nu nog voeren of?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

nu nog voeren of?

Bericht door jasper-k »

beste mede imkers,
bij mij wordt er vandaag ondanks dat het maar 9-10 graden is nog behoorlijk gevlogen, ze komen zelfs nog met behoorlijke klompen stuifmeel binnen...
lijkt mij een goed teken, maar toch heb ik nou een vraag. Ik twijfel of er bij 2 kasten wel voldoende wintervoorraad is, ik wil de kast niet openmaken dat lijkt me te koud... Dus kan ik nog bijvoeren of kan dat pas weer in het voorjaar als het weer iets warmer wordt?
Zelf zou ik zeggen ja want er wordt immers ook nog gevolgen aan de andere kant kunnen ze het voer nog wel indampen...

ik hoop op een ractie.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: nu nog voeren of?

Bericht door maartenkleijne »

Voor dezelfde vraag doe ik als antwoord begin februari een pak apifonda opleggen.
gr,
m
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Nu nog voeren is vragen om moeilijkheden. Ik zou alles maar eens met rust laten. Kun je beter met een eerste mooie voorjaarsdag eens kijken.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bij deze temperaturen zou ik de dekplank even lichten , kijken waar de tros zich bevind en een inschatting over de aanwezige wintervoorraad maken . Lijkt het voldoende kun je de lente afwachten , maar zo niet kun je beter nu een pak apifonda ( of zoals vroeger een borstplaat van suiker koken ) en boven de tros neerleggen . Het is beter nu wat extra dan straks een verhongerd volk .

Jaap v P
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Ik vroeg mij vandaag hetzelfde af. Ik had eerst 10,4 kilo gevoerd en dat hadden ze schoon op. Heb dat voeren aangevuld tot 24,4 totaal. Maar als ze nu vliegen en weinig voer vinden eten ze denk ik meer dan in winterrust. Ook ik vraag mij dus af of ze genoeg hebben. Kijken of er genoeg is lijkt mij niet handig, dan moet ik ook nog de ramen eruit halen.

Ik zie elke keer ook veel dode bijen voor de kast, wat moet ik daarvan denken?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Om te weten of er voldoende voer is kun je de kast vanachter optillen (vergt wel enige ervaring). Ook door op de bodemschuif te kijken kun je een en ander afleiden.
En door daarbij nu eens in het volk te kijken (wat helemaal geen problemen geeft) kun je een boel leren.

ad staals
Jaap v.Popering
Contacteer:

Men gaat hier steeds meer de volken veel te vroeg inwinteren tot zelfs op het eind van de zomer al . Wat men dan niet beseft is dat het dan nog veel te warm is en de Bijen veel van het voer omzetten in broed , met als gevolg dat zij in het begin van de winter al met tekorten zitten . Zelfs in de( vak) blaadjes wordt men al geadviseerd om in aug in te winteren terwijl de aarde ( naar men zegt ) opwarmt , en men later zou moeten beginnen .
Als er geen dracht is in de late zomer kan men best wat bij moeten voeren maar dat is iets heel anders .
Ik ben van huis uit geleerd dat men half september begint en half okt klaar moet zijn met inwinteren , en dat hou ik vol zonder noemenswaardige problemen .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap v.Popering schreef:Men gaat hier steeds meer de volken veel te vroeg inwinteren tot zelfs op het eind van de zomer al .Ik ben van huis uit geleerd dat men half september begint en half okt klaar moet zijn met inwinteren , en dat hou ik vol zonder noemenswaardige problemen .

Jaap v P
Jaap
Daar hebben we dan een verschil van mening. Ik begin, direct na het slingeren van de zomerhoning, beetjes te voeren. Tweede helft augustus meer en probeer half september klaar te zijn. Bij mij zijn alle volken uit broed en de laatste varoabestrijding achter de rug. Maar ik denk dat de plaats waar je imkert een grote rol speelt.
En wat bereft het geleerde Zou het kunnen zijn dat er in de bijenhouderij wat veranderd is en je blijft leren. :)

ad staals
Jaap v.Popering
Contacteer:

A.A. Staals schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Jaap v P
Jaap
Daar hebben we dan een verschil van mening.

ad staals
Ad ...Wij lijken wel IMKERS :lol:

Het is en blijft moeilijk om universeel iets aan te bevelen . . Ik bedoel vanaf het hoge Noorden tot het zuiden is zoiets niet mogelijk , met welk ras , welke kast ( voornamelijk grote) welke dracht , en niet te vergeten welke herfst .
Als je een achtraaams kast midden augustus inwinterd zal hij geen ruimte meer hebben om zijn broednest uit te breiden ,zal dus best slagen . maar als je een volk met 16 ramen broed half aug in probeert te winteren zal hij ongetwijfeld veel van zijn voedsel omzetten in broed , maar is dit een ras dan om die tijd niet meer vooruit wil zal je ook geen problemen hebben .

Ik heb dit al meer geschreven maar doe dit toch nogmaals , Ik ken een bekend Imker in het midden des lands die op elf oktober zijn Bijen van een drachtveld naar huis heeft gehaald waar hij een volle bak honing afgehaald heeft ,zij nog een behoorlijk broednest hadden , en toen nog wat in moest winteren . Dit is iets anders dan in augustus inwinteren . Zo zie je maar dat in zo'n klein kikkerlandje een hemelsbreed verschil is .

Jaap v P
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Een goede inwintering en vooral het tijdstip waarop je het doet, hangt volledig van je drachtgebied af.
Als je in een gebied zit waar de bijen niets meer te rapen hebben in de nazomer (of er met teveel imkers/kasten in zit), kan je best vroeger inwinteren (juli-aug). Het heeft dan geen zin om te wachten tot eind september omdat de winterbijen die dan nog in augustus en september gevormd worden toch zwakke winterbijen zijn.
Als je bijen anderzijds in de maanden augustus en vooral september nog een voldoende en variabel stuifmeelaanbod vinden, is inwinteren vanaf eind september ideaal. De winterbijen die in september gevormd worden, gaan dan nog sterk de winter in en komen er ook sterk terug uit. De winterbijen in het tweede geval doen er ook tot 2 maanden minder over om de wilg te halen in het voorjaar !
In het eerste geval blijft het altijd een gok of de volken het voorjaar zullen halen want met de warmere najaarsmaanden blijven die 'winterbijen' veel te actief.
Er is hier maar één remedie voor, zorgen dat je drachtgebied weer beter wordt in nazomer en najaar en mee opschuiven met de inwintering. Op veel fronten is deze boodschap doorgedrongen maar jammer genoeg op veel plaatsen ook nog niet. In tal van cursussen lees je nog steeds 'na de laatste slingering in juli, varroabehandelen en inwinteren...'
Wie zei er ook weer dat bijensterfte voor een heel stuk bij de imkers zelf lag.
Plaats reactie