uitdeuken

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

uitdeuken

Bericht door semar »

heb een 3 weken geleden een buckfast moertje ontvangen van fredriksoog ingevoerd en verder niets bijzonders.
ze is flink aan de leg en mooi vlak broed. Ik zag nu net dat de madam een gedeukt pantser heeft aan de 2 eerste plaaten van haar achterlijfspantser. :o
Het viel me in eerste instantie op dat de vorm van het achterlijf niet de gewone symetrische vorm had, ze heeft nu het grote achterlijf van een flink legende moer, eerder was haar achterlijf natuurlijk nog wat kleiner vandaar dat het me waarschijnlijk niet was opgevallen.
Heb wel eerder een moer minus midelste poot gehad en die voldeed prima.
En zoals gezegt het broednest ziet er goed uit en de bijen lijken content met haar, heeft iemand anders ervaring met een moer met een dergelijke kleine beschadeging?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps nij de eerste abk keuring meteen laten uitdeuken :lol: ?
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: uitdeuken

Bericht door remolen »

zolang er geen wisselcellen aangezet worden zijn de bijen blij..
lijkt mij..

heeey dat rijmt!! joepie..
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

remolen schreef:zolang er geen wisselcellen aangezet worden zijn de bijen blij..
lijkt mij..

heeey dat rijmt!! joepie..

Jammer Rene,
Dit dan weer niet,
zoals je ziet.

Groet,

Jan Ritsma
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Dag Domimique,
je vraagt wie dat ook wel eens heeft meegemaakt:
ik had deze lente ook een moertje met een flinke deuk opzij in haar bovenste twee ringen. Ik ontdekte het ergens in april geloof ik, een hele schrik!
Ze is van 2008, en ik ben erg tevreden over haar en wil zien hoe lang ze blijft. Het is bovendien een goede Carnica P-moer...
Ik heb de maanden daarna met argusogen gevolgd of ze niet vervangen werd, maar ze zit er nu nog steeds, en het volk doet het prima en gaat dus met haar de winter in.
(Járen geleden heb ik ook eens een moer met een voelspriet gehad, die heeft het nog een half jaar uitgehouden).
Astrid
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Op docentencusus pakte Fieke een te merken jong moertje dusdanig stevig vast, dat er een flinke deuk in haar schild kwam; "volgende week maar eens goed controleren op doppen", was het advies van Duyvetter; die volgende week en zelfs een jaar later: niets aan de hand; zij bleef leggen met een mooi aaneengesloten broednest.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
petro
Imker sinds: 1973-1974
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Het is dan wel bijna 40 jaar geleden,maar kreeg mijn eerste moertje samen met haar volk van mijn bijenteeltleraar toen in een fruitteeltkast.
Meteen nadat ik haar kreeg heb ik haar geknipt(was bang dat ze wegvloog),aangezien ik het eng vond haar vast te pakken deed ik dat terwijl ze op de raat liep.Op het moment dat ik knipte stak ze een poot omhoog en met een forse BZZZT verdween ze tussen de bijen.
Wat ben ik dat jaar bang geweest dat ik haar kwijt was vanwege die stommiteit.
Daarna met het zoeken naar haar nooit lang bezig geweest,doordat ze hinkte kwam ze bij elke stap even boven haar dochters uit.
Ondanks het missen van één van haar poten heb ik haar uiteindelijk vijf jaar gehad!
Petro
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

petro schreef: Daarna met het zoeken naar haar nooit lang bezig geweest,doordat ze hinkte kwam ze bij elke stap even boven haar dochters uit.
Petro
Give me a break, hinken doe enkel als je 2 of 4 benen hebt, niet met 6 poten, tenzij je een bij bent en meer ziet dan wij zien.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Aangezien ze ongelijk liep na het gebeuren noem ik dat hinken.
Ik zal zoiets voortaan even tussen aanhalingstekens zetten,zodat de betekenis van het woord "min of meer"ingevuld kan worden door de lezer ervan! :shock: :D
Petro
joselito schreef:
petro schreef: Daarna met het zoeken naar haar nooit lang bezig geweest,doordat ze hinkte kwam ze bij elke stap even boven haar dochters uit.
Petro
Give me a break, hinken doe enkel als je 2 of 4 benen hebt, niet met 6 poten, tenzij je een bij bent en meer ziet dan wij zien.
Plaats reactie