Tegenwoordig is een imker die zijn bijen in putje winter niet gepest heeft met oxaaldruppels, in de ogen van Wur en vele anderen, geen echt (goed) imker!
Dit is een klassiek voorbeeld van de 'stromanredenering'. Dit hebben noch die andere imkers, noch bijen@wur ooit beweerd. Om alle twijfel weg te nemen, is het misschien verstandig om even hardop te zeggen dat ik Marc, en wellicht velen met mij, beschouw als een voortreffelijk imker met een groot hart voor de bijen. Toch zou ik hem van harte willen aanbevelen om de bijen 's winters even te behandelen. Het is namelijk een heel kleine moeite en de verstoring die je veroorzaakt valt reuze mee. Afgezien daarvan zijn de effecten en gevolgen van deze behandeling uitputtend onderzocht, onder andere door bijen@wur.
Zo had het Dierense verenigingetje afgelopen woensdag een kleine bijeenkomst georganiseerd, waarbij een aantal imkers de kunst van de winterbestrijding demonstreerde. De imkers die hier geen ervaring mee hadden, konden zo mooi de kunst even afkijken. Vervolgens konden zij wat spullen mee naar huis nemen om hun volken ook te behandelen.
Het viel mij op hoe makkelijk de onervaren imkers overtuigd waren. Je opent de kast, de bijen blijven rustig zitten waar ze zitten, althans in spaarkasten en in korven - niet in lattenkasten-, je bedruppelt ze even en je doet de kast weer dicht. In de tussentijd zijn er zegge en schrijve 30 seconden verstreken. 'Is dat alles?', klonk het in koor. Vóór en ná de behandeling laat je de bijen volstrekt met rust; dat spreekt. Tussen 1 oktober en 1 april heb je volstrekt niets in je volken te zoeken, afgezien van de oxaalzuurbehandeling dan.
Overigens een fantastisch 2011 gewenst. Ik heb vanmorgen appelbeignets staan bakken. Ze zijn heerlijk.
Groet,
Bart