Suiker verbruik.
Moderator: Hans van der Post.
- Cor Van Pelt
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
- Contacteer:
Suiker verbruik.
Goeie dag,vrienden.
Ik heb een vraag.
Ik heb 5 volken klaar gemmakt voor de winter op de volgende manier:
Een 5 cm.dikke plaat Styrofoam(erg dicht) op de grond. Daarop een raam van 9cm.dik hout. Op dit raam staan de kasten. Met het zelfde insulatie materiaal er omheen.Tegen de kasten aan. In de ruimte die ontstaat door de 9cm hoge rand ligt een verwarmings kabel met thermostaat. Die houdt de ruimte onder de kastem op 4C. De kasten hebben een bodem van gaas,
Nu de vraag: Hoeveel zullen bijen eten op een temperatuur van 4C.?
Ik heb een kennis in een andere provincie, die op deze manier kleine volkjes van 2 ramen,met 2 ramen honing overwintert. Dan op de eerste warmere dag in laat Februari of Maart,gaat hij stuifmeel en honing voeren.En draait hij de thermostaat op tot 13-15C.
De koninginen gaan dan leggen en hij heeft vroeg in het voorjaar kasten vol met jonge bijen. Maar ik weet niet hoeveel de bijen nu eten. Op 4 C is er niet veel activiteit en eten ze waarschijnlijk niet veel. DAT HOOP IK!
Enig idee?
Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.
Ik heb een vraag.
Ik heb 5 volken klaar gemmakt voor de winter op de volgende manier:
Een 5 cm.dikke plaat Styrofoam(erg dicht) op de grond. Daarop een raam van 9cm.dik hout. Op dit raam staan de kasten. Met het zelfde insulatie materiaal er omheen.Tegen de kasten aan. In de ruimte die ontstaat door de 9cm hoge rand ligt een verwarmings kabel met thermostaat. Die houdt de ruimte onder de kastem op 4C. De kasten hebben een bodem van gaas,
Nu de vraag: Hoeveel zullen bijen eten op een temperatuur van 4C.?
Ik heb een kennis in een andere provincie, die op deze manier kleine volkjes van 2 ramen,met 2 ramen honing overwintert. Dan op de eerste warmere dag in laat Februari of Maart,gaat hij stuifmeel en honing voeren.En draait hij de thermostaat op tot 13-15C.
De koninginen gaan dan leggen en hij heeft vroeg in het voorjaar kasten vol met jonge bijen. Maar ik weet niet hoeveel de bijen nu eten. Op 4 C is er niet veel activiteit en eten ze waarschijnlijk niet veel. DAT HOOP IK!
Enig idee?
Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.
Re: Suiker verbruik.
Geen idee, je bent lekker aan 't knutselen, zet er een weegschaal onder, kun je het per dag aflezen.Cor Van Pelt schreef:Goeie dag,vrienden.
Ik heb een vraag. Enig idee?
Groeten, Willem 

- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Zover ik weet zijn we in Nederland gewend om volken die tien broedkamerramen - van de spaarkast - bezetten in te winteren met ongeveer 10 kilo suiker. Deze hoeveelheid is in de handel verkrijgbaar in kannen en emmers. Dat moet echt voldoende zijn. Ik heb nog nooit een verhongerd volk gehad. Het verbruik zal zeker stijgen bij felle kou. Dan zullen de bijen meer moeten verbranden om zich warm te houden. Maar als je de temperatuur op 4 graden celsius houdt, dan kan ook dat geen probleem zijn.
We kunnen eigenlijk pas echt antwoord geven als je vertelt hoe groot de volken ongeveer zijn en hoeveel suiker je ze gevoerd hebt.
Groet,
Bart
We kunnen eigenlijk pas echt antwoord geven als je vertelt hoe groot de volken ongeveer zijn en hoeveel suiker je ze gevoerd hebt.
Groet,
Bart
Als de temperatuur een maand lang bij 4° C blijft en de bijen onverstoord in tros blijven zitten, ligt het maandverbruik bij de 400 gram.
Bij meer activiteit wordt dat al snel 800 gram. In februari bij de nieuwe broedaanzet zitten ze al boven de 1.5 kg/maand.
(verbruik van goed wintervolk op min 7 ramen dadant in ïsolatiekasten).
Bij meer activiteit wordt dat al snel 800 gram. In februari bij de nieuwe broedaanzet zitten ze al boven de 1.5 kg/maand.
(verbruik van goed wintervolk op min 7 ramen dadant in ïsolatiekasten).
-
- Contacteer:
Cor,
jammer genoeg kan ik de on-line geplaatste oude "Groentjes" niet meer vinden (ook verdwenen met dit nieuwe forum
).
Maar in die Groentjes zijn, zeker over een periode van 10 jaar, maandelijks de gegevens gepubliceerd over temperatuur, dracht, volksgrootte, nectar/honing aanvoer en ook voergebruik. En dan nog van diverse bijenstanden verdeeld over Nederland.
Als jij deze gedigitaliseerde Groentjes nog kan vinden, dan zal je in die berichten alle informatie vinden die je nodig hebt.
mvrgr,
Els
jammer genoeg kan ik de on-line geplaatste oude "Groentjes" niet meer vinden (ook verdwenen met dit nieuwe forum

Maar in die Groentjes zijn, zeker over een periode van 10 jaar, maandelijks de gegevens gepubliceerd over temperatuur, dracht, volksgrootte, nectar/honing aanvoer en ook voergebruik. En dan nog van diverse bijenstanden verdeeld over Nederland.
