Verrassingen!?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Verrassingen!?

Bericht door G.B. »

A.A. Staals schreef:
alef pieter schreef:
alef pieter schreef:Volgens meneer Staals naar ik meen varplaatsen de bijen de nectar niet dus mixen ze ook niet.
Zo toch? :lol:
Dit heb ik zeker niet gezegd! Je rukt de zaak uit zijn verband, je plaatst iets wat gezegd is waar het niet hoort. Nektar wordt opgeslagen (o.a.in lege cellen in het broednest) gedroogd en dan op de definitieve plaats boven, achter en naast het broednest opgeslagen en verzegeld tot het gebruikt wordt.

ad staals
Toch sta ik altijd weer voor verrassingen. Bijen werken inderdaad op de wijze zoals Ad zegt. Maar een van mijn volken op de heide heeft zowel de bovenste broedkamer als de erop staande HK alle cellen half gevuld. vervolgens vertikken ze het om alles netje naar boven te brengen, hoewel het toch wel weer geweest is de laatste week om binnenshuis te werken. Ook is hare majesteit in dit volk een poos van de leg geweest (geen ruimte doordat overal die tijdelijke nectar opgeslagen werd?!), maar zij heeft inmiddels weer een voorzichtig begin gemaakt met leggen.

Bijen!?! :confusion-confused:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Verrassingen!?

Bericht door A.A. Staals »

Die honing kamer had er niet op moeten staan. Bijen naar de hei sterk en weinig ruimte. Broednest krimpt en dat stoppen ze dan vol. Het moet wel heel overvloedig zijn willen ze de honingkamer vullen.

ad staals
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Mee eens. Maar dit volk had 13 ramen gesloten broed toen ik ze wegbracht. Bijen bouwden ook eerst de HK helemaal uit en begonnen die te vullen.

Me dunkt..
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

GB, 13 ramen gesloten broed is binnen 12 dagen uitgelopen. Het is in de nachten op de heidevelden koud!! Bijenvolken moeten "klein" worden gezet. Een volk wat is klaargemaakt voor de heidedracht moet overvol met bijen en broed zitten. Een volk die thuis op drie broedbakken staat moet als heidevolk op een broed en honingkamer op reis gaan. Met acht ramen met openbroed en twee kantramen met gesloten voedsel naar de hei.
!Hans.
Plaats reactie