Ik heb met 24,5 kilo per volk ingewinterd. Na de eerste 10 kilo ben ik een maand voor een cursus weggeweest en leek alles weer grotendeels op te zijn bij terugkomst, maar ik ga er vanuit dat niet alles daarvan op was + die extra 14,5 kilo.
Bijna 25 kilo als inwintering is erg veel, maar uiteindelijk gaat het erom wat er aan voer over is tegen dat de winter komt.
In de zin is het goed dat je merkte dat die eerste tien kilo alweer snel op was. Want in veel streken in Nederland is het na de lindebloei echte armoe voor de bijen: wat je dan voert (of beter: dan als honing laat zitten) is niet voor de winter, maar voor de nazomer zelf.
Aan die overige 15 kilo kun je in principe genoeg hebben voor de winter.
Die bovenste BK was toen voor mij onmogelijk nog op te tillen zo zwaar. Die indruk had ik nu niet, maar ik heb nu niet getild ik heb gekiept. Dat is anders. En zoveel ervaring met gewicht van een BK heb ik niet dat ik dat in kan schatten.
Gewicht voelen is lastig. Gewoon vaak oefenen, en dan ga je er feeling en geheugen voor ontwikkelen. Zelfs bij kiepen kan je dan het gewicht voelen.
Maar geloof me, een lege bak had je gemerkt.. daar wil ik Jaap graag gelijk in geven
Dan het zien, ik heb geen idee wat en hoe ik iets kan zien zonder dat de ramen eruit gehaald worden. Dat wil ik dan graag horen.
Je kan langs de ramen naar beneden kijken en de verzegeling zien, maar zelfs helemaal boven aan de zijkanten zie je de verzegelde honing opbollen.
Ik ga na alles hier gelezen te hebben er vanuit dat er in de bovenste BK voer zit, misschien minder dan destijds direct na het inwinteren omdat ze toen nog vlogen en dat opaten misschien. Ik heb het idee dat hij minder zwaar was dan toen hij niet te tillen was maar misschien nog zwaar genoeg om er voer in te hebben….
En misschien zeg ik nu wel onzin.
Nee hoor, je slaat de spijker op de kop
Een van mijn kasten is natuurbouw. Ik heb al eerder geschreven dat ze de raten steeds aan elkaar bouwen. Het is dan ook erg lastig om in de straatjes te kijken.
Ik heb ook natuurbouw op 35 mm, maar er blijft altijd voldoende bijenruimte over! Hier en daar zit een dwarsverbindinkje voor de stevigheid of een bruggetje door raatwelving, maar de straatjes blijven zichtbaar op de onderplank - tenzij het rooster vol ligt met dode bijen.
Ik zag heel duidelijk bijen bovenin op 2 straatjes.
Een tros is in principe eivormig/rond, dus je ziet bovenin niet altijd de volle breedte. Dat kon je wel mooi zien op je foto's van het wasmulpatroon.
..maar er ligt maar een heel kort stukje was per straatje. Zitten ze daar dan ook of hebben ze daar even gegeten.
Maar als jij zegt dat er duidelijk te zien is dat ze op meer dan 2 straatjes zitten dan ben ik daar erg blij mee.
Hoe kouder het is, hoe compacter de tros en hoe minder beweging in de tros.
Zelfs een flink volk kan dan maar de halve lengte van de ramen bezetten, dus 'korte wasmulstraatjes' maken.
En nee ik volg hier geen internetcursus bijen houden. Ik heb een beginners cursus gevolgd, een bijengezondheidscursus, diverse lezingen bijgewoond, boeken gelezen en ik begin in januari met een koninginneteelt cursus (niet dat ik daar als beginner aan toe ben maar omdat ik wil leren). Dit is mijn eerste seizoen, ik ben een beginner, alles is nieuw voor mij. En ik zie jullie allemaal als mijn mentoren.
Goed zo, ga zo door, dan kom je er wel.
Astrid