Wanneer broedstop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Wanneer broedstop?

Bericht door Bart de Coo »

Vandaag dan toch ook maar even in één volk gekeken. Het ging om een Buckfast-volkje in een minipluskastje. Er zat nog een klein plukje gesloten broed in, maar ik zag toch nog wat pasgelegde eitjes.

Hier is de dracht echt helemaal afgelopen. Ik hoorde vandaag van een imker dat hij van de week nog een flinke stuifmeeldracht had, aan de bijen bij de vliegaten te oordelen. Maar ook bij het warme weer vloog er hier helemaal niets van de week. Ach ja, het zal dus wel weer van een hele hoop dingen afhangen.

Als het nou morgen weer van dat zachte weer is, kan ik misschien eens in een grote kast gaan kijken.

Groet,

Bart
procedo
Contacteer:

Bericht door procedo »

Ik zag afgelopen week nog redelijk wat bijen met stuifmeel naar binnen komen. Vermoedelijk van de klimop die hier nog rijkelijk bloeit.
Ik neem aan dat dat betekent dat er nog broed is?
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Stuifmeel betekend inderdaad broed.
Ik zie ze ook nog steeds met hele klompen binnenkomen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik ben er van overtuigd dat je er nooit van uit kan gaan dat er in alle volken bijvoorbeeld eind december geen broed aanwezig is.
Het zal verschillen per volk.
In de meeste volken zal er nog wel een klein broednestje aanwezig zijn en dat zal vergeven van varroamijten zijn zeker en misschien wel altijd als je niet eerder en liefst de hele actieve periode(ook zomer) de mijten hebt bestreden, je krijgt de laatste mijten er niet uit.
Het is logisch om de mijt te bestrijden om de kortste dag maar dat geeft je ook nog geen zekerheid.
Veel jonge volken opzetten en veel kunstraat uit laten bouwen is een stap in de goede richting.
Koop of ruil een volk met een andere afkomst ver uit je eige buurt of koop een koningin waarvan je nateelt want inteelt wordt ook steeds belangrijker als er maar 1 of 2 imkers binnen 5km zitten.
Als je elk jaar een nieuw volk of teelt koningin koopt en daarvan nateelt dan worden de jonge koninginnen steeds aangepaard door de nog steeds raszuivere darren van de teelt het jaar ervoor etc etc.
Dirk
dertiende
Plaats reactie