zwermpje geschept :)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bjorn
Contacteer:

Re: zwermpje geschept :)

Bericht door Bjorn »

Sinds ik het zwermpje geschept heb is de koninging op bruidsvlucht gegaan. Groot was mijn vreugde dat ik de bijen stuifmeel zag aanbrengen en bij controle merkte dat er brias was.
Bij mijn laatste controle zag ik de koninging over het raampje lopen (er zijn nog maar 2 tegen elkaar liggende zijden uitgebouwd en het volkje is wel vernieuwd maar nog niet echt gegroeid) er er was enkel nog gesloten broed. Geen eitjes of larven meer,er komt ook geen stuifmeel meer binnen Wat kan er aan de hand zijn ? Ik vond ook dat er vrij weinig honing voorraadig was , er waren wel enkele verzegelde cellen maar niet veel. Ik ben daarom maar terug gestart met bijvoederen van suikerwater 1:1.

vriendelijke groeten
Bjorn
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door remolen »

alle uitgebouwde raten waren belegd? te weinig ruimte om meer te leggen ?
evt kan je het volkje versterken met een raam uitlopend broed van een ander volkje.
Groet Rene
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

Er was/is zeker nog voldoende plaats , de cellen van het reeds uitgekomen broed zijn al opgekuist door de bijen.
Het broed zat ook maar op 1 half raampje , het andere half is nu pas uitebouwd. uitgebouwde raampjes kan ik helaas niet bijhangen daar dit mijn aller eerste volkje is en enkel over ramen met kuntstraat beschik.

vriendelijke groeten

Bjorn
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

Ik ben 12 juli , toen ik gezien had dat er geen eitjes en larfjes meer waren , terug begonnen met suikerwater 1:1 te voeden en sinds gisteren zie ik terug stuifmeel aanbrengen. Kan het zijn dat de koninging sopt met leggen bij een drachtloze periode ?

vriendelijke groeten

Bjorn
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

Hallo Bjorn,
als ze honger hebben valt er weinig te doen dus doorgaan met kleine beetjes voeren dan stimuleer je het leggen.

Groet,

Jan Ritsma
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Bjorn schreef:Ik ben 12 juli , toen ik gezien had dat er geen eitjes en larfjes meer waren , terug begonnen met suikerwater 1:1 te voeden en sinds gisteren zie ik terug stuifmeel aanbrengen. Kan het zijn dat de koninging sopt met leggen bij een drachtloze periode ?

vriendelijke groeten

Bjorn

Bjorn, bij bepaalde rassen, zoals Carnica, wordt er bij weinig dracht minder broed aangemaakt of zelfs gestopt daarmee. Bij Carnica moet je er dus op letten, tenminste als je nog naar de heide wilt, dat je de koningin aan de leg houdt door dagelijks een beetje bij te voeren. Zo houdt je het volk op sterkte.
Buckfast blijft over het algemeen doorgaan met broed aanmaken en hier moet je dus op letten dat er door het vele broed geen voedseltekort op treed.
Met vriendelijke groet,
Wim
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bjorn schreef: sinds gisteren zie ik terug stuifmeel aanbrengen. Kan het zijn dat de koninging sopt met leggen bij een drachtloze periode ?

vriendelijke groeten

Bjorn

Als er geen stuifmeel in de kast meer voorradig is , stopt de koningin met het leggen van eitjes .
Van zodra er weer stuifmeel is ( of door het foerageren van stuifmeel of het inbrengen van een stuifmeelraam )
begint zij weer met het leggen van eitjes .

Jaap v P
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

Het volkje is er nog steeds :)
Ik heb het zo goed mogelijk proberen inwinteren (begonnen midden augustus ) maar door de grote van het volkje ging dit traag.(ik had ook nog geen uitgebouwde ramen dus moesten ze en ramen uitbouwen en dan het voeder opslagen)
Ik heb daarnet even gekeken via de plastic afdekplaat en op het zicht is er al een groot deel van de wintervoeding verbruikt.
Ook op de "luier" kon ik al enige tijd volgen dat er veel cellen ontzegeld werden. ( Veel mul).
Kan ik voederdeeg (vb apifonda ) opleggen als extra veiligheid of riskeer ik dan dat ze broed beginnen aanzetten?

Vriendelijke groeten

Bjorn
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hé Bjorn,
goede vraag!! :violin:

hennie oes
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Wat ik van mij van vroeger kan herrinneren is,dat borstplaat(of suikerdeeg) de bijen niet aanzet tot broeden en suikerwater daarintegen wel.
Daarom is het geschikt om in de winter te geven.(let wel als noodoplossing,niet als gewoonte)
Wat dat laatste betreft vind ik wel dat een ieder dat voor zichzelf moet uitmaken.
Petro
Plaats reactie