Dode bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Dode bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

petro schreef:Jaap ik heb het geloof ik al in het topic:Oorzaak uitgelegd.
Volk is zo'n 14 kilo suiker gevoerd in de laatste week van Augustus,tot eerst deel van eerste week September.(ongeveer)
Zat vlak voor ik ging voeren op zo,n 39 bk ramen.(dus een fors volk)Is ook gelijk behandeld tegen varroa net als het volk er naast.
Enige weken daarna veel doden en volgens mij waren dat vooral jonge bijen
Toen het volk weer "normaal draaide"(ook geen dode bijen meer)haalde het net als het volk ernaast veel stuifmeel.
De ene dag leek alles nog in orde,de volgende dag was de boel leeg(tevens dus het gegeven voer).
Dat het niet in orde was mag duidelijk zijn.
Petro
Neem mij niet kwalijk maar als een volk op 39 BK ramen zit ( wat ik nog nooit om die tijd meegemaakt heb ) en 14 kg gevoerd is , en op één dag verdwenen ( ook het voer ) kan het niet anders dan dat het gestolen is .

Jaap v P
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Het volk zat in agustus op zoveel ramen,dat was natuurlijk al minder ten tijde dat het gebeurde.
En dan nog de grote sterfte wat het volk meer als de helft van het volk aan bijen heeft gekost.
Er zat werkelijk niets meer in wat bijen en stuifmeel betreft,de ramen echter nog wel waarvan een aantal met eitjes.
Petro
Jaap v.Popering schreef: Neem mij niet kwalijk maar als een volk op 39 BK ramen zit ( wat ik nog nooit om die tijd meegemaakt heb ) en 14 kg gevoerd is , en op één dag verdwenen ( ook het voer ) kan het niet anders dan dat het gestolen is .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

Het is natuurlijk zo dat er geen enkel volk 14 kg voer in zo'n korte tijd kan consumeren . De enige optie die in mijn denken mogelijk is is dat het een verzwakt volk in een veel te grote ruimte heeft gezeten , Daarna zal het leeggeroofd zijn en gepaard gegaan met het verdedigen wat het volkje nog gedaan heeft , vandaar dat er dode Bijen voor de kast lagen . Dan is de hoofdoorzaak mijns inziens nog steeds een te grote varroa druk met een virus besmetting .
Je moet niet vergeten dat dit de kritieke periode is , Op het eind van het inwinteren is dan de kracht van de zomerbijen aan het eind van hun latijn , en winterbijen zijn er niet meer .

Jaap v P
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

Het is hoe dan ook een raadsel,al weet ik voor mezelf dat varroa grootdeels schuld zal zijn ondanks behandelen.

Bijenhoudster hoe zit het ondertussen met jou bijen?
Zijn er nog veel doden of is dat nu zo,n beetje gestopt?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap

Het volk van Petro, leeg geroofd, met achterlatinng van een kilo voer? Als dat hier gebeurd blijft er geen gram achter.

ad staals
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ad

Wij zullen het wel eens zijn dat aan een diagnose op afstand altijd veel losse eindjes blijven hangen .

Even op een rijtje derde week van augustus op 39 BK ramen bezet moeten ongeveer 80.000 bijen geweest zijn . Mag ik toch wel aannemen dat er ook enkele ramen met voer bij zijn geweest met laatste week van augustus 14 kg gevoerd , laten wij zeggen eerste week van September een kleine 20 kg voer .

Enige weken erna ik neem aan derde week september veel dode bijen , en het volk verdwenen , eerst vloog het nog met stuifmeel en de andere dag was het weg .achterlatend een paar ramen eitjes ( niet leeggezwermd een zwerm neemt ook geen 20 kg voer mee ) en een kg voer .

Als het volk dan niet gestolen is , heb ik nog een optie over en dat is dat het volk zo ik al schreef op het eind van het voeren ingestort is de zomerbijen hebben dan de kast verlaten om in het veld dood te gaan , de bijen die de laatste tijd geboren zijn waren ziek en geen lang leven beschoren , blijft nog een restje Bijen over die in zo'n volume ( 39 BK ramen ) die 20 kg voer niet kunnen verdedigen . Vervolgens is het voor de meeste imkers moeilijk vast te stellen of een volk normaal vliegt , of wordt leeggeroofd . Volgens jou laten de rovers geen kg voer zitten , ik ben dat ook van mening , maar het was misschien enkele dagen wat kouder , of regenachtig , en dan hebben zij die kg voer waarschijnlijk tot de volgende week laten zitten , om alsdan te komen halen .

Wanneer jij een andere mening hebt , lees ik die graag .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap

Leeg roven is goed te zien, tijdens het roven aan het vlieggedrag en als je in het volk kijkt de afgeknaagde ramen en het mul.

ad staals
petro
Contacteer:

Bericht door petro »

Er is niets gerooft alles zag er normaal uit tot de ramen met eitjes aan toe,het volk was totaal verdwenen.
Er zat welgeteld één levende bij in de kast!
Petro
A.A. Staals schreef:Jaap

Leeg roven is goed te zien, tijdens het roven aan het vlieggedrag en als je in het volk kijkt de afgeknaagde ramen en het mul.

ad staals
Plaats reactie