Madeliefje gesproken .. Hier het bewijs. Met stuifmeel en fouragerend op nectar.
Volgens de geleerden (waar ik me niet toe reken!) zijn er mensen die geloven, mensen die weten en mensen die niet weten: de agnostici. Ik schaar me onder de laatste categorie en probeer aan iets van waarheidsvinding te doen vandaar mijn vragen!
Een plant kan giftig zijn, zijn honing daarom niet noodzakelijk.
Van de arnica weet ik het niet.
De reuzenberenklauw (Heracleum mantegazzianum) is bij voorbeeld een gevaarlijke plant.
Het sap van de plant bevat furocoumarinen, die voor mensen sterk fototoxisch zijn. Nochtans geeft hij heel goede honing.
Leo.
Ruinerweg schreef:Volgens de geleerden (waar ik me niet toe reken!) zijn er mensen die geloven, mensen die weten en mensen die niet weten: de agnostici. Ik schaar me onder de laatste categorie en probeer aan iets van waarheidsvinding te doen vandaar mijn vragen!
En...........een zwaluw maakt nog geen zomer!
Roel
Ik begrijp je heel goed , maar ik ( geloof niet ) weet zeker dat je die geleerden niet zo ver krijgt dat van elke plant het stuifmeel en nectar onderzocht zal worden op ongewenste stoffen , dan zou ik er ook nog wel een paar op mijn lijstje hebben staan .
En een zwaluw maakt nog geen zomer , dat is waar . Ik zou je ook een veld vol met madelieven en foeragerende Bijen kunnen tonen . Ik denk dat je beter moet waarnemen .
Maar goed, antwoord op mijn vraag heb ik nog steeds niet.
Klaverhoning, koolzaadhoning, heidehoning, lindehoning, zeeasterhoning...... noem maar op. Volgens de warenwet moeten deze produkten ook zijn waarvoor ze b.v. in de winkel worden verkocht en dit is -als het goed is- onderzocht. Ik denk niet dat de afvulindustrie hiermee sjoemelt.
Maar hoe zit dit nu met arnicahoning, koop je nu als klant arnicahoning of koop je bloemenhoning waarvan de bijen misschien ook een paar druppels nectar van de arnica hebben meegenomen.
De aanduiding arnica doet de suggestie dat het te maken heeft met gezondheid omdat delen van de plant in de farmaceutische industrie worden gebruikt voor ( uitwendige) geneesmiddelen.
Geachte imkers, het "probleem" van de andere zijde eens bekijken!
Kan de imker aantonen dat zijn geoogst product honing van die dracht afkomstig is?
Heeft hij/zij het laten onderzoeken op de aanwezigheid van pollen van de betreffende dracht?
(citaat) Een honing mag pas met een bepaalde soortnaam worden aangeduid als aan de criteria voor het pollendeel is voldaan. Tevens moet de honing de voor de soort karakteristieke kleur, geur en smaak bezitten.
(einde citaat)
Vermeldingen mbt gezondheid, genezing of dergelijke termen op het product aangegeven zijn in het geheel niet toegestaan volgens het honingbesluit.
Deze opmerkingen kunnen wij als imkers in het geheel niet waarmaken of bewijzen.
Vandaar dat dit ook niet is toegestaan.
Iedere imker zou eigenlijk de cursus honingkeurmeester moeten volgen, waarna men op de hoogte is van de regelgeving en de eisen waaraan het product, en de vermeldingen op het etiket zou moeten voldoen.
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl