oxaalzuur gedruppeld maar nu een probleem...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marc
Contacteer:

Re: oxaalzuur gedruppeld maar nu een probleem...

Bericht door marc »

jasper-k schreef:kijk dat zou ik ook leuk, erg gemakkelijk en bovenal rustgevend vinden...
Leuk en rustgevend wel maar om niet te hoeven behandelen moet je er wel meer voor doen dan je denkt, dus zeker niet 'erg gemakkelijk'.
Tegenwoordig is een imker die zijn bijen in putje winter niet gepest heeft met oxaaldruppels, in de ogen van Wur en vele anderen, geen echt (goed) imker !
Ik ken maar één handeling die in wintertijd echt nodig is voor de bijen en dat is een bijenboom of -struik bijplanten voor het volgende jaar (liefst meerdere).
Een winter zonder bijplanting is een verloren jaar.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Tegenwoordig is een imker die zijn bijen in putje winter niet gepest heeft met oxaaldruppels, in de ogen van Wur en vele anderen, geen echt (goed) imker!
Dit is een klassiek voorbeeld van de 'stromanredenering'. Dit hebben noch die andere imkers, noch bijen@wur ooit beweerd. Om alle twijfel weg te nemen, is het misschien verstandig om even hardop te zeggen dat ik Marc, en wellicht velen met mij, beschouw als een voortreffelijk imker met een groot hart voor de bijen. Toch zou ik hem van harte willen aanbevelen om de bijen 's winters even te behandelen. Het is namelijk een heel kleine moeite en de verstoring die je veroorzaakt valt reuze mee. Afgezien daarvan zijn de effecten en gevolgen van deze behandeling uitputtend onderzocht, onder andere door bijen@wur.

Zo had het Dierense verenigingetje afgelopen woensdag een kleine bijeenkomst georganiseerd, waarbij een aantal imkers de kunst van de winterbestrijding demonstreerde. De imkers die hier geen ervaring mee hadden, konden zo mooi de kunst even afkijken. Vervolgens konden zij wat spullen mee naar huis nemen om hun volken ook te behandelen.

Het viel mij op hoe makkelijk de onervaren imkers overtuigd waren. Je opent de kast, de bijen blijven rustig zitten waar ze zitten, althans in spaarkasten en in korven - niet in lattenkasten-, je bedruppelt ze even en je doet de kast weer dicht. In de tussentijd zijn er zegge en schrijve 30 seconden verstreken. 'Is dat alles?', klonk het in koor. Vóór en ná de behandeling laat je de bijen volstrekt met rust; dat spreekt. Tussen 1 oktober en 1 april heb je volstrekt niets in je volken te zoeken, afgezien van de oxaalzuurbehandeling dan.

Overigens een fantastisch 2011 gewenst. Ik heb vanmorgen appelbeignets staan bakken. Ze zijn heerlijk.

Groet,

Bart
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dat hart voor bijen dat klopt, voor de rest doe ik niet meer dan anderen (niet behandelen, meer planten).

Ik zie daar geen stromanredenering in Bart, als o.a. Wur te pas en te onpas beweert dat de bijensterfte vooral ligt bij de imkers zelf omdat ze te oud zijn, niet goed onderricht over de hedendaagse imkerpraktijken (omdat ze niet goed behandelen tegen varroa) dan wil dat in mijn ogen zoveel zeggen als wat ik hierboven neerschreef.
Dat het een werkje van maar 30" is voor de imker en elke beginneling er snel mee weg is, daar zullen de bijen niet mee lachen.
Dat het een standaardimkermethode aan het worden is die ieder beginnend imker opgedrongen wordt, blijf ik geen goede zaak vinden (ook aan het staartje van 2010).

De vrije wil om te beslissen hoe iedereen met ziin bijen omgaat is een voornaam goed.
Laten we het jaar maar in vriendschap met elkaar afsluiten :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Us-TVg40ExM[/youtube]

Tot 2011.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

marc schreef:Tegenwoordig is een imker die zijn bijen in putje winter niet gepest heeft met oxaaldruppels, in de ogen van Wur en vele anderen, geen echt (goed) imker !

na 35 jaar imkeren luister ik naar ieders mening,
maar dit soort beweringen over hoe een andere bijen houd en of iemand anders geen goed imker is/zou zijn, met het bijbehorende waarde oordeel van wur of niet.

zal mij op zijn hollands gezegt;` aan mijn achterwerk oxyderen`,
of :´ze kunnen het stoppen waar het licht niet schijnt!
:whistle:

Advies is welkom maar komentaar is overbodige

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie