Vogelschade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Vogelschade

Bericht door Bart de Coo » ma 13 dec 2010, 10:16

Is er nou echt niets te doen tegen vogels die in de winter je bijen belagen?

Ik weet dat dit onderwerp vaker besproken is, maar ik kan me geen concrete oplossingen en antwoorden herinneren.

Ik sta met mijn bijen op een verenigingsstal. Verreweg de meeste kasten zijn spaarkasten. Maar er staan twee minipluskastjes van piepschuim tussen en drie korven. Eén van deze minipluskastjes heeft inmiddels als de nodige schade opgelopen door hamerende vogelsnaveltjes, evenals twee van de drie korven. Bij één van de twee zitten de vogels zelfs aan de zijkant te rammen, dus ver bij het vlieggat vandaan.

En het is nog maar december... Hoe groot zal de schade de komende maanden nog worden? En dan nog afgezien van de materiële schade. Denk ook eens aan de permanente onrust die de vogels op die manier veroorzaken. Grmbl.

Echt niemand die nou eens met het ei van Columbus komt aanbanjeren? Netten spannen? Een vogelverschrikker plaatsen? Ik weet het echt niet, maar ik maak me wel een beetje zorgen.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door Oude Essink » ma 13 dec 2010, 10:29

een net erover, zodat zij niet kunnen "landen" schrikt het gevogelte af.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door m.kolsters. » di 14 dec 2010, 17:14

Dag Bart je kan voor de bijen hal een net hangen en als de leden dat niet willen kan je om de kast of korf vogelgaas buigen op afstand.
Tinus Kolsters

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door Eugeen » di 14 dec 2010, 20:05

Wat dacht je van een bezoekje aan een Ikea? http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/44361010. Koop wel een klamboe die niet geïmpregneerd is met een insecticide. Met een spijker bevestig je het net boven je kast en met een duimspijkertje kun je de voorkant wat omhoog heffen en zorg je dat de vliegopening vrij blijft. Dit lijkt mij een vrij luxueus slaapvertrek, een koningin waardig. :)

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door Huitema » di 14 dec 2010, 21:46

Ik had vorig jaar ook last van een picus viridis. Ik heb mijn imkerjack wat opgevuld en zodanig opgehangen dat het leek alsof de imker druk aan het werk was. Geen specht meer gezien.

Succes!

Rugeo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door Rugeo » di 14 dec 2010, 21:53

Bart,
Wat ik al eens gehoord heb van een imker was dat oude CD's of DVD's aan een dun touwtje hangen aan de voorkant van de bijenhal zou helpen.
Als die vrij rond kunnen draaien zou er een weerspiegeling ontstaan die de vogels zou afschrikken!
Dat zou overdag de vogels weghouden van de bijenhal en zo de schade beperken(hoop ik,wel oppassen voor de knaagdieren
tijdens de winter want die gaan ook graag in de kasten(warm en voedsel aanwezig).

Groeten
Rudi

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door marcv » di 14 dec 2010, 22:28

Ik herinner mij ergens gelezen te hebben dat alle afschrikmiddelen slechts tijdelijk helpen.
Na flinke gaten in mijn DBplus (bijna 4 cm diep maar dus nog niet erdoor!) heb ik over alle kasten bogen van betonijzer gezet en daarover de tuinnetten gespannen. Dezelfde bogen en netten die in de zomer in de groententuin de vogels van pas gezaaide percelen houden...
Ik vraag mij wel af of de netten ook voor de bijen een probleem vormen als het plots warmer zou worden? De mazen zijn ongeveer 2 a 3 cm dus in principe moeten ze erdoor kunnen?

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door Jeroenvt » di 14 dec 2010, 22:30

Rugeo schreef:Bart,
Wat ik al eens gehoord heb van een imker was dat oude CD's of DVD's aan een dun touwtje hangen aan de voorkant van de bijenhal zou helpen.
Als die vrij rond kunnen draaien zou er een weerspiegeling ontstaan die de vogels zou afschrikken!
Doet mijn vrouw ook op de moestuin.

Overigens als je aan netten begint, wel groene, die zwarte zien de vogels niet en blijven ze in vastziten. Gaas is beter.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door Wim Joosten » wo 15 dec 2010, 09:39

Ik gebruik over mijn bessen een blauw net. De kleinere vogeltjes komen er wel doorheen en doen zich tegoed aan de bessen. De grotere vogels, zoals merels en spreeuwen, de grote veelvraat dus, komen er niet door.
Jij hebt je kasten in een boomrijke omgeving staan, dus houdt er rekening mee, dat je dan ook veel blad op het net zal krijgen.
Ik heb die cd's en dvd's ook gebruikt. Het werkt even maar daarna trekken de vogels zich er niets meer van aan. Bovendien schilfert na verloop van tijd (ong. 3 mnd) de reflecterende laag er van af.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vogelschade

Bericht door Bart de Coo » vr 17 dec 2010, 23:32

Dank voor de tips mensen.

Ik was in de namidag even op de stal om wat vlechtspullen te halen. Natuurlijk weer even gekeken of de schade groter was geworden. Ja, helaas. In het minipluskastje zit inmiddels een gaatje :evil: . Ik heb om het kastje heen een lege spaarkast gezet. De korven leken verder ongemoeid te zijn gelaten. Ik zal eens wat tips in overweging nemen.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten