Ik lees meer en meer de term van ; niet behandeld " . Ik wil hierop aanmerken dat in de jaren '60 van de vorige eeuw de bijen niet behandeld werden ( waren er ook geen mijten ) dat noem ik onbehandeld . De beginneling echter denkt dat geen behandeling ook daadwerkelijk niets doen betekend en daar moeten wij denk ik heel voorzichtig mee zijn , er zijn vele mogelijkheden om iets te doen zonder dat men direct chemisch geproduceerde stoffen gebruikt, maar noem ik wel een behandeling .
Jij noemt ; Varroa’s verdelgen is op zijn minst ook bijen pesten." Is mijn vraag Varroa niet behandelen ,wat dat is ???? ( De Imkerij behoort in Nederland bij de veterinaire dienst ) en mag dan DIERENMISHANDELING genoemd worden .
Ik citeer ;
Niet alleen het voedselaanbod aan drachtplanten is belangrijk, ook het behoud van dat stuifmeel in de kast is belangrijk (geen pollenvangers voor commercieel gebruik, geen stuifmeelramen verwijderen, gecombineerd imkeren met broedbeperking, late inwintering, goede kasten zonder beschimmelde voorraden…). De volledige imkerwijze werd er hier op afgestemd om het hen zo natuurlijk en goed mogelijk te maken.
Ik denk dat je ook een behoorlijk stuk grond moet hebben , want een goede Bijenweide voor zo'n 50 volken kom je al snel op een permanente inzaai van een Ha of 25 te zitten met een grote diversiteit aan bloemen of planten .
Jij geeft aan dat het bijna een doodzonde is om stuifmeel af te vangen of te verwijderen , nou ik geef je te doen dat je ramen zo vol komen te zitten dat er geen ruimte voor broed meer aanwezig is .
Jij noemt beschimmelde vooraden in je kasten , heb je te groot ingewinterd , of je volk is niet gezond .
Ik citeer verder ;
Het verbeteren van het voedselaanbod is evenwel een langere en moeilijkere weg dan het toedienen van een middeltje tegen een kwaal. Het gebruik of het in stand houden van die middeltjes is daarom voor velen vooral gemakzucht, tijdgewin, gebrek aan een bredere visie, commerciële redenen (producenten van middeltjes en toestellen) of redenen van geldgewin of faam (subsidiestroom naar onderzoeken ).
Laat ik nu blij zijn dat er hier landeigenaren zijn die voor geldgewin bloemen zaaien , want niemand zaait een gewas ( ook geen groenbemester )zonder vooruit te kijken om er zijn voordeel mee te doen .
Tot slot
Jij stelt dat de grote oorzaak van alle ellende veroorzaakt wordt door het voedsel tekort , en gebrek aan diversiteit van stuifmeel . Resteert mij nog één vraag ;
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dat ik géén verdwijnziekte heb , en mijn buurman ( 500) meter verder elk jaar , terwijl hij het zelfde aanbod aan nectar en stuifmeel heeft en wel 60-80 % van zijn volken in moet leveren aan de verdwijnziekte ?????..
P.S. de witte vlekken op het raat is geen schimmel maar wit stuifmeel .
Jaap v P