nu nog voeren of?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: nu nog voeren of?

Bericht door Eddy Geurtsen »

Mijn inwinteren is half september klaar, zo doe ik het al een jaar of dertig. Daarna twijfel ik niet meer aan mezelf, maar ga ik er vanuit dat ze genoeg hebben om de winter door te komen. Dat is me de afgelopen 25 jaar nooit misgegaan. Wat ik van de diverse reacties gelezen heb, daar zitten ook wel steekhoudende zaken bij. In augustus al kleine hoeveelheden voeren bijvoorbeeld, dan hebben we het over voeren, niet over inwinteren. Onder inwinteren versta ik het voeren van grote hoeveelheden in relatief korte tijd. Dan is er dus voor het volk geen mogelijkheid om de binnenkomende hoeveelheden om te zetten in broed, nee, het moet worden ingedikt en opgeslagen.
Dus ook al voer je in augustus 10 kilo suiker met kleine hoeveelheden over langere tijd, dan nog moet je de complete wintervoorraad voeren bij het inwinteren. Het een is niet fout, maar het sluit het andere niet uit.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Eddy Geurtsen schreef:Onder inwinteren versta ik het voeren van grote hoeveelheden in relatief korte tijd. Dan is er dus voor het volk geen mogelijkheid om de binnenkomende hoeveelheden om te zetten in broed,
.
Ben ik wel eens , maar als een volk ( Te vroeg met Te veel ruimte en Hooge temperaturen ) ingewinterd wordt heb je die problemen van omzetten in broed pas . En bovendien is dit zo rekbaar als elastiek , Het verschil in tijd van opvoeren tussen Groningen en onderin België zal behoorlijk zijn .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

marc schreef: Als je in een gebied zit waar de bijen niets meer te rapen hebben in de nazomer (of er met teveel imkers/kasten in zit), kan je best vroeger inwinteren (juli-aug). Het heeft dan geen zin om te wachten tot eind september omdat de winterbijen die dan nog in augustus en september gevormd worden toch zwakke winterbijen zijn.

Wie zei er ook weer dat bijensterfte voor een heel stuk bij de imkers zelf lag.
Als men dieren in een weide zet waar geen voedsel te halen valt en zijn dieren laat verhongeren is de eigenaar strafbaar.

Dit zou dan met Imkers ook moeten gaan gebeuren ; Als men Bijen plaatst op een plaats waar zij niet voldoende voedsel kunnen halen strafbaar stellen , want zoiets kun je toch niet op de overheid verhalen , dit doet de Imker toch zelf ??

Ook te veel volken op een plaats ???? Hier bij ons op ongeveer 2 x 2 Km zijn ongeveer 200 volken ingewinterd .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 21 nov 2010, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

De bijen moet men niet laten verhongeren. Voeren zodra de dracht over is, daar valt ook niets op af te dingen, dat is logisch. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je niet alle suiker die je voert (nadat de dracht is afgelopen) kunt rekenen als zijnde gevoerd als wintervoorraad.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Eddy Geurtsen schreef:De bijen moet men niet laten verhongeren. Voeren zodra de dracht over is, daar valt ook niets op af te dingen, dat is logisch. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je niet alle suiker die je voert (nadat de dracht is afgelopen) kunt rekenen als zijnde gevoerd als wintervoorraad.
Ben ik volkomen met je eens , ik heb ooit wel eens bij het fruit bij moeten voeren , en dan sta je nog bij een dracht , maar ook het weer kan roet in het eten gooien .

Jaap v P
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Eddy Geurtsen schreef:...wat ik probeer duidelijk te maken is dat je niet alle suiker die je voert (nadat de dracht is afgelopen) kunt rekenen als zijnde gevoerd als wintervoorraad.
Dat is ook de reden waarom het zo gevaarlijk is om jonge imkers die vragen hoeveel suiker ze moeten geven bij de inwintering, een bepaald gewicht mee te geven.
Dat hangt niet alleen af van dingen zoals het gebruikte kasttype (isolatie of niet). Hoe vroeger je inwintert hoe meer je moet inwinteren om de (actieve) maanden te overbruggen.
Ik kan best begrijpen dat sommige imkers dan begin augustus 20 kg moeten inwinteren, maar wat doe je dan ? je smoort alle broedcellen dicht en legt de moer een broedstop op.
Bovendien zijn de volken, met huidig warme najaren, na hun vroege inwintering (juli-aug), soms nog zeer actief (terug broedaanzet, winterbijen). Maar met suikersiroop kweek je geen vitale winterbijen, dus moet er wat anders gebeuren : afspraken voor late drachtverbetering (stuifmeel), betere verdeling van bijenhallen...
Je mag het draaien en keren zoals je wil, alles begint bij de imker, imkervereniging, imkerbonden. Steek hier je volle energie in en niet in het mekkeren over de landbouw, GGO's, Bayer, Monsanto.... dat krijg je toch niet meer veranderd.
Plaats reactie