Dode bijen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Dode bijen
Ik blijf dode bijen voor de kast houden, is dat normaal?
Ik heb zaterdag de straat schoongeveegd en nu liggen er weer zoveel. Komt dat misschien omdat ze zaterdag vlogen en te koud zijn geworden? Of moet ik ergens anders aan denken?
Ik heb zaterdag de straat schoongeveegd en nu liggen er weer zoveel. Komt dat misschien omdat ze zaterdag vlogen en te koud zijn geworden? Of moet ik ergens anders aan denken?
Re: Dode bijen
Dat heb ik ook; geen grote aantallen maar elke dag toch wel een stuk of tien.
Ze vliegen nog steeds af en aan. Blijkbaar is er nog steeds wat lekkers te halen.
Nu de winter er echt aan komt zal dat ook wel snel afgelopen zijn.
Ze vliegen nog steeds af en aan. Blijkbaar is er nog steeds wat lekkers te halen.
Nu de winter er echt aan komt zal dat ook wel snel afgelopen zijn.
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik had bij één van mijn volken ook veel dode bijen,toch zag het er sterk en gezond uit.
Van de ene dag op de andere was het opeens verdwenen.Eerst vloog het nog met stuifmeel,24 uur later
was het weg.Met achterlating van een aantal ramen met eitjes en iets meer als een kilo voer.
Ik zeg niet dat jou hetzelfde gaat gebeuren,maar houdt er deze winter rekening mee.
Petro
Van de ene dag op de andere was het opeens verdwenen.Eerst vloog het nog met stuifmeel,24 uur later
was het weg.Met achterlating van een aantal ramen met eitjes en iets meer als een kilo voer.
Ik zeg niet dat jou hetzelfde gaat gebeuren,maar houdt er deze winter rekening mee.
Petro
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Denk eens aan varroa.Bijenhoudster schreef:Ik blijf dode bijen voor de kast houden, is dat normaal?
Komt dat misschien omdat ze zaterdag vlogen en te koud zijn geworden? Of moet ik ergens anders aan denken?
ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op ma 22 nov 2010, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
als ik denk aan varroa, dan denk ik ook aan bestrijden..
is het handig om als nog een setje thymovarstrips op de raten te leggen?
gr iloy
is het handig om als nog een setje thymovarstrips op de raten te leggen?
gr iloy
www.Imkerij-Roerdalen.nl
-
- Contacteer:
Mocht het inderdaad varroa wezen(wat waarschijnlijk zo is)dan hebben alleen de oudere en de niet als larven besmette bijen hier profijt van.
De bijen die als winterbij geboren zijn en besmet zijn geweest als larve,zullen zeker het voorjaar niet bereiken.
Ik hoop voor je dat het meevalt.
Petro
De bijen die als winterbij geboren zijn en besmet zijn geweest als larve,zullen zeker het voorjaar niet bereiken.
Ik hoop voor je dat het meevalt.
Petro
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Vond dit gebeuren ook November plaats of was dit in een andere maand ???petro schreef:Ik had bij één van mijn volken ook veel dode bijen,toch zag het er sterk en gezond uit.
Petro
Jaap v P
-
- Contacteer:
Het zal in de laatste week geweest van september zijn dat de dode bijen me opvielen,7 november waren ze weg.
Ondanks dat er al een dag of 14 bijna geen dode bijen lagen,althans weinig en ze de dag ervoor nog met stuifmeel vlogen.
Petro
Ondanks dat er al een dag of 14 bijna geen dode bijen lagen,althans weinig en ze de dag ervoor nog met stuifmeel vlogen.
Petro
Jaap v.Popering schreef:Vond dit gebeuren ook November plaats of was dit in een andere maand ???petro schreef:Ik had bij één van mijn volken ook veel dode bijen,toch zag het er sterk en gezond uit.
Petro
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dan was er toch duidelijk veel mis met dit volk .
Ik neem aan dat dit volk( de laatste week van September ) voldoende ingewinterd was , en dan nog maar één kg voer over .
Het is al jaren bekend dat op het laatst van September de volken instorten die te maken hebben met Varroa en D .W.V. virus .
Als de besmetting dusdanig is heeft ook het broed in Augustus er niet goed uit gezien , en dan zijn er niet voldoende winterbijen over . Bovendien maar één kg voer , daar hadden zij het nieuwe jaar ook niet mee gehaald . Of te vroeg ingewinterd of het volk was al zo verzwakt dat het leeggeroofd is .
Jaap v P
Ik neem aan dat dit volk( de laatste week van September ) voldoende ingewinterd was , en dan nog maar één kg voer over .
Het is al jaren bekend dat op het laatst van September de volken instorten die te maken hebben met Varroa en D .W.V. virus .
Als de besmetting dusdanig is heeft ook het broed in Augustus er niet goed uit gezien , en dan zijn er niet voldoende winterbijen over . Bovendien maar één kg voer , daar hadden zij het nieuwe jaar ook niet mee gehaald . Of te vroeg ingewinterd of het volk was al zo verzwakt dat het leeggeroofd is .
Jaap v P
-
- Contacteer:
Jaap ik heb het geloof ik al in het topic:Oorzaak uitgelegd.
Volk is zo'n 14 kilo suiker gevoerd in de laatste week van Augustus,tot eerst deel van eerste week September.(ongeveer)
Zat vlak voor ik ging voeren op zo,n 39 bk ramen.(dus een fors volk)Is ook gelijk behandeld tegen varroa net als het volk er naast.
Enige weken daarna veel doden en volgens mij waren dat vooral jonge bijen
Toen het volk weer "normaal draaide"(ook geen dode bijen meer)haalde het net als het volk ernaast veel stuifmeel.
De ene dag leek alles nog in orde,de volgende dag was de boel leeg(tevens dus het gegeven voer).
Dat het niet in orde was mag duidelijk zijn.
Petro
Volk is zo'n 14 kilo suiker gevoerd in de laatste week van Augustus,tot eerst deel van eerste week September.(ongeveer)
Zat vlak voor ik ging voeren op zo,n 39 bk ramen.(dus een fors volk)Is ook gelijk behandeld tegen varroa net als het volk er naast.
Enige weken daarna veel doden en volgens mij waren dat vooral jonge bijen
Toen het volk weer "normaal draaide"(ook geen dode bijen meer)haalde het net als het volk ernaast veel stuifmeel.
De ene dag leek alles nog in orde,de volgende dag was de boel leeg(tevens dus het gegeven voer).
Dat het niet in orde was mag duidelijk zijn.
Petro
Jaap v.Popering schreef:Dan was er toch duidelijk veel mis met dit volk .
Jaap v P