moerloos volk verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: moerloos volk verenigen

Bericht door Jaap v.Popering »

Maar Hare M -- kan ook gewond zijn en niet meer aan de leg komen , dan zetten zij geen redcellen aan .

En volgende week even kijken zou ik zeker doen .

Jaap v P
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Ik heb vandaag even gecheckt.

H.M leeft nog aangezien er nog eitjes aanwezig waren. Wat er verder bijzonder was:
Er was een dop gezet, die H.M. belegd heeft. Ik heb hem weggebroken, aangezien er geen darren zijn.

Waarschijnlijk H.M. beschadigd bij het inballen, waardoor er besloten is tot een stille moerwisseling?
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

G.B. schreef:Ik heb vandaag even gecheckt.

H.M leeft nog aangezien er nog eitjes aanwezig waren. Wat er verder bijzonder was:
Er was een dop gezet, die H.M. belegd heeft. Ik heb hem weggebroken, aangezien er geen darren zijn.
Waarschijnlijk H.M. beschadigd bij het inballen, waardoor er besloten is tot een stille moerwisseling?
Ja dat is een stille wisseling en dat gaat door totdat er een nieuwe moer is geboren!
Dus ook in de winter!

De ervaringen die ik heb bij het inballen van de moer is dat in vrijwel in alle gevallen de moer niet meer als één van het volk wordt gezien/gevoeld/geroken/ervaren. (ferromonen)
Als ze dan door de storing (volk nakijken) wordt gestoord gaat ze aan de wandel en is de hofstaat verbroken die een zekere "bescherming" bied.
Je kunt nu nog vereningen.
!Hans.
G.B.
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Ik vind dit allemaal buitengewoon interessant. Ik weet van deze zaken eigenlijk alleen maar van verhalen en uit de boeken, daarom leuk om zelf eens mee te maken. Wat gebeurd er bijvoorbeeld als ik de nieuwe moer gewoon laat geboren worden?

Ik hoor namelijk overal in boeken c.q. verhalen dat de oude moer pas verdwijnt als de nieuwe moer bevrucht is, en aan de leg komt. Dit gebeurd dus niet meer. Blijven er dan gewoon twee koninginnen in het volk, gedurende de hele winter? En hoe lossen ze dit in het voorjaar op?
Bijen gaan immers altijd voor safe, bij een stille wisseling?

Het gaat om echt een klein volkje, dus ik mis niet heel veel als het verongelukt.
Met vriendelijke groet,
G.B.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

In het voorjaar heb je een volkje met onbevruchte moer die niet of heel laat aan de leg gaat.
Dat op safe spelen valt zo laat in het jaar vaak verkeerd uit. Ik heb elk jaar wel volk(en) waar de koning verongelukt is bij de varroabestrijding. In het voorjaar dan een niet leggende koningin die ik dan vervang door een reserve uit een Kirchainer.

ad staals
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

G.B. Schrijft: [.......]Ik hoor namelijk overal in boeken c.q. verhalen dat de oude moer pas verdwijnt als de nieuwe moer bevrucht is, en aan de leg komt. Dit gebeurd dus niet meer. Blijven er dan gewoon twee koninginnen in het volk, gedurende de hele winter? En hoe lossen ze dit in het voorjaar op? [......]

Dat de oude moer "verdwijnt" gebeurd altijd maar wanneer?
Soms zie je de moeren elk aan een kant van het raam eitjes leggen.
En dan na een paar weken zie je nog maar een moer.

Bij de eerste inspectie in april kom je, zoals Ad schrijft wel eens een volk tegen waar een andere moer (jonge) rondloopt Soms al darren van die (niet bevruchte) moer. (moeren zijn in de eerste drie weken van hun leven vruchtbaar)
In jou geval kun je als leerprojekt eens kijken wat er gebeurd!
!Hans.
G.B.
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Nu bijna 1 week later.

Snelle inspectie gedaan. Geen (speel)doppen meer, wel een raam eitjes en een flink broednest

:D
Met vriendelijke groet,
G.B.

Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

G.B. schreef:Nu bijna 1 week later.
Snelle inspectie gedaan. Geen (speel)doppen meer, wel een raam eitjes en een flink broednest :D
Leuk dat het nu goed gaat met dat volkje. Zou toch de oorzaak willen weten.
Volk(je) gaat niet zo maar vernieuwingcel(len) aanzetten dit heeft een oorzaak.

Kan het zijn dat je een moer hebt ingevoerd in andere bijen dan de zusters van de moer?
Vaak heb je dan dat er vernieuwingcellen worden aangezet om dat de "sleutel" - feromonen - niet overeenkomen met het patroon dat die bijen, die geen zuster van die moer zijn, verwachten.
Pas als er jonge bijen van de dan rondlopende moer uitlopen is het gedaan met de stille wisseling.
!Hans.
G.B.
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Hans,

Het was een reservekoningin van juli. Vond haar zo goed leggen en had een makkelijk volk. Alle nakomelingen momenteel aanwezig zijn dus van haar zelf. Daarnaast had ik nog een volkje iets groter, maar waar H.M. pas eind juli aan de leg kwam.
Die heb ik dus samen in dezelfde kast gedaan, met enkel een dun plaatje van 1,5 mm dikte ertussen.

Mogelijke oorzaken:
* Varroabehandeling? (Apistan)
* Doordat de geur van de andere moer in lichte vorm waarneembaar is?
* Bij de inspectie na het inballen een defect geconstateerd bij H.M., wat later toch hersteld is?
Met vriendelijke groet,
G.B.

Plaats reactie