Als jij deze gedigitaliseerde Groentjes nog kan vinden, dan zal je in die berichten alle informatie vinden die je nodig hebt.
mvrgr,
Els
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
dat is een zeer moeilijke vraag voor ons, hier in NEDERLAND isoleren we de kasten meestal niet en ons weerpatroon is totaal anders dan jij hebt in ALBERTA.
Volgens mij moet je deze vraag neerlegen bij je colega´s in ALBERTA die hun volken op deze manier overwinteren.
Het klakeloos overnemen van informatie van de andere kant van de wereld waar anders wordt gewerkt en zeker het klimaat totaal verschilend is, heeft een grote kans om tot misluking te lijden.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Volgens mij moet je deze vraag neerlegen bij je colega´s in ALBERTA die hun volken op deze manier overwinteren.
Het klakeloos overnemen van informatie van de andere kant van de wereld waar anders wordt gewerkt en zeker het klimaat totaal verschilend is, heeft een grote kans om tot misluking te lijden.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Albert Stoter
- Contacteer:
Ze zijn nog steeds op de oude plaats, en te vinden via http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... sinds_1898 , maar helaas heeft medio vorig jaar ook op die oude plaats het virusmonster toegeslagen (je krijgt dus voortdurend virusmeldingen). Vervolgens is toen wel versneld de nieuwe forumsoftware in de lucht gebracht (die beter te beveiligen is), maar is er (nog) niets aan de Groentjes gedaan. Hier komt wel een oplossing voor.Els Kleijnendorst schreef:jammer genoeg kan ik de on-line geplaatste oude "Groentjes" niet meer vinden (ook verdwenen met dit nieuwe forum).
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik ben er vrijwel zeker van dat ( eind jaren 80 ? ) er op de toenmalige Ambrosius hoeve onderzoek gedaan is naar overwinteren van kleine volken onder een constante temperatuur .
Misschien dat er nog ergens informatie over te vinden is .
Jaap v P
Misschien dat er nog ergens informatie over te vinden is .
Jaap v P
Kastgewichten en andere condities worden in België al jaren op verschillende plaatsen geregistreerd.
De gegevens van de laatste maand in het plaatsje Aubel bv. vind je op : http://www.cari.be/balances/4Z51/30d/
Het gaat daar om houten Dadant kasten.
Cor, wat dichter bij huis : http://www.honeybeeworld.com/diary/2009/diary111009.htm
Hier worden ook al een tijdje gewichten bijgehouden. Op de grafiekjes klieken (linkerschaal in pounds en °C, rechterschaal in pounds).
Voor de geïnteresseerden : bekijk de grafiek op 23/11/2009 eens, dan zie je de reactie van het volk op de oxaaluurbehandeling van enkele dagen eerder (blauwe lijn).
De gegevens van de laatste maand in het plaatsje Aubel bv. vind je op : http://www.cari.be/balances/4Z51/30d/
Het gaat daar om houten Dadant kasten.
Cor, wat dichter bij huis : http://www.honeybeeworld.com/diary/2009/diary111009.htm
Hier worden ook al een tijdje gewichten bijgehouden. Op de grafiekjes klieken (linkerschaal in pounds en °C, rechterschaal in pounds).
Voor de geïnteresseerden : bekijk de grafiek op 23/11/2009 eens, dan zie je de reactie van het volk op de oxaaluurbehandeling van enkele dagen eerder (blauwe lijn).
-
- Contacteer:
Hallo Cor,
Ik denk dat je geknutsel geen enkele zin heeft en alleen je energie rekening onnodig verhoogt.
Bijenvolken kruipen bij veel kou lekker in een tros, broeden bijna niet meer en gebruiken slechts energie om te overleven, een gezond bijenvolk overwinterd dan juist goed.
Droge vrieswinters zijn veel beter dan kwakkelwinters.
4 graden celcius onder de kast zou bij insneeuwen wel eens kunnen veroorzaken dat de bodem ingeijst wordt.
De sneeuw smelt op afstand en wordt ijs, maar je collega heeft daar ervaring mee???
Persoonlijk zou ik zorgen voor een beschutte opstelling van de kasten, windschut, al denk ik dat dat vooral belangrijk is voor als bijen uitvliegen en zo weer normaal de kast in kunnen komen.
Jullie hebben daar extreme winters met veel sneeuw en lage temperaturen, maar sneeuw laat lucht door en isoleert.
Ik denk dat dat voldoende is.
Wat moeten de imkers met honderden volken dan wel niet in Canada?
Ik denk dat een wat hogere opstelling van de kast voldoende is, zodat de gaasbodem vrij blijft.
Dirk
Ik denk dat je geknutsel geen enkele zin heeft en alleen je energie rekening onnodig verhoogt.
Bijenvolken kruipen bij veel kou lekker in een tros, broeden bijna niet meer en gebruiken slechts energie om te overleven, een gezond bijenvolk overwinterd dan juist goed.
Droge vrieswinters zijn veel beter dan kwakkelwinters.
4 graden celcius onder de kast zou bij insneeuwen wel eens kunnen veroorzaken dat de bodem ingeijst wordt.
De sneeuw smelt op afstand en wordt ijs, maar je collega heeft daar ervaring mee???
Persoonlijk zou ik zorgen voor een beschutte opstelling van de kasten, windschut, al denk ik dat dat vooral belangrijk is voor als bijen uitvliegen en zo weer normaal de kast in kunnen komen.
Jullie hebben daar extreme winters met veel sneeuw en lage temperaturen, maar sneeuw laat lucht door en isoleert.
Ik denk dat dat voldoende is.
Wat moeten de imkers met honderden volken dan wel niet in Canada?
Ik denk dat een wat hogere opstelling van de kast voldoende is, zodat de gaasbodem vrij blijft.
Dirk
dertiende