Wel of geen bodemschuif in de koudeperiode

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wel of geen bodemschuif in de koudeperiode

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb dan ook geen Segeberger maar gewoon houten spaarkasten .

Jaap v P
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

A.A. Staals schreef:Voor de varroa-tijd waren er nauwlijks gaasbodems. Zouden ze dan nu open moeten? Ik heb het een aantal jaren de bodem open gelaten, doe het nu niet meer. Het maakt in elk geval veel uit hoe de volken staan. Als de wind er niet onder speelt geen probleem. Het kost wel veel meer voer.

ad staals
De varoalade op zich niet, maar de meeste imkers uit Velsen en Haarlem waaronder ik zelf (was daar jeugdlid)die regelmatig met hun bijen op reis gingen haden in 1975 al bodenventilatie.
Als vervanging van het daarvoor gebruikte reisraam. En ja daar was (toen ook al) veel discusie over. Het probleem voor de bijen is niet zozeer de koude maar het vocht wat zich snel kan vormen zeker op een vochtige standplaats.
Heb in het verleden 6ramers zonder bodemventilatie gehad waar de bijen bijna naar buiten moesten zwemen.
Mijn advies bodems helemaal open(goed tegen schimel & vocht), en lege honingrand eronder(Helpt tegen inslaande wind, en houd de tros weg van het reflecterend licht van eventuele sneeuw op de vliegplank).
Doe dit al 35 jaar met prima resultaat op verschillende lokaties.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik moest even denken aan een discussie van een tijdje terug over het gebruik van vulblokken .
. Vulblokken gebruiken om de ruimte om diverse redenen te verkleinen ( o.a. de warmte huishouding ) , en dan de gaasbodem open om af te koelen .

P.S. Ik krijg de link er niet op maar zoek onder ; Vulblokken

Jaap v P
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Voor de varroa hadden we alleen 2 ronde gaten van plusminus 8cm in de bodem van de spaarkast. Die werden meestal door de bijen dicht gemaakt, nu open gaasbodems, en ook die worden door de bijen dicht gemaakt. Ze komen in 1 seisoen meestal niet verder dan de helft, maar toch.

Een wesp dat aan een zolderbalk zijn nest begint zal er een buitenschild om heen bouwen, de meesten kennen dat wel, een mooie grote balvorm dat in de vrije hangt.
Een bijenvolk dat geen onderdak kan vinden zal ook een 'nest' bouwen, maar zonder buitenschild, de raat en hangen open en bloot. Alleen beschermt door de bijen, onderzoek met glaskasten wees uit dat ze vooral bijen kweek kasten waren. Misschien dat het bloot zijn aanspoort tot meer bijen en minder opslag.

Het zijn harde werkers, die met gemak ook een buitenschild kunnen bouwen, als ze dat geleerd hadden. Maar blijkbaar is dat in de evolutie nooit van toepassing nodig geweest. Zeker altijd genoeg hollebomen in de aanbieden geweest.

Dus waarom kitten de bijen dan toch alles zo vanantiek dicht, is dat om indringers te weeren, groot of klein. Beschutting tegen de wind, warmteverlies tegen gaan of om het vochtgehalte op peil te houden. Bij een holleboom kan ik het me voorstellen dat ze graag hebben dat zich er vocht verzameld, het hout wordt dan zacht en ze kunnen het gemakkelijk verwijderen, om de holte groter te maken. Zo groot hakt een specht zijn nest ook weer niet, voor een beginend bijenvolk kan de ruimte genoeg zijn, maar dan zal er toch verbouwd moeten worden.

Nu hoeven ze de kast niet meer grote te maken, dat doet de imker, dus het vocht kan beter uit de kast geweerd worden. Daarom zit er bij mijn kasten, als de lade erin zit tegen de wind, algelang waar ze staan, toch nog 1 cm open ruimte achter tussen de varroabodem en de schuifla.
met een groet van martin
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

martin b schreef:Voor de varroa hadden we alleen 2 ronde gaten van plusminus 8cm in de bodem van de spaarkast. Die werden meestal door de bijen dicht gemaakt, nu open gaasbodems, en ook die worden door de bijen dicht gemaakt. Ze komen in 1 seisoen meestal niet verder dan de helft, maar toch..
dan heb jij een andere ervaring dan ikzelf, indertijd 1/2 bodem voor ventilatie, en toen én nu heemaal geen dichtkitten van roosters! Heb je geen lege honingbak tussen rooster en broedbak?
Ik heb ook vreselijke propolis plakkers, maar de bodems worden nooit dichtgekit
martin b schreef:onderzoek met glaskasten wees uit dat ze vooral bijen kweek kasten waren. Misschien dat het bloot zijn aanspoort tot meer bijen en minder opslag...
je wil glaskasten toch niet vergelijken met open bodem ventilatie? de een is verlicht maar gesloten, de ander donker maar niet gesloten.

een spechtennest is ook veel te klein een volk, een oud doorgerot spechtennest is natuurlijk wel groot genoeg. maar die oude holle bomen worden door de mens gekapt. Voordat het hout nat/zacht/rot genoeg is om door bijen weg te worden geknaagd duurt wel even (langer dan een groeiende zwerm nodig heeft), onderin een natuurnest vind je dan ook het vocht en het afval van het bijenvolk geen knagende werksters.

martin b schreef:Het zijn harde werkers, die met gemak ook een buitenschild kunnen bouwen, als ze dat geleerd hadden. Maar blijkbaar is dat in de evolutie nooit van toepassing nodig geweest. Zeker altijd genoeg hollebomen in de aanbieden geweest....
Ik denk dat een schild van bijenwas vast niet dezelfde eigenschapen heeft in de zon als een van papier?

hpe dan ook zoals eerder gezegt het een en anderhang af van je ervaringen, het microklimaat waar je staat mischiens zelfs van het type kast en bij dat je hebt. vandaar dat dit ook al sinds de jaren 7o wordt bediscuseert?? :lol:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Twee ervaringen:
-een bijenzwerm in een koolmezenkastje en in een gat van een zwarte specht.
Het laatste was duurzaam omdat de bijen kennelijk in staat waren de holte zelf te vergroten.
Het koolmezenkastje was te klein: ma 2 maanden vertrokken ze weer.
gr,
m
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Semar schreef---Heb je geen lege honingbak tussen rooster en broedbak?

In het bijen seisoen niet, en dan wordt er vrolijk op los gekit, of ze nou op 2 broedbakken staan of bij de combibakken, het maakt niets uit. Gekit zal er worden.

Een glaskast kun je niet helemaal vergelijken met een gaasbodem, toch is het zo dat er best veel licht binnen komt. Wat toch de nodige invloed heeft op de bijen, omdat ze het liefst zelf in het donker bivakeren.

Was en de papieren nest van een wesp is ook op zich geen goede vergelijking van mij, maar was vermengt met propolis, zal in de schaduw niet smelten.
Maar waar het mij omging was dat ze, als ze in het vrije hangen, niet echt kunnen kitten, maar in een glas kast wordt wel weer elk spleetje en kiertje mooi dicht gekit.

En wat het knagen betref, ze kunnen het en doen het ook, als het moet. In het verleden had ik kunstkorven gemaakt van pur, met behulp van een mal. Ideaal als zwermlokker, en een keer er een volk er in laten overwinteren, kast gebrek, maar in het voorjaar hadden ze hele stukken van de binnenwand weggesloop. Daar waar eerst 5cm wand was zat er nu nog maar 1cm. Hout wat nat is, is gelijk ook een stuk zachter, het hoeft niet rot te zijn omdat weggeknaagt te kunnen worden.

Maar met jou laatste opmerking slaat je waarschijnlijk de spijker op zijn kop-- hep dan ook zoals eerder gezegt het een en anderhang af van je ervaringen, het microklimaat waar je staat mischiens zelfs van het type kast en bij dat je hebt. vandaar dat dit ook al sinds de jaren 7o wordt bediscuseert??

BIJENHOUDE IS ALTIJD WEER ANDERS BIJ JOU DAN BIJ JOU BUURMAN, DAT MAAKT HET OOK ZO LEUK.
met een groet van martin
roosje2012
Contacteer:

Bericht door roosje2012 »

Weer eens een vraagje over het al dan niet gebruiken van de bodemschuif.
Ik heb een simplex kast met een ondiepe bodem, waarvan het varroagaas niet verwijderd kan worden.
En een andere simplex kast met een diepe bodem, waarvan het varroagaas los verwijderbaar is en de bodemschuif er onder ook los verwijderbaar.
Van de eerste kan ik het gaas dus niet verwijderen en vraag ik me af
1. of ik daar een diepe bodem voor moet kopen.

Bij de tweede is mijn vraag :
2. moet ik het varroarooster verwijderen of hoeft dit niet. Het is namelijk helemaal vastgeklit.

Over de gesloten bodemschuif begrijp ik dat het een beetje van de plaats afhangt ten opzichte van de wind,
3. of je ze eruit moet halen of niet.
4. of ze gewoon wat open zetten op een 10 cm of zo.
5. of je, wanneer de bodem en de varroarooster er uit laat, er geen indringers in komen, omdat er onderaan dan helemaal geen bescherming meer is.

Er is al veel over geschreven maar ik denk dat ik niet de enige ben die met die vragen zit.
:be9:
Roosje
Plaats reactie