Ze vliegen nu
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Ze vliegen nu
Ik ben er niet gerust op. Veel dode bijen voor de kast, ik heb net weer geveegd om te kijken of het nieuwe zijn.
Ze vliegen nu uit beide kasten, niet veel maar toch...
Ik heb er de bodemplank onder gedaan om voer te checken.
Ik hoor beide kasten ook gonzen, is dat normaal?
Kan ik al oxaalzuur behandeling geven nu het zo koud is geweest, of is dat nog steeds te vroeg?
Ze vliegen nu uit beide kasten, niet veel maar toch...
Ik heb er de bodemplank onder gedaan om voer te checken.
Ik hoor beide kasten ook gonzen, is dat normaal?
Kan ik al oxaalzuur behandeling geven nu het zo koud is geweest, of is dat nog steeds te vroeg?
-
- Contacteer:
Re: Ze vliegen nu
Je kan reacties zien op het vorige onderwerp-veel dode bijen(6 ramer)
Dirk
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Daar vind ik toch niet echt antwoorden...
Maak mij behoorlijk ongerust. Nadat ik gisteren de straat heb geveegd, halverwege de middag liggen er nu zo'n 65 nieuwe dode bijen voor de kast, ik vermoed uit 1 kast al weet ik dat niet zeker. Bij 1 kast liggen ze ook op de vliegplank.
De kast is nu wel stil en ze vliegen nu niet, het is ook weer een stuk kouder.
Is dit normale wintersterfte?

Dit is de bodemplank van 1 dag. Die druppels zijn suikerwater. Ligt hier wel wasmul op? Dat bruinige bovenaan is de kleur van de plank, ik krijg hem niet meer wit, het zijn dus alleen die stipjes.

Dit is een close up van wat er op de plank ligt.
Hebben ze wel voer, had ik niet een rand wasmul moeten zien, of kan dat niet na 1 dag?
Maak mij behoorlijk ongerust. Nadat ik gisteren de straat heb geveegd, halverwege de middag liggen er nu zo'n 65 nieuwe dode bijen voor de kast, ik vermoed uit 1 kast al weet ik dat niet zeker. Bij 1 kast liggen ze ook op de vliegplank.
De kast is nu wel stil en ze vliegen nu niet, het is ook weer een stuk kouder.
Is dit normale wintersterfte?

Dit is de bodemplank van 1 dag. Die druppels zijn suikerwater. Ligt hier wel wasmul op? Dat bruinige bovenaan is de kleur van de plank, ik krijg hem niet meer wit, het zijn dus alleen die stipjes.

Dit is een close up van wat er op de plank ligt.
Hebben ze wel voer, had ik niet een rand wasmul moeten zien, of kan dat niet na 1 dag?
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Varroalade ziet er vrij normaal uit , je moet je niet gelijk ongerust gaan maken bij ( het lijken er soms veel ) maar zijn in wezen maar een paar dode Bijen . Laat de schuif maar een week liggen en kijk dan opnieuw , en je zal een vollediger beeld krijgen over gebruikt voedsel en Groote van het volk .
Jaap v P
Jaap v P
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als dit de mul van 1 dag is, dan is dit vrij veel in deze tijd, lijkt mij.
Ik zie op straatje 2 en 5+6 mul liggen, dat kan zijn dat ze voer weghalen op 2, en het volkje op 5 en 6 zit.
Het is ook mogelijk, dat het volk op straat 2 t/m 6 zit, dan is het prima.
Zit het alleen op 5/6, dan hebben ze waarschijnlijk nog een kringetje broed, wat ze uit alle macht proberen warm te houden.
Ze nemen dan veel voer(naar verhouding) op, waardoor ze vol met ontlasting komen te zitten, en aan het einde de ramen onder poepen. Dat vol zitten kan ook de reden zijn van een ontlastings vlucht, waarbij ze dan afkoelen, en omkomen.
Dat is dan een hopeloze zaak, omdat 2 straten met een rondje bijen van 10cm diameter gewoon niet zal overleven.
Het feit dat er veel gezoem in de kast is, wat langer aanhoudt, kan op moerloosheid duiden.
Moeilijk precies te beoordelen op afstand dus......
Maak de plank nog maar eens schoon, en kijk over een paar dagen nog maar eens naar het aantal straatjes mul.
Een foto is dan ook weer prima.
Ik zie op straatje 2 en 5+6 mul liggen, dat kan zijn dat ze voer weghalen op 2, en het volkje op 5 en 6 zit.
Het is ook mogelijk, dat het volk op straat 2 t/m 6 zit, dan is het prima.
Zit het alleen op 5/6, dan hebben ze waarschijnlijk nog een kringetje broed, wat ze uit alle macht proberen warm te houden.
Ze nemen dan veel voer(naar verhouding) op, waardoor ze vol met ontlasting komen te zitten, en aan het einde de ramen onder poepen. Dat vol zitten kan ook de reden zijn van een ontlastings vlucht, waarbij ze dan afkoelen, en omkomen.
Dat is dan een hopeloze zaak, omdat 2 straten met een rondje bijen van 10cm diameter gewoon niet zal overleven.
Het feit dat er veel gezoem in de kast is, wat langer aanhoudt, kan op moerloosheid duiden.
Moeilijk precies te beoordelen op afstand dus......
Maak de plank nog maar eens schoon, en kijk over een paar dagen nog maar eens naar het aantal straatjes mul.
Een foto is dan ook weer prima.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
Jullie hebben mij toch wel gerustgesteld, bedankt, ik zal de lade er wat langer onder laten zitten. Ik heb ook de straat weer geveegd.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik ga er van uit dat het volk op raam 2 tm 6 zit , en dat er op het gaas wat dode Bijen liggen die een enigszins vertekend beeld van de gevallen mul geeft .ik neem ook aan dat de bovenkant van de eerste foto de voorkant is ? dan zit hij nog lang niet aan de achterkant . Ik hoop de uitslag over een week(je) te zien .
Jaap v P
Jaap v P
Kan ze niet alvast de oxaalzuur behandeling uitvoeren?
Dan kan ze meteen in de kast kijken hoe groot het volk is.
Dan kan ze meteen in de kast kijken hoe groot het volk is.
-
- Contacteer:

Dit is de bodemlade na 1 week. Dit is kast 1, deze heeft 1 BK, in het midden is de was donkerder van kleur dan de buitenste rijen, ongeveer 6 varroamijten.

Dit is kast 2, hier komen volgens mij meer dode bijen uit, staat op 2 BK en toch minder was dan kast 1, ongeveer 60 varroamijten. Ziet er uit alsof dit nu een kleiner volk is, dan kast 1.
Vragen:
Kan ik de varroabehandeling al uitvoeren? Lijkt mij bij kast 2 heel dringend.
Bij kast 1 lag er nog meer suikerwater op de lade, komt dit door slechte ventilatie?
Zitten ze voor dit tijdstip in het jaar al niet ver naar achteren?
Ik haal de lades er nu weer onderuit. Wanneer kan ik dit het beste weer controleren?
Zijn de oorwormen in dit seizoen nog actief? Ik zie ze niet meer lopen.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Die bruine was van kast 1 lijkt me niet natuurlijk(normaal)
Het lijkt erop dat je via de vliegspleet over het gaas hebt zitten krabben, om het schoon te maken.
Jaap had al eerder aangegeven dat de mul op die plek minder kan zijn, omdat er veel dode bijen op het gaas liggen.
Het lijkt aan de andere straten er nu toch op dat je volk van straat 2 t/m 6 zit.
Dat lijkt me dan redelijk /goed.
Ik zou zeggen de lade schoonmaken (na met een stokje de dode bijen eruit gehaald te hebben)
1 week wachten, en nog eens kijken, en in de 2e helft van December evt een oxaal behandeling doen.
Het lijkt erop dat je via de vliegspleet over het gaas hebt zitten krabben, om het schoon te maken.
Jaap had al eerder aangegeven dat de mul op die plek minder kan zijn, omdat er veel dode bijen op het gaas liggen.
Het lijkt aan de andere straten er nu toch op dat je volk van straat 2 t/m 6 zit.
Dat lijkt me dan redelijk /goed.
Ik zou zeggen de lade schoonmaken (na met een stokje de dode bijen eruit gehaald te hebben)
1 week wachten, en nog eens kijken, en in de 2e helft van December evt een oxaal behandeling doen.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker