Nog maar een keer de varroalade

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Jaap v.Popering » za 18 dec 2010, 15:37

Marc . Ik ben besloten om toch een keer te reageren op je tirade van tekortkomingen in verband met de verdwijnziekte in de Imkerij .

Ik lees meer en meer de term van ; niet behandeld " . Ik wil hierop aanmerken dat in de jaren '60 van de vorige eeuw de bijen niet behandeld werden ( waren er ook geen mijten ) dat noem ik onbehandeld . De beginneling echter denkt dat geen behandeling ook daadwerkelijk niets doen betekend en daar moeten wij denk ik heel voorzichtig mee zijn , er zijn vele mogelijkheden om iets te doen zonder dat men direct chemisch geproduceerde stoffen gebruikt, maar noem ik wel een behandeling .
Jij noemt ; Varroa’s verdelgen is op zijn minst ook bijen pesten." Is mijn vraag Varroa niet behandelen ,wat dat is ???? ( De Imkerij behoort in Nederland bij de veterinaire dienst ) en mag dan DIERENMISHANDELING genoemd worden .

Ik citeer ;
Niet alleen het voedselaanbod aan drachtplanten is belangrijk, ook het behoud van dat stuifmeel in de kast is belangrijk (geen pollenvangers voor commercieel gebruik, geen stuifmeelramen verwijderen, gecombineerd imkeren met broedbeperking, late inwintering, goede kasten zonder beschimmelde voorraden…). De volledige imkerwijze werd er hier op afgestemd om het hen zo natuurlijk en goed mogelijk te maken.


Ik denk dat je ook een behoorlijk stuk grond moet hebben , want een goede Bijenweide voor zo'n 50 volken kom je al snel op een permanente inzaai van een Ha of 25 te zitten met een grote diversiteit aan bloemen of planten .

Afbeelding


Jij geeft aan dat het bijna een doodzonde is om stuifmeel af te vangen of te verwijderen , nou ik geef je te doen dat je ramen zo vol komen te zitten dat er geen ruimte voor broed meer aanwezig is .
Jij noemt beschimmelde vooraden in je kasten , heb je te groot ingewinterd , of je volk is niet gezond .

Ik citeer verder ;
Het verbeteren van het voedselaanbod is evenwel een langere en moeilijkere weg dan het toedienen van een middeltje tegen een kwaal. Het gebruik of het in stand houden van die middeltjes is daarom voor velen vooral gemakzucht, tijdgewin, gebrek aan een bredere visie, commerciële redenen (producenten van middeltjes en toestellen) of redenen van geldgewin of faam (subsidiestroom naar onderzoeken ).


Laat ik nu blij zijn dat er hier landeigenaren zijn die voor geldgewin bloemen zaaien , want niemand zaait een gewas ( ook geen groenbemester )zonder vooruit te kijken om er zijn voordeel mee te doen .

Tot slot

Jij stelt dat de grote oorzaak van alle ellende veroorzaakt wordt door het voedsel tekort , en gebrek aan diversiteit van stuifmeel . Resteert mij nog één vraag ;

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dat ik géén verdwijnziekte heb , en mijn buurman ( 500) meter verder elk jaar , terwijl hij het zelfde aanbod aan nectar en stuifmeel heeft en wel 60-80 % van zijn volken in moet leveren aan de verdwijnziekte ?????..

P.S. de witte vlekken op het raat is geen schimmel maar wit stuifmeel .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Bart de Coo » za 18 dec 2010, 19:11

Ik denk dat we allemaal de neiging moeten onderdrukken om op grond van onze eigen, beperkte ervaringen algemeen geldende conclusies te trekken. Daar hebben we onderzoekers voor. Die hebben toch wat meer overzicht.

Verder zijn de verbanden die men op de eigen stand meent waar te nemen meestal allerminst logisch. Zo had ik dit jaar een matige augustusdracht. Ik verwacht goed te gaan uitwinteren. Kan ik nu beweren: 'Als er een matige augustusdracht is, dan winter ik goed uit'? Natuurlijk niet. Wat jij voor een verband aanziet, hoeft helemaal geen verband te zijn. Onderzoekers proberen uit alle macht dit soort fouten uit hun onderzoeken te weren. Niet altijd met succes natuurlijk, maar toch luister ik graag naar ze.

Verder vind ik één opmerking van Jaap vooral verstandig: je kunt het achterwege laten van een behandeling ook en met evenveel recht beschouwen als bijen pesten.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door marc » za 18 dec 2010, 20:24

Dag Jaap,
Ik benijd je als ik al die beelden van bloemenvelden zie die je op het forum plaatst. Het getoonde stuifmeelraam is daarvan een mooi resultaat. Veel daarvan zijn ook nazomervelden en dus ideaal voor de winterbijen. Ik las ook ergens van je dat je niet te vroeg inwintert zoals velen, allemaal positieve punten. Je goede uitwintering heeft daar zeker mee te maken. Al zie jij vooral je varroabehandelingen als de grootste aandeelhebber hierin !
Misschien liggen onze redenen van succes bij de uitwintering dichter bij elkaar dan je denkt.

Ik zit hier in een landelijk gebied, een vruchtbare landbouwstreek met vooral veel fruit (voorjaar : pruim, peer, kers, appel…; later : bessensoorten, braam, framboos… +/- 300 Ha binnen drachtgebied), enkele oude kasteelparken (+/- 40 Ha) en heel wat natuurgebied (+/- 75 Ha).
Ik ben hier ook bijna alleen (nog 1 imker met 6 volken op 2 km). Voor mij lag de nadruk vooral op nazomer- en najaar drachtverbetering (en dat is zo voor de meeste imkers) voor de vorming van sterke winterbijen. Buiten de specifieke boomsoorten en struiken die er hier nu in overvloed staan en elk jaar beter worden, hadden de thuisvolken dit jaar +/- 30 Ha mosterd en +/- 12.5 Ha phacelia als groenbemester op de velden, dank zij de samenwerking met de landbouwers (dit binnen een straal van 1 km !). Ze hebben deze dit jaar bevlogen van begin september tot half november (sommige jaren zelfs tot in december) + nog andere laatbloeiers.

Het vergelijk met je buur is van hieruit niet te beoordelen. Sinds mijn bezoek aan veel imkers heb ik niet gauw de neiging om de situatie van imkers dicht bij elkaar nog als identiek te beschouwen.
De hygiëne en de inzet van imkers voor hun bijen heeft me daarvoor al te veel verrast (ook in negatieve zin). Ook de wijze van imkeren en alle tussenkomsten (kasten en hun onderhoud, volledige honingafname, late honingafname, inwintering, reist hij ?, vangt hij pollen af?…) kunnen zeer verschillend zijn en in dit geval nadelig voor zijn bijen.
Ik weet niet of je buur ook tegen varroa behandelt maar als dat zo is, heb je je dan al eens afgevraagd waarom dat bij hem dan geen goed resultaat oplevert ?

Verder wat losse antwoorden op je reactie :
- als ik het heb over behandelen bedoel ik uiteraard varroa-behandelen
- ‘varroa niet behandelen = dierenmishandeling’ --- ik ben erin geslaagd een omgeving te scheppen zodat ik kan kiezen voor het minst erge
- ‘overvolle stuifmeelramen, geen plaats voor broed’ --- kan natuurlijk ook een probleem zijn, wat ben je met stuifmeel zonder plaats voor broed en winterbijen ?
- ik heb geen beschimmelde voorraden in de kasten, dat moet inderdaad vermeden worden
- met de ‘commerciële redenen’ doelde ik op de producenten van al de varroamiddeltjes en de toestellen waarmee ze worden toegediend. Er leven ondertussen al heel wat firma’s van varroamiddelen. Bayer gaat ons binnenkort zijn nieuw wondermiddel tegen varroa voorschotelen, ongetwijfeld met alle bijbehorende publiciteit en sponsorgeld voor onderzoekers, want varroa is vijand nr. 1

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 dec 2010, 14:36

Marc

Het lag niet in mijn bedoeling om meerdere keren te reageren , maar het een lokt het ander uit .

Ik loop ( of zit ) al langere tijd met de gedachte over de diverse mogelijkheden , Ik ben geen onderzoeker enkel een ervaren imker , wanneer mijn gedachtengang niet goed zijn lees ik dat wel weer .

Ik heb deze ervaring al meer geschreven , maar toch . Wanneer je Bijen plaatst in een afgesloten ruimte en de stuifmeel reserve raakt op , dan stop de Koningin met het leggen van eitjes , hang je een raam stuifmeel in , begint zij weer .

