inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bijenhoudster
Contacteer:

inwinteren

Bericht door Bijenhoudster »

Voor ik een training van een maand ging doen heb ik de bijenvolken elk 10,4 kilo suiker gegeven, dit was begin augustus. Ik verwachtte nog wat bij te moeten voeren als ik terug zou zijn.

Tijdens die periode is het slecht weer hier geweest. Toen ik terug kwam was ik nieuwsgierig hoeveel ik nog moest bijvoeren. Had op de cursus geleerd één dm2 is een pond (ook ik vroeg mij af of dit voor 2 kanten van een raam geld). Echter er waren enkel wat kleine strookjes honing, heel weinig dus, ramen wogen ook niets.

Ben meteen weer begonnen en elk volk heeft nu 14 kilo erbovenop gekregen.

Kan het zijn dat door de slechte weersomstandigheden ze de honing opgegeten hebben?
En doen ze dat dan nu ook niet?

Ik durf met deze temperaturen niet de kast meer in maar zit vol twijfels of ze nu wel voldoende honing hebben opgeslagen.

Houden bijen niet op als ze genoeg hebben, op een gegeven moment zal er toch geen plaats meer zijn, of zie ik dat verkeerd?

Een volk zit op 1 BK en de ander op 2 BK. Beide hadden tot het einde 1,5 kilo per 24 uur op. Ik maak 3 kilo suiker in 2 li water.

Ik maak mij zorgen of ze wel met voldoende voer de winter ingaan.
Er zitten ook oorwormen in de kast. En ik zag er de laatste keer 2 wespen bij.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door petro »

Als je ten laatste 14 kilo hebt gevoerd per volk en je bent er na die tijd ook niet meer ingeweest + het feit dat hetgeen beschreven in september heeft plaatsgevonden, houdt volgens mij in dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. :)
Petro
Bijenhoudster
Contacteer:

Dat hoop ik ook, maar waar is die eerste ruim 10 kilo aan opgegaan?
Kan dat zich niet herhalen?

Zijn er andere beesten die mee kunnen eten, waar leven die oorwormen van?
Hebben ze het zelf opgegeten vanwege het slechte weer en doen ze dat nu dan ook niet?

Die 10 kilo's waren weg, sterker er was meer honing voor ik met voeren begon dan toen ik terug kwam na die maand.

Omdat ik hier las dat de bodem er beter uit kon heb ik die eruit gehaald.
Kwam dit tegen. Wat zijn die bruinige dingetjes, ze liggen in een hoek van de bodem, ongeveer 1 mm groot.

Afbeelding

Zelfde bodemplank:
Afbeelding
Voorin de kast ligt een bergje wasmul. Betekent dat dat ze nu al als een tros voorin hangen?
En als ik de bodemplaat weghaal valt dit bij mij op de pallets en grond, trekt dit geen ander ongedierte aan?
Kwm gisteren bijv een rat tegen op de composthoop...

Mijn cursus is inmiddels afgelopen maar ik heb nog steeds zoveel vragen dat ik hoop dat jullie mij nog steeds op weg willen helpen. Ik heb niet het gevoel dat ik het nu allemaal weet...
Laatst gewijzigd door Bijenhoudster op za 02 okt 2010, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

De bruine korrels zijn ontlasting van dierlijke oorsprong(zelfde als de onlasting van mijn wandelende takken)Van welk dier durf ik niet te zeggen.(waarschijnlijk één of meerdere rupsen)
Oorwurmen eten geen honing,die zijn meer gericht op dierlijke eiwitten.
Er kan inderdaad veel honing\suiker worden gebruikt in een maand tijd,dat zou je dan wel moeten zien aan het broednest,dat was dan al groot en anders een stuk groter dan voor je wegging.
Dat zal zich rond deze tijd zich niet herhalen.
Petro
Bijenhoudster
Contacteer:

Bedankt weer voor je antwoord.

Kunnen rupsen geen kwaad in een bijenkast?
En het is niet de ontlasting van wasmotten of zo?

Ik heb eerlijk gezegd niet naar de grootte van het broednest gekeken bij de laatste controle, ik wilde vooral weten hoeveel honing ze hadden, maar ik kan mij geen gesloten broed herinneren. En ik wilde alles zo snel mogelijk doen, ze zijn sinds mijn terugkomst n.l. niet echt aardig, daarvoor ook niet trouwens... Ik hoef maar in de buurt te komen en ze zitten op mij. Als ik een paar meter er vandaan de straat veeg zitten ze al in mijn haren en achtervolgen ze mij. Las hier ergens dat dat komt omdat ze nu geen voer meer kunnen vinden. Ik hoop dan ook maar dat ze in het voorjaar weer wat vriendelijker zijn. Ik vind het wel apart dat ze dan niet op de bezem afgaan maar mijn hoofd. Ik wil vanavond voor en naast de kasten gaan vegen maar dat doe ik wel 's avonds laat met imkerjack aan ;-)

Robbert heeft op de eerste praktijkles foto's genomen, sta ik zonder handschoenen en kap in die kast te werken. Dat doe ik met mijn eigen bijen niet. Haalde pas de Liebig eruit, zaten er verschillende angels in mijn handschoenen. Ik begon mijn maand training met een dikke rode nek was er een bij mijn jack in gekropen. Vandaag de voerbakken definitief verwijderd, dekplank niet eraf gehaald en toch mijn kap vol bijen. Iedereen doet wel heel stoer alsof de steken niets uitmaken, mij maakt het wel uit. Als ik iets hoor zoemen of voel kriebelen schrik ik al.

Wanneer vliegen ze niet meer uit?
Heerlijk even een winterrust... :D
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Bijenhoudster schreef: Robbert heeft op de eerste praktijkles foto's genomen, sta ik zonder handschoenen en kap in die kast te werken. Dat doe ik met mijn eigen bijen niet. ......... Iedereen doet wel heel stoer alsof de steken niets uitmaken, mij maakt het wel uit. Als ik iets hoor zoemen of voel kriebelen schrik ik al.
Stekerigheid is hoofdzakelijk genetisch bepaald, hoewel invloeden van buitenaf dat ook kunnen beinvloeden.
Overstappen op Carnics's of Buckfast en snel aan koninginneteelt gaan doen.
Groeten, Willem :violin:
Bijenhoudster
Contacteer:

Mijn ene volk was vriendelijk eerder dit jaar, zwerm van waarschijnlijk F1 carnica's.

Mijn andere volk was spontaan in een kast gekropen (niet bij mij) en niet zo zachtaardig, daarvan is de moer doodgemaakt voor ik vertrok en het volk met een ander volkje en F1 carnica verenigd.

Of beide hebben gepaard met een dar van dit niet zachtaardige volk of het ligt aan de omstandigheden nu. Ik hoop op het laatste.
vsterring
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Contacteer:

Bericht door vsterring »

Bijenhoudster schreef: Kwam dit tegen. Wat zijn die bruinige dingetjes, ze liggen in een hoek van de bodem, ongeveer 1 mm groot.

Afbeelding
het lijken wel muizenkeutels... Morgen zondag wordt het weer weer beter ik zou toch nog een kijken. kun je meteen mooi zien of er voldonede voedsel is...
Bijenhoudster
Contacteer:

Ze lijken wel op muizenkorrels maar ze zijn veel kleiner en ze liggen bij elkaar in de hoek, er zit wat in die hoek.

Morgen ben ik de hele dag weg. Zou dinsdag kunnen? Minimum temperatuur tussen de 11 en 14 graden. Middag temp tussen de 17 en 20, met doeken erover die ik opschuif?

Dit is ook het volk met die wasmul voorin, betekent dat niet dat ze al in een tros hangen en niet gestoord moeten worden?
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

Hoi,Kan met grote zekerheid zeggen dat het geen muizenkeutels zijn.Muizen/ratten keutels zijn aan beidde zijde's wat gepunt. Een rups kan geen kwaad in de kast al lijkt het mij dat hij niet in de kast zit maar er onder(tussen bodem en lade)
In de kast worden ze al gauw afgestoken.Ze zoeken rond deze tijd een plek om te overwinteren.(Meestal als pop)
Houdt je er rekening mee dat de stekerigheid ook kan zijn omdat ze moerloos zijn!(gezien je verhaal zeker een optie)
De controle zou ik zeker doen.Dek de ramen af met doeken buiten het deel wat je gebruikt,werk snel maar niet schokkerig.
Op het moment dat je gesloten broed ziet kan je afsluiten.Laat alles in de situatie zo ie is(terughangen)
Petro
Plaats reactie