Honing enten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
PJThomas
Contacteer:

Honing enten

Bericht door PJThomas »

Van heldere zomerhoning kan geen creme-honing worden gemaakt.
Lukt dat wel door het te mengen met koolzaad of klaverhoning?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Honing enten

Bericht door A.A. Staals »

Van alle honing die kristaliseerd kun je creme honing maken. Alleen bij de ene soort gaat het wat vlugger dan de ander.

ad staals
vsterring
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Contacteer:

Bericht door vsterring »

Ik heb een prachtige creme honing gemaakt, is inmiddels allemaal verkocht... maar was inderdaad van heldere zomerhoning, ik heb twee potjes ent-honing twee weken lang elke dag door twee tien liter emmers geroerd, en die twee weer een keer gemixt voro kwaliteits behoud.) en kon toen eenvoudigweg bottelen.
PJThomas
Contacteer:

Bericht door PJThomas »

vsterring schreef:Ik heb een prachtige creme honing gemaakt, is inmiddels allemaal verkocht... maar was inderdaad van heldere zomerhoning, ik heb twee potjes ent-honing twee weken lang elke dag door twee tien liter emmers geroerd, en die twee weer een keer gemixt voro kwaliteits behoud.) en kon toen eenvoudigweg bottelen.
Welke soort honing was de ent-honing?
Als ik het goed begrijp heb je 1 potje bij 10 liter zomerhoning hebt gevoegd en toen 14 dagen geroerd. Is de honing na bottelen nog opgestijfd?
vsterring
Contacteer:

Bericht door vsterring »

PJThomas schreef:
Als ik het goed begrijp heb je 1 potje bij 10 liter zomerhoning hebt gevoegd en toen 14 dagen geroerd. Is de honing na bottelen nog opgestijfd?
Ik heb twee potjes ent-honing van een van de verenigingsleden gekregen, maar je kunt ook een mooie klaverhoning gebruiken hiervoor, en ja de honing is wat ingedikt na het bottelen, leek net klaverhoning daarna... mooi en lekker :be9:
PJThomas
Contacteer:

Bericht door PJThomas »

vsterring schreef:
PJThomas schreef:
Ik heb twee potjes ent-honing van een van de verenigingsleden gekregen, maar je kunt ook een mooie klaverhoning gebruiken hiervoor, en ja de honing is wat ingedikt na het bottelen, leek net klaverhoning daarna... mooi en lekker :be9:
Graag nog antwoord op de vraag of je 1 of 2 potjes ent-honing bij 10 liter zomerhoning hebt gevoegd.
vsterring
Contacteer:

Bericht door vsterring »

ja klopt, twee potjes op twee emmers is één potje per emmer...
Ik heb ze onderling nog wel een keer gemixt zodat de kwaliteit op twee emmers identiek is.
suc6
Plaats reactie