Wanneer je dan in een streek woont waar na half Julie niet veel stuifmeel meer te halen is , zal na een bepaalde tijd de Koningin ook stoppen . Mij is niet bekend of dan de laatst geboren Bijen ( zonder stuifmeel opgekweekt ) een erg lange levensduur te wachten staat . Het gevolg zal waarschijnlijk zijn dat er te weinig ( gezonde ) winter bijen geboren worden , omdat in de vroege lente het eerste aanbod van stuifmeel zich pas aandient ( en geen Bijenbrood ) aanwezig is , de zomer Bijen de kasten zullen verlaten om dood te gaan , en een ( bijna ) lege kast of zwak volkje zal overblijven . ( Verdwijnziekte ??? )

Bij ons is stuifmeel voldoende voorradig ,is dus geen enkel probleem . De laatste tijd lees je vaak dat zich in de sterkste volken , het hoogste aantallen mijten kunnen ontwikkelen . Het gevolg , ik heb mijten in overvloed met bijbehorende virussen . Wanneer ik niet adequaat mijn Varroa bestrijd , lopen in de herfst mijn Bijen massaal de kast uit zonder vleugels , met als gevolg lege kasten ( Verdwijnziekte ???)

Wat mijn buurman betreft is mij ( en hem ) bekend wat hij niet goed doet , maar daar schrijf ik niet meer over . Wat je ook doet of waarmee je de mijten ook wil bestrijden , doe het op tijd ( Een gezegde van mij )( vandaag is te vroeg en overmorgen kun je te laat zijn )

Dan heb je het nog over de producenten van de varroamiddeltjes .

Dan is jou zeker de SCHANDE aangaande de toelating destijds van Periziene niet bekend ???

Er was een middel ( wij zullen het xx noemen ) op de markt en de prijs was enkele guldens per liter .
Er waren diverse middelen getest waaronder xx maar ook ......., maar enkel xx was geschikt , omdat dit uit de handel genomen kon worden , in andere flesjes ,met nieuw etiket gedaan , maar nu was de prijs ongeveer met een factor van honderd verhoogt . Van ......... waren de resultaten ook goed , maar daarmee was dit foefje niet uit te halen , en dus nu nog ongeschikt ( nooit getest . ) de papierversnipperaar deed zijn werk . ( NIET gebruiken want is voor iet anders gemaakt ) :roll: ( sorry zit in het verkeerde flesje :lol: )

En het aangediende middel zal daarom ook linksom of rechtsom door de Imkerij moeten worden betaald .

He He .... Over sommige uitspraken doe ik verder geen mededeling meer en zal daar ook niet op in gaan .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 19 dec 2010, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jorritjonkers
Berichten: 4
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 11:08
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door jorritjonkers » zo 19 dec 2010, 14:56

Ik heb vorige week met een collega beginnend imker bekeken wat het resultaat was van de winterbehandeling de week daarvoor. Van onze twee kasten was er één met vijf mijten op de lade en de andere met naar schatting 500 of meer. Toch nuttig geweest. Bovendien stelt het behandelen op zich niets voor. Het is zo gebeurt. Vandaag heb ik mijn andere kast met BeeVital Hive Clean behandeld. Ik had zo gauw geen suikerwater- oxaalzuur oplossing voorhanden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Jorrit

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door marc » zo 19 dec 2010, 15:45

Ik denk dat we elkaar niet tegenspreken Jaap.
Sommige multinationals zijn met al hun pesticides mede-verantwoordelijk voor de voedselarmoede voor insecten op veel plaatsen.
Ze hebben nu ook de wanhopige imkers gevonden, een gemakkelijke doelgroep en afzetmarkt om weer nieuwe producten aan te verkopen (Bayer, Basf.....).
Ze hebben eraan verdiend om de problemen te veroorzaken, nu gaan ze er nog aan verdienen om ze 'op te lossen'.
Het is een gevaarlijk situatie want die heren weten verdomd goed hoe ze hun producten aan de man moeten brengen (in sponsoren van onderzoeken o.a. zijn ze erg bedreven).
Van 1 zaak weten zij gelukkig veel minder af dan wij en dat is het verzorgen en omgaan met bijen, laat hen u niet dicteren wat onze bijen nodig hebben.
In tijden van over-informatie van overal, is het aan de imker om de bomen nog tussen het bos te zien en een taak van de bonden om meerdere pistes open te laten.
Misschien een wens aan iedereen voor 2011 ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten