Oxaalzuur behandeling in de winter.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Oxaalzuur behandeling in de winter.

Bericht door Menno » zo 09 jan 2011, 18:23

Ik heb hier de afgelopen weken wat "gesprekken" langs zien komen over Oxaalzuur behandeling rond midwinter waarbij voor en tegenstanders het niet helemaal met elkaar eens werden. :wink:

Er waren een hoop argumenten voor (WUR-onderzoek en de bijbehorende theorie over het waarom behandelen nu),
die heel plausibel zijn en eigenlijk zouden moeten betekenen dat deze behandeling standaard onderdeel van de imker praktijk zouden moeten uitmaken.

Ik heb wel de indruk dat men het hier op het forum in principe wel eens is dat de winterbehandeling met oxaalzuur een nuttige bijdrage aan de gezondheid van de bijen is, alleen verschilt men vrij fundamenteel van mening over de hoeveelheid overlast die men de bijen in deze periode wil aandoen.

Ik zelf vind de argumenten over nodeloze verstoring en verbreken van de winterzegels van de kast ook zeer relevant,
en ik vind persoonlijk het druppelen bij -8C met open kast ook niet heel aantrekkelijk en eigenlijk heel barbaars naar mijn bijen toe :cry:

Ik vraag mij dus af waarom men zo fanatiek druppelt in Wageningen, en dit ook propageerd naar de imkerwereld toe,
en de eventuele andere mogelijkheden om oxaalzuur toe te dienen gewoon helemaal buiten beschouwing laat?
In Duitsland wordt al jaren tot volle tevredenheid met verdamping gewerkt,
en dat kan ondertussen heel makkelijk in bijna elk kasttype gebruikt worden zonder grote verstoring van je bijenvolk 's winters.

Ik gebruik zelf in mijn Seegeberger kasten een gemodificeerde varroa-lade waarmee ik vanaf de onderkant verdamp,
en ik heb zelf de indruk dat dit zonder grote verstoring van het volk plaatsvind.
Ik hoor geen opbruissen of extra zoemen , en er komen ook geen bijen naar buiten als ik naar 15 min de vliegopening weer open gooi.
Het lijkt er eigenlijk op dat ze er gewoon niet op reageren?!?

Het gaat met een beperkte hoeveelheid kasten bovendien snel en efficiënt:
Ik stop de vliegopening dicht, ik verdamp 6 minuten, ik laat 10 a 15 minuten inwerken/ verdamper afkoelen en ik doe daarna de volgende kast.
Ik koop in Duitsland gewoon pillen van 1 gram (100 gram als pillen oxaalzuur voor 7 euro),
dus ik hoef ook niet met chemicaliën te gaan grutten/verdunnen/ afwegen etc.
Je hebt alleen een een oude accu en een verdamper nodig, en die verdamper koop je ook voor 55 euro in Duitsland.
Met een opgeladen accu kan je een hele bijenstal behandelen, dus gemis aan elektra lijkt me ook geen probleem.

Kortom,
waarom lijkt het erop dat zo weinig mensen dit gebruiken in Nederland,
en waarom wordt dit in de documentatie vanuit Wageningen helemaal nergens genoemd als een alternatief voor hun geliefde druppelen?
Mis ik hier iets? :think:

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Oxaalzuur behandeling in de winter.

Bericht door Huitema » zo 09 jan 2011, 18:50

Je hebt inderdaad iets gemist.

http://edepot.wur.nl/141507

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Oxaalzuur behandeling in de winter.

Bericht door willem » zo 09 jan 2011, 19:40

Menno schreef:Mis ik hier iets? :think:
Ja, b.v. het gasmasker, ca 60 euro (en hoe lang gaan de filters mee ?)
Ik ben geen sjemikus, maar oxaalzuur wordt verdampt, komt in de kast, koelt af en slaat neer als poeder.
Blijven er restanten over die je in het voorjaar dan aantreft in je kast. zo ja moet je dan de rest van het seizoen met een stofkapje op lopen ?
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oxaalzuur behandeling in de winter.

Bericht door Menno » ma 10 jan 2011, 17:57

willem schreef:
Menno schreef:Mis ik hier iets? :think:
Ja, b.v. het gasmasker, ca 60 euro (en hoe lang gaan de filters mee ?)
Uit de wind blijven staan tijdens de behandeling lijkt mij zelf eigenlijk ruim voldoende.

Je hebt de kast van te voren dichtgezet, en je klemt op afstand de draden op de pool van je accu.
En je wacht een kwartier na de behandeling voordat je de vliegspleet opent, waardoor alles afgekoeld en neergeslagen is.
Ik gebruik wel handschoenen bij het bijvullen van de verdamper en openhalen van de vliegspleet, maar dat lijkt mij logies.
Ik heb zelf de longen en slijmvliezen van een mijn-kanarie,
dus ik weet vrij zeker dat ik daar meteen last van zou hebben als daar een probleem aanwezig was.

Volgens de Duitse en Oostenrijkse overheid is een FFP3 stofmasker voor bedrijfsmatige toepassingen nodig.
Die koop je vanaf 5 euro bij de bouwmarkt.
Als je met poeder ipv pillen gaat werken zou ik zelf wel een stofmasker opzetten.

Ik vind het juist een voordeel dat mijn hobby niet met een gasmasker gepaard hoeft te gaan,
daarom gebruik ik in de zomer ook thymol of Apilife VAR
(Thymol (76%), eucalyptol (16.4%), menthol (3.8%) and camphor (3.8%); 20g of active ingredients/tablet) in plaats van mierenzuur.
Mierenzuur is echt goedkoper, maar ik word daar ook echt niet blij van.
Die gaswolken van zo'n Nassenheider sloegen echt wel meteen op m'n longen, ook uit de wind
willem schreef: Ik ben geen sjemikus, maar oxaalzuur wordt verdampt, komt in de kast, koelt af en slaat neer als poeder.
Blijven er restanten over die je in het voorjaar dan aantreft in je kast. zo ja moet je dan de rest van het seizoen met een stofkapje op lopen ?
En wat denk je dat er met die 3 gram oxaalzuur per kast gebeurt die je opgelost in water erin gedruppeld hebt :doh:
Als je bijtjes dat verdampt hebben zit dat ook in je kast, en ook dat geeft kennelijk geen problemen.
Volgens de WUR moet iedereen dat eigenlijk gewoon doen, want anders is de bijensterfte weer aan die stomme imkers te wijten :twisted:

De verdampings-methode is in Duitsland na onderzoek op residuen gewoon toegelaten, volgens mij zelfs voor de Biologische landbouw.
En tegen de tijd dat je aan de voorjaarsschoonmaak toe bent is er weer zoveel condens langs gekomen dat ik mij niet zo'n zorgen meer maak over evt achtergebleven restjes neergeslagen poeder.

groeten Menno

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Oxaalzuur behandeling in de winter.

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 10 jan 2011, 21:03

Hoi Menno,

Jij schrijft:
De verdampings-methode is in Duitsland na onderzoek op residuen gewoon toegelaten, volgens mij zelfs voor de Biologische landbouw.
Volgens mij ben je verkeerd geïnformeerd. Kijk maar even op deze website:
http://www.lwg.bayern.de/bienen/service ... kurl_8.pdf

Zoals je ziet is in Duitsland alleen de 'druppelmethode' toegestaan.

Ik denk dat je in de war bent met Oostenrijk:
http://www.imkerhof-salzburg.at/portal/ ... _varoa.pdf

Ik denk dat je ook wel weet dat 1938 al heel lang geleden is!!! :roll:

Groeten................

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten