Wanneer broedstop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Wanneer broedstop?

Bericht door Bart de Coo »

Ik zou graag willen weten wat het beste moment is voor een druppelbehandeling met oxaalzuur. Daarvoor moet het volk, zoals wij allen weten, broedloos zijn.

Ik kan mij van vorig jaar een onderwerp herinneren waarin een imker telkens foto's maakte van de hoeveelheid broed in de vroege winter: dat was telkens veel méér dan je dacht, in november en december dus.

Een andere ervaring van mij was afgelopen seizoen het afkloppen van de ene korf op de andere in maart geloof ik. We hadden toen zo'n koude winter en het weer begon net een piepklein beetje aan te trekken. Ik weet nog dat ik totaal geen gesloten broed vond, terwijl er duidelijk een kerngezonde moer in zat, getuige de eitjes en de larven.

Ik heb dus de neiging om te wachten tot na de jaarwisseling en dan liefst nog vrij laat in, of vlak na een vorstperiode.

Hoe timen jullie de druppelbehandeling? Op welk moment denk jij dat het volk echt helemaal broedloos is? Zijn daar misschien algemene dingen over te zeggen? (Op een Duitse site las ik bijvoorbeeld wel eens: haal het deksel van de kast en leg je hand op de dekplank. Als de plank een beetje warm is, dan is er broed.)

Groet,

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wanneer broedstop?

Bericht door Jaap v.Popering »

Omstreeks de kortste dag is de meest geschikte tijd .

Zie waarnemingen in de winter .

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 78&start=0

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Wanneer broedloos?

Het is van meerdere faktoren afhankelijk.
=Plaats, ooste of weste van het land, het noorde of het zuide.
=Inwinteren, eind augustus klaar dan eind september de meeste uit broed. Goede, vroeg ingewinterde volken stoppen met broeden.
=Toestand van het volk, hoge varroa besmetting remt het ontstaan van winterbijen. Slechte volken broeden door.
=Volken die niet over voldoende winterbijen beschikken broeden door. Volken die in de loop van oktober uit de kassen (bestuiving) komen gaan buiten gewoon door met broeden.

Wanneer gaan volken weer broeden?

= Mijn waarnemingen ( over een groor aantal volken , voor bestuiving en teelt van jonge bijen) vanaf 1992 tot en met 2008 veel volken aan de leg voor kerstmis. Begin januari kan er dus weer gesloten broed zijn. Op andere plekken in Nederland kan dit anders zijn.

ad staals
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Zal de hoge november temperatuur ook nog van invloed kunnen zijn? Het is ongekend warm voor deze tijd. Ik hoorde dat het normaal zo'n 3 graden zou moeten zijn. Mijn bijen vlogen afgelopen woensdag nog steeds en kwamen met stuifmeel thuis. Als het zo'n warme winter wordt dan kan het misschien gebeuren dat er geen broedloze periode komt? Ik wil ook oxaalzuur behandelen omdat ik nog schrok van de hoeveelheid mijten op de lade in oktober ondanks een zeer goede mierenzuur behandeling in augustus.
Bart de Coo
Moderator
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ad,
= Mijn waarnemingen ( over een groor aantal volken , voor bestuiving en teelt van jonge bijen) vanaf 1992 tot en met 2008 veel volken aan de leg voor kerstmis. Begin januari kan er dus weer gesloten broed zijn. Op andere plekken in Nederland kan dit anders zijn.
Hoe controleer je dat? Ik ben toch niet van plan om mijn volken eind december te gaan inspecteren om te kijken hoe ver ze zijn.

Zou temperatuur een rol spelen? Als het langdurig koud is, dan zullen de bijen allicht stoppen met broeden. Maar als het langdurig warm is, blijven ze dan doorbroeden? Nee toch? Dan is er toch ook wel een broedstop?

Nou ja, misschien moet je niet alles willen.

Bart
A.A. Staals
Contacteer:

Bart

Je vraag hoe kontroleer je dat? Door te kijken dat is de enige manier. Om varroa goed te kunnen bestrijden moet je natuurlijk weten hoe het broeden verloopt. Afgelopen dagen heb je vol op de kans gehad om eens in een volk te kijken om een idee te krijgen van de toestand.

In mijn geval: Tegen half december gaan de eerste volken de kas in. Tot begin februari worden er regelmatig geplaatst. De volken in de kas worden elke week bekeken. Dus weet ik bijna op de dag nauwkeurig op welke dag het broeden begonnen is.

Temperatuur speelt een grote rol. Afgelopen winter waren er geen aan de leg voor kerst. Als ze broeden en er valt een kou periode in stoppen ze ook weer en kan het lijken dat ze pas februari/maart zijn gestart.

ad staals
A.A. Staals
Contacteer:

Vanmorgen een volk dat op de hei heeft gestaan geopend. Had nog enkele cellen gesloten broed, geen eitjes of larven. De meeste volken, eerder ingewinterd, zullen voor het overgrote deel wel broed vrij zijn. Dus vanaf nu tot eind december kan ik rustig varroa bestrijden. Meestal kies ik voor eind november.
(ik weet helaas nog niet hoe ik foto's kan plaatsen )

ad staals
Wim Joosten
Erelid
Aantal volken: 1
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

A.A. Staals schreef: (ik weet helaas nog niet hoe ik foto's kan plaatsen )ad staals
Hallo Ad. Zie: http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 59&t=23980
Met vriendelijke groet,
Wim
A.A. Staals
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goede volken stoppen met broeden.

ad staals
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik ben van mening dat er heel veel factoren meespelen in de bepaling of er eitjes in een volk gelegd worden of niet . Op 5 oktober sprak ik een Imker in het midden des lands , die ging op 11 oktober 2010 zijn volken van een dracht naar huis halen en heeft toen 10 kg honing per volk geslingerd en moest toen nog wat bijvoeren . Hij heeft mij later verklaard dat er nog grote plakken broed in die volken aanwezig waren . Het zou best mogelijk kunnen zijn dat zolang er een goede dracht aanwezig is en er ruimte in de kast is , het volk langer door wil broeden dan op plaatsen waar de dracht in het midden van de zomer al opdroogt ( denk aan stuifmeel ).
Ook de afkomst van de Koningin zal zeer zeker een rol spelen in de hoeveelheid broed in de herfst en in de vroege lente . Het stuifmeel wat in een volk aanwezig is ( of binnen komt ) zal meespelen . Ook in de lente zit er behoorlijk verschil in het opstarten van het broednest , zoals Staals ook al schrijft half januari kun je in veel volken broed vinden , maar toch ook weer niet in allemaal .

Vorige week heb ik al mijn volken de dekplank gelicht en het viel mij op dat de volken behoorlijk groot waren , 20 ramen bezet is geen uitzondering .
Vandaag toch even naar broed gezocht , en in de hoofdvolken ( in twee gekeken ) heb ik in tegenstelling tot vorig jaar ook geen broed meer gevonden .

Onderstaande foto is het broed ( in alle stadia te zien ) van mijn laatste zwerm op 13 september opgevangen met een onbevrucht moertje . ( te zien bij ; Hoe een zwerm te verwijderen )

Afbeelding
Plaats reactie