Plaatselijke imkersverenigingen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Bijenhoudster » di 19 okt 2010, 10:37

Ik heb zo goed als niets van mijn plaatselijke imkervereniging gezien of gehoord, zelfs geen clubblad of mail. Er was één dia avond (leuk en genoeg animo) maar dat heb ik dan nog in de krant moeten lezen en die was voor iedereen toegankelijk. Ze hebben wel 2 cursussen georganiseerd en ik heb beide gevolgd. Een beginnerscursus en bijengezondheid.

Ik vraag mij af waarom ik er uberhaupt lid van ben... Ik had gehoopt op leerzame avonden, andere imkers te ontmoeten, een mentor toegewezen te krijgen (heb ik meerdere keren om gevraagd), enz. Ik ga het ook niet verlengen.


Hoe is dat bij andere verenigingen?

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door semar » di 19 okt 2010, 13:11

Je kunt ook direct lid van de nederlandse vereneging worden, dan betaal je minder (het afdelingsdeel) en je bent toch verzekerd.
Heb dat zelf ook jaren gedaan

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Jaap v.Popering » di 19 okt 2010, 13:26

Ik weet niet waar je woont en waarvan je lid bent , maar er zijn meer verenigingen dan één . en dat verzekeren . ..ach een normale W.A. verzekering is al snel voldoende .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Wim Joosten » di 19 okt 2010, 15:55

Er zit veel verschil tussen verenigingen en daarom ook zeker de moeite waard om daar vooraf naar te informeren wat ze voor haar leden doet en welke activiteiten er jaarlijks op het programma staan.
Bij mij in de buurt zijn er heel actieve en verenigingen, die niet veel organiseren. Je kunt op onze homepage een overzicht vinden van allerlei verenigingen bij jou in de buurt: http://www.imkerforum.nl/index.php?opti ... &Itemid=65
Succes er mee, ik hoop dat je een vereniging kunt vinden, die aan je wensen voldoet.
Met vriendelijke groet,
Wim

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Huitema » di 19 okt 2010, 19:49

Bij de imkervereniging West-Betuwe zit het zo:

In het najaar een avond met een spreker of een film.
Zo mogelijk in de winter een winteractiviteit, zo hebben we de afgelopen jaren een broedstoof, ewk's, schuthuisjes en een materiaalkist gemaakt.
In januari de jaarvergadering met een spreker of film.
In maart een verenigingsavond, praten film dia's. Dit jaar de cursus bijengezondheid georganiseerd.
Gezamenlijk reizen naar de wilg.
In mei begint het doppenproject, telen van moeren. We starten dan ook met het project Norderney, we brengen de ewk's met de jonge moeren naar Norderney.
Een aantal leden teelt gezamenlijk moeren voor bevruchting op Vlieland.
We doen mee aan de open imkerijdag.
We staan één keer per maand op zondagmiddag voorlichting te geven in de bijenstal op een recreatieterrein.
We geven op verzoek voorlichting op scholen. We beschikken over een uitgebreide leskist
In augustus gezamenlijk reizen naar de hei.
In september zijn we present op een markt.
Al twee jaar op rij een beginnerscursus georganiseerd.

Misschien ben ik nog wel iets vergeten!

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Bijenhoudster » di 19 okt 2010, 22:53

West Betuwe is mijn vereniging… nu kan ik natuurlijk een PB-tje sturen maar misschien is het voor anderen ook fijn te weten wat een beginner wil.

Hoe informeren jullie nieuwe cursisten van deze activiteiten? Hoe betrekken jullie hen daarbij? Hebben bestaande imkers contact gemaakt met de nieuwe cursisten? Zijn dit personen die dit onderling regelen of is dit een clubactiviteit? Hoe vragen jullie aan leden wie er bijv mee wil op de hei staan? Kortom hoe informeren jullie leden en houden jullie contact?

Ik mis een clubblad (of een informatie mail over de activiteit), avonden met de andere imkers. De avond in maart heb ik bijgewoond, uit de krant gehaald (en ik bedenk nu dat dit ook op de cursus is verteld omdat de cursusavond werd verzet). Komt er dit najaar nog een spreker of film, dan lijkt mij dat erg leuk en wil ik graag op de hoogte gesteld worden.

Stel dat ik op de hoogte was gesteld dat ik aan deze activiteiten mee kon doen. Ik reis niet naar wilg of hei, ze staan bij huis. In de wilgentijd had ik nog geen bijen en ik weet niet of je met een nieuw volk naar de hei kan. Als beginner teel ik ook geen moertjes en ben ik ook niet de persoon om voorlichting te geven. In januari was ik nog geen lid dus de 2 winteravonden in dit rijtje heb ik daardoor niet meegemaakt.

Ik vraag mij nu af of ik te snel geoordeeld heb omdat er blijkbaar meer georganiseerd wordt dan ik wist, maar ik mis nog steeds wat. Ik weet het nu ook niet meer.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Bijenhoudster » wo 20 okt 2010, 19:12

Volgens de site van de verening waren er dit jaar 2 bijeenkomsten, waarvan 1 toen ik nog geen lid was. De laatste nieuwsbrief was in maart 2009.
Ik blijf het raar vinden dat ik nu 9 maanden lid ben en helemaal niets heb gehoord of gezien.
En dat een mentor niet mogelijk is.

Maar als ik dan bij andere verenigingen in de buurt kijk, staat er nog minder op...

De meeste nieuwe imkers stoppen binnen 3 jaar is mij verteld. En er komen steeds minder imkers omdat er ook geen jonge mensen bij komen. Dat vind ik niet zo raar...

Ik begrijp dat er bij de doorgewinterde imker een andere behoefte is dan bij beginners, en dat dat de grootste groep van de leden zijn. Toch hadden we een grote groep in de beginnerscursus. Ook met hen zou ik graag in contact blijven bijv dmv clubavonden.


Ik ben in ieder geval blij dat ik hier met mijn vragen terecht kan!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 20 okt 2010, 20:34

Bijenhoudster

Toch heb ik twee vraagjes bij dit onderwerp ; Bij de beginnerscursus ,was daar geen mentor of praktijkbegeleiding ?? En als je een goede cursus gevolgd hebt waarom heb je dan nog een mentor nodig ?? En is het niet mogelijk om een vervolg cursus te volgen ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door dickvanleeuwen » do 21 okt 2010, 08:41

Het verhaal zal 2 kanten hebben. De administratie van West-Betuwe zal niet op orde zijn zodat je geen berichten ontvangt? Misschien hapert er iets aan de communicatie van cursusleider naar de vereniging? Maar je hebt geen product gekocht bij een bedrijf met een commercieel doel. Het is allemaal vrijwilligers/ mensenwerk. Ook wij steken als persoon allemaal anders in elkaar. Toen ik 10 jaar geleden lid werd heb ik er zelf achteraan gezeten dat ik een mentor kreeg. Ik heb niet gewacht op een aanbod van de vereniging. Dat je nog niet zoveel hebt meegekregen kan kloppen want na maart is er ook geen bijeenkomt meer geweest, los van het reizen naar de wilg en de heide. In augustus stond er wel een uitje gepland maar dit is door omstandigheden niet doorgegaan. Die avonden komen er weer aan. Schrijf 15 november maar vast in je agenda.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Bart de Coo » do 21 okt 2010, 10:47

Ik heb gelukkig weinig klachten over mijn vereniging, maar ik herken veel in het verhaal van Bijenhoudster. Ik herinner mij twee dingen uitstekend. Het eerste was dat ik het zo moeilijk vond om 'er tussen' te komen en het tweede was dat niemand begreep wat mijn vragen en problemen waren.

Ik merk ongeveer hetzelfde in mijn werk. Tegenwoordig ben ik een ervaren leraar, maar toen ik tien jaar geleden begon, had ik dezelfde ellende. Om een of andere reden duurt het heel lang voordat men je eindelijk ziet zitten in de personeelskamer en verder moest ik veel zwemmen. Wat was het toch mooi geweest als ik iemand had gehad die eventjes, een half uurtje in de week, mijn vragen had beantwoord. Van de weeromstuit heb ik jarenlang stagiairs begeleid - enigszins uit frustratie dus over mijn eigen 'opleiding'.

Verder heb je altijd nog een forum. Kies bijvoorbeeld een deelnemer uit en vraag haar of hem of die zo eens in de paar weken je vragen wil beantwoorden. Misschien een leuk idee voor de toekomst: 'forummentoren'. Dan komt er een apart deel op de site waar forumdeelnemers zich aanbieden als mentor. Fotootje met profiel, voilá, mailt u maar.